2019.11.14. 11:36
Lassult a magyar autópark öregedése
Kevesen találnák el, hogy a hazai utakon futó autók közül a Dacia-flottának a legfiatalabb az átlagos életkora, és első helyét semmi sem veszélyezteti. A Moszkvicsok viszont már 39 évesek.
A hétszemélyes Lodgy a családi autóvásárlási kedvezménnyel tovább fiatalítja a Daciák átlagéletkorát. FOTÓ: TÖRÖK JÁNOS
Mintha semmivel sem lehetne megállítani a hazai járműflotta öregedését: a Központ Statisztikai Hivatal adatai szerint ugyanis 2007 óta egyre magasabb a hazai autópark átlagéletkora. Tizenkét évvel ezelőtt „csupán” 10,3 év volt, azóta viszont folyamatosan nőtt, tavaly pedig már elérte a 14,2-et. A négyéves öregedés sokkoló tendenciára utal, de azért akad biztató adat is: a tempó lassulni látszik. 2007-től volt, hogy évente hat tizeddel is nőtt a kocsik átlagéletkora, 2017-ben és 2018-ban viszont már fékeződött az öregedés. Két éve csak 0,2, tavaly pedig mindössze 0,1 évvel lett idősebb a hazai autópark.
Természetesen jóval idősebbek az átlagnál az egykori szocialista országokban gyártott autók. A Moszkvicsok 39, a Zastavák 32, a Wartburgok és a Trabantok 31 évesek átlagosan. Ehhez képest fiatalok a Ladák, amelyek átlagéletkora „csak” 26 év. Igaz viszont az is, hogy ezek a járművek rohamtempóban fogynak, vagyis egyre kisebb súllyal számítanak bele a teljes autóállomány korába. Tavaly több mint 3,6 millió gépkocsit tartottak nyilván itthon, és ebből már csak 411 volt Moszkvics, 974 Zasztava, 6,3 ezer Wartburg, 11,8 ezer Trabant és 40,6 ezer Lada.
Ami a legfiatalabbak illeti: a listavezető a Dacia, a gyártás újraindításának köszönhetően a márka átlagéletkora 5,8 év. Ez a közeli jövőben valószínűleg így is marad, a családi autóvásárlási kedvezmény kapcsán sorban állnak a vevők a Lodgy modellre. Ezt követi a Magyarországon szintén fiatalnak számító KIA 7,9, majd a Hyundai 9,5 éves átlagéletkorral. Ezzel egyébként el is fogytak azok a márkák, amelyek átlagos életkora egy számjegyű.