Délmagyar logó

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 14°C Még több cikk.

10 év után győztek a mopedautósok

Szeged - A legújabb KRESZ-könyvben látta meg Bander Ferenc, hogy amiért közel 10 évig harcolt, az valóra vált. A férfi igazáért 2008-ban börtönbe is vonult – azt szerette volna elérni, hogy az uniós szabályozás Magyarországon is működjön.
– Úgy tudom, B kategóriás jogosítvánnyal lehet a mopedautót vezetni – mondta kocsijában ülve Dobó Sándor. A sándorfalvi férfi emlékszik még arra, amikor a sajtó a megbüntetett mopedautósoktól volt hangos: akadt, akit a rendszám, másokat pedig a jogosítvány miatt bírságolták a rendőrök.

– Száz kilométerenként 2,5 litert gázolajat fogyaszt, teljesítményadót sem kell rá fizetni. A rendszám ugyan 100 ezer forintba került, de még így is olcsóbb, mint egy kis teljesítményű autó – magyarázta Dobó Sándor, miért döntött a tavaly óta újra segéd-motorkerékpárnak számító négykerekű mellett.

A könnyű motoros járművek hazai elterjedését több tényező is gátolta. Míg az Európai Unió legtöbb tagállamában segédmotoros jogosítvánnyal évtizedek óta lehet mopedautót vezetni, addig Magyarországon erre 2013-ig kellett várni.

A tulajdonosok kálváriájáról többször írtunk: 2009-ben arról számoltunk be, a megyei rendőrök büntették őket, ha nem volt rendszámuk, forgalmijuk, jogosítványuk. Annak ellenére is, hogy 2009-ben az ombudsman és az ORFK rendészeti főigazgatója is kimondta: robogónak és nem személyautónak kell tekinteni.

Bander Ferenc két moped között. Most már hivatalosan a négykerekű is az. Fotó: Segesvári Csaba
Bander Ferenc és a négykerekű.

A 350 kilogrammnál könnyebb, 45 kilométer/óránál kisebb tervezési sebességű járművet egy 2006-os uniós direktíva szerint robogós jogosítvánnyal is lehet vezetni, azoknak is, akiknél lejárt a vezetői engedély egészségügyi érvényessége. A rendelkezés átvételére 7 év türelmi időt hagyott az EU, így érthetetlen módon a kormány 2009-ben B, azaz autós jogosítványhoz kötötte a mopedautó vezetését.

– A lányom KRESZ-könyvében láttam, hogy amiért közel 10 évig harcoltam, az valóra vált. 2004 óta küzdöttem, jártam a bíróságokat, hogy Magyarországon is az uniós irányelveknek megfelelően használhassák a mopedautót, mégsem az én érdemem a változás – mondta lapunknak Bander Ferenc.

A férfi 2004-ben vállalkozást alapított, úgy tervezte, francia mopedautókat árul itthon. – 2008-ban a rendőrök Törökszentmiklóson megbüntettek, mert rendszám nélkül közlekedtem a mopedautóval. A büntetést inkább leültem, később, 2011-ben az infrastruktúráért felelős államtitkárság épületéig húztam 350 kilós mopedautómat. Így tiltakoztam az akkori szabályozás ellen. Közel 3 évig próbáltam a meghurcolást elfelejteni, nem sikerült – folytatta. Bander Ferenc korábban a a Mopedautók és Segéd-motorkerékpárok Magyarországi Érdekvédelmi Egyesületének elnöke volt, számtalan pert nyert a hatóságokkal szemben.

Miért tartott évekig, hogy a mopedautót robogós jogosítvánnyal is lehessen vezetni? A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztálya azt közölte, a 2006-os uniós irányelvet több alkalommal is pontosították, kiegészítették.

– A vezetőiengedély-kategóriákat a 2012 elején elfogadott korrekciók véglegesítették, tagállami alkalmazásukat 2013. január közepétől tették kötelezővé. Ezt megelőzően a mopedautó-jogosítvány kérdését a 27 uniós ország – köztük Magyarország is – hatályos közös szabályozás hiányában nemzeti hatáskörben rendezte. Az M, AM és B1 kategóriák tavalyi bevezetése előtt a B kategóriás vezetői engedély jogosított a mopedautók vezetésére. Az átmeneti időszakban alkalmazott megoldás megegyezett a meghatározó európai államok többségének akkori gyakorlatával – tudtuk meg a minisztériumi főosztálytól.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szervo miatt újabb 1,5 millió autót hívott vissza a GM

A gyújtáskapcsoló-hibái 2003 és 2007 között 13 halálesetet okoztak a GM autóiban. Tovább olvasom