Délmagyar logó

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 10°C | 21°C Még több cikk.

Anno light: Ro-La - az első, kétszer

Szeged – Szombat hajnalban Szeged-Kiskundorozsmáról kigördült Wels felé az utolsó kamionszállító tehervonat. Gyerünk vissza tizenhat és húsz évet: így kezdődött.
Anno light sorozatunkban időről időre a közelmúltba időgépezünk vissza egy-egy aktuális téma apropóján. Ezúttal az első Ro-La vonatokra vetünk egy pillantást. Hogy miért többes szám? Azonnal kiderül.

Egy kép erejéig 1992. november 22-én találjuk magunkat. Ezen a napon 9 és 10 óra között indult a legelső kamionszállító szerelvény Szegedről, akkor még a Tisza teherpályaudvarról. Nagy József, aki ma a Vasúttörténeti Alapítvány titkára egyúttal az első magaslati vasútfotósok egyike is volt: a pályaudvar kijáratánál, az Ince-toronyból fotózta le a vonatot.

Anno light: Ro-La - az első, kétszer. Fotó: Nagy József, Vasúttörténeti Alapítvány (galéria)

Ekkor az M5-ös bal pályája Kecskemét Északig ért le, a jobb pálya Újhartyánnál maradt abba és egészen négy évet kellett várni az első hosszabbításra, amikor a jobb oldal is Kecskemét Északig hosszabbodott. A kamionok még javában az 5-ös úton dübörögtek, a díjat a kapukban kellett fizetni, matricának híre-hamva sem volt.

Majd alig négy évet kellett várni, és Lotz Károly közlekedési és Baja Ferenc környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter 1996. augusztus 30-án felavatta a kiskundorozsmai Ro-La-terminált. Az avatóünnepségen a vasúttársaságot Rigó Zoltán, akkori vezérigazgató képviselte. A vasúti kocsikra a Hungarocamion kamionjai, valamint román rendszámú teherautók kaptattak fel.

Anno light: Ro-La - az első, kétszer. Fotó: Vasúttörténeti Alapítvány (galéria)

Hol vagyunk ehhez képest? Szűk másfél évtized után megszűnt a kamionok vasúti szállítása. Az utolsó években jobbára már csak török és ázsiai rendszámú kamionok használták. A 2012-es decemberi menetrendváltástól viszont már ők sem. Képeink Szeged Tisza, Kiskundorozsma és Budafok-Háros vasútállomásokon készültek.

Olvasóink írták

  • 3. kollerandor 2012. december 09. 13:43
    „ÍGy sem jó a cikk. ( ennyit sem vártam)

    Szakmailag a rola vállalhatatlan. Ne a kamionokat akarja a vasút fuvarozni! (törvényi kényszergetés segítségével)”
  • 2. gszlaszlo 2012. december 08. 21:13
    „1. kollerandor
    Kedves Andor!
    Pótoltam a hárosi hiányosságot.
    Üdv.:
    gszl”
  • 1. kollerandor 2012. december 08. 20:14
    „Kettő kivételével az összes kép Budafok-Háros állomáson készült az ötven darab Ganz gyártású kocsi ünnepélyes átadásakor. Az egyiken még az akkori hárosi állomásfőnök is látható.
    (azért ezt jó lett volna a cikkbe foglalni)

    Az első vonat Magyarországra 1992. június 15.-én érkezett/indult. A helyszín a képeken is látható Budafok-Háros volt.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Játék a Munkácsy kiállítási belépőért, 2. nap: íme a nyertes

Egy héten át minden nap páros belépőt nyerhet a Móra Ferenc Múzeum Munkácsy-kiállítására! Sorsoltunk, Ön nyert? Tovább olvasom