Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

400 lóerős átlag Audi

Szeged - Audi Performance Roadshow címmel nem mindennapi modelleket mutatott minap a Porsche Szeged a Maty-éren. Mi is kipróbálhattuk a márka kínálatának legfelső szegmensét – kizárólag fehér színben és persze quattro hajtással.
A haladás technikája – mondja az Audi, a Roadshow modelljeinél azonban az a és b pont között megtett útra ez kissé szerény kifejezés. Nem beszélt túl sokat az autókról a szegedi márkakereskedés új első embere, Hebők Ferenc sem, aki bemutatta Zengő Zoltánt a Zengő Motorsporttól, valamint Komáromi László Audi-márkavezetőt. A három nevezett úrból Zengő Zoltánnak volt kiemelt szerepe, de erről majd később, haladjunk időrendben.

A melyiket parancsolja? – kérdésre a fokozatosság elve alapján „kezdjük a leggyengébbel" választ adtam, így az első próbaútra az Audi TTS Coupé kétliteresével indulhattam. A TFSI-motor 272 lóerőt présel ki a gyár – legyünk büszkék, a győri –, a 350 Nm-es maximális nyomaték, valamint a hatfokozatú S-tronic váltó segítségével 5,2 másodperc alatt katapultál száz kilométeres tempóra a kocsi, hogy azután 250-nél határoljon az elektronika. A magyarországi premieren ezt az autót már kipróbálhattam Győrben, persze szerényebb verzióban, de az már ott kiderült, a forma sikeres. Ha a régi TT különleges vonalvezetése véleménymegosztó volt, az utódéról ezt már nem lehet elmondani.

Audi TTS Coupé. Fotók: Kovács András

A TTS nagyon megy, és satuféknél sem kezd el mozogni az úton, felfüggesztése természetesen sportos, de nem elviselhetetlenül sprőd. Az anyósülésen helyet foglaló instruktőrtől, Princz Jánostól – aki a következő két modellnél is vállalta ezt a szerepet –, előre elnézést kértem, majd tettem néhány gyors kört a röszkei autópálya-leágazás körforgalmában. Kiderült, nem kellett volna – mármint elnézést kérnem –, ugyanis olyan szintű a menetstabilizáló elektronika, hogy se gumihang, se megcsúszás, nem tolta a TTS sem a farát, sem az órát, csak ment szépen körbe.

Már-már unalmasan, hiába volt a padlógáz, a nyomaték és a lóerő nagyobb részét elvette az elektronika, s ment az autó, szinte hang nélkül. És persze már régen nem én vezettem, csak tartottam a kormányt meg tapostam a jobb lábammal a pedált. Vagyis „civilek" számára is kézben tartható konstrukció a TTS, aki pedig biztos magában, az majd kikapcsolja az ESP-t. Minderre azért tértem ki ilyen részletesen, mert ez volt az első és utolsó gyors kör ezen a ponton. Történt ugyanis, hogy egy sörös kamion is valami hasonlóval próbálkozott, de azt a rakománya bánta, így néhány órára ez a lehetőség megszűnt.

Sorakozó, elöl az S5-ös. Fotók: Kovács András

A második kipróbált modell az Audi S5 4.2 FSI volt. A V8-as motor 354 lóerővel és 440 Nm maximális nyomatékkal egytized másodperccel gyorsabb százon a TTS-nél, ami talán meglepő, de itt más karakterisztikáról van szó. Az S5-nél állítható a futómű feszessége, így a vezető az utasok és önmaga lelkivilágához igazíthatja a menettulajdonságokat. A legszebb Audi szubjektív címért is jó eséllyel induló modell a keményebb felfüggesztésnél sem rázta szét az amatőr tesztpilóta hátsóját, viszont nagyon ott volt az úton, ami a Maty-ér és a röszkei körforgalom közötti szakasz burkolatának ismeretében kifejezetten dicséretnek számít. Itt is kifogástalanul működött a menetstabilizáló rendszer, ami vész és meggondolatlanul előzésbe kezdő, szerb rendszámú Zastava esetén jól is jöhet.

A TTS és az S5 után egészen más „megközelítésű" modell következett, az Audi S8 5.2 FSI V10. A teljesítményadatok: 450 lóerő, 540 Nm, 5,1 másodperces százas gyorsulás. Természetesen ez az autó nem a tizedmásodpercekről szól, a márka zászlóshajójához ez nem is lenne méltó, csak mellesleg gyorsul ilyen tisztességesen. A néhány százezer forint híján 40 – alapáron 29 – milliós modell maga az utazás felső foka. A haladás technikája. Árra és szériafelszereltségre szándékosan nem tért ki eddig a beszámoló, ezúttal is csak kipróbált modell rendelt extrái érdemelnének említést.

Zászlóshajó, R8-as 40 millióért. Fotók: Kovács András

Ujjlenyomatszenzor, elektromos rásegítésű ajtózárás, sávtartó rendszer, csúcshifi, elektromos csomagtértető, fűthető első szélvédő és duplafalu szigetelt üvegezés, gumiabroncsnyomás ellenőrző rendszer, plusz hamutartók, hátsó szórakoztató rendszer, kerámia fékek, plusz bőrfelszereltség, kiegészítő megvilágítások, 4 zónás automata klíma, 4 küllős, fűthető, multifunkciós kormány, napfényrolók, parkolóradar kamerával, sízsák, telefon és bluetooth, sötétített üvegek hátul, távolságkövető tempomat, üveg toló- és billenőtető, analóg és digitális TV-vétel, szellőztetett ülések, masszázsfunkcióval, ibiszfehér fényezés és fekete belső szín. A széria extrák felsorolása két és félszer ekkora lenne.

Méretre a Q7-es is lehetne a márka zászlóshajója, melynek mozdony nyomatékú 326 lóerős 4,2 literes dízelmotorja 6, 4 másodperc alatt gyorsítja százra a nagyvasat. Ezzel együtt minden személyautós, legyen az út sztráda, vagy elhanyagolt aszfalt, a kezelhetőség is jótékonyan feledteti az óriási kiterjedést. Nekem ez már sok, s az volt, mikor legelőször megláttam, de ez az, ami maximálisan szubjektív. Kinek ez a mérete, kinek eggyel kisebb…

Igényes Audi-belső, automataváltóval. Fotók: Kovács András

A kinek mekkora kell felvetés a Roadshow királyára, az Audi RS6-ra is igaz, merthogy zéró tolerancia mellett hova teszünk 580 lóerőt, és mit kezdünk a 4,6 másodperces százas gyorsulással? A márka tudta, így betette egy első ránézésre nem is feltétlenül szépségkirály kombiba. Szakértő szem persze elsőre kiszúrja, a kerámiaféket, a bődületes átmérőjű tárcsát, ahol az ujj sem fér be a felni és a tárcsa közé. Próbálgatni is csak hideg autónál érdemes, mert az a fék üzemi hőfokánál már enyhe égési sérüléssel járhat.

Ez az a kocsi, amit egy amatőr autós újságíró úgy 45 százalékban képes kihasználni, hogy utána beszálljon egy profi sofőr mellé az anyósülésre, megtudni, hol lakik a Jóisten. Brutális szlalom, 230 km/h a leeresztett Maty-ér melletti – ez időre lezárt – aszfaltcsíkon, dinamikusan tesztelve a burkolat két szélét, némi fű fazonigazítással, majd satufék, miközben a vezető kormányoz és a 230-ról nullára történő, meglehetősen vehemens lassulás közben végig irányítható marad az RS6. Ha először lett volna szerencsém ilyen mutatványhoz, amit Zengő Zoltán produkált, azt mondtam volna, minek ilyen állatnak autó, de nem ez volt az első, így megkérdeztem, hogy hány százalékon autóztunk. Kiderült, olyan 85-ön, szóval maradt még benne 15, merthogy hátul is volt egy utas.
Azóta is töprengek, hol van még az a 15 százalék, de hát fékezőernyő és légcsavar még extraként sem rendelhető az RS6-hoz...

Brutális fék (2.) az RS6-é kerámia. Fotók: Kovács András

R8-as, az alkirály

A roadshow az RS6-os mellett egy másik királyt is megmutatott, de azt csupán kiállítási darabként. Hogy miért, azt nem feszegettük, miután az eredetileg ígért, de távol maradó S3-asról kiderült, tartós alakváltozáson ment keresztül a közelmúltban… Szóval, az R8-as adatai, 4,6 másodperces százas gyorsulás, 301 km/h végsebesség, 420 lóerő, 4,2 literes V8-as motor. A kocsi gyönyörű, talán a legszebb az Audik közül. A vezető mögött található motorháztető üvegből van, s nem véletlenül, mert csodálatos látvány a V8-as. Egyszer a túl kötekedő kolléga megkérdezte, minek fűtőszál az üvegbe, de innen üzenjük neki, hogy biztosan nem a hó leolvasztására, az azért egy idő után megoldja a motor is.

Olvasóink írták

  • 13. k 2008. november 05. 21:52
    „Melyik hány kiló?”
  • 12. nem kovalens 2008. november 03. 21:54
    „szerintem jobb programajánlók kellenek a délmagyarra. és honnan tudod hogy ki a fizetőképes és ki nem?
    ez is tipikus magyar dolog:D
    végül is alap hogy mindenkin látszik hogy jövő héten audit tud majd venni... tanulhatnánk még a nyugattól...
    soha sem tudhatod jövő héten lehet a szembe szomszéd gördül be egy R8-cal mert megszaladt. de lehet nem R8 lesz mert audi kivételez és nem hivja meg a nyilvánosságot csak akiket ő akar.
    nem baj majd vesz bmw-t”
  • 11. szegedi23 2008. november 03. 21:13
    „Jah, és a címre akartam még rákérdezni. 400 LE-s átlag Audi. Ezek az Audik nem átlagok sztem, vagy legalábbis nem sok ´átlag´ R8-at látok szaladgálni. Vagy arra érti, hogy átlag 400 LE-sek? Vagy hogy az átlagos Audi is 400 LE? Audik közül sem átlag a vadiúj Q7 vagy S8, de semmilyen S- vagy R-széria sem. Értelmetlen...”
  • 10. szegedi23 2008. november 03. 21:08
    „Amúgy már egy 7-8 éves Audiban is alap az ESP, és azzal se csúszik meg a körforgóban padlógázon. Szóval aki írta, lehet nem annyira értett hozzá, mert ez ma már egyáltalán nem nagy szám, legfőképp ebben a kategóriában nem. :)”
  • 9. hesse 2008. november 03. 19:23
    „"....se megcsúszás, nem tolta a TTS sem a farát, sem az órát, csak ment szépen körbe. " Gondolom, az órát ORRÁT akart lenni. Szánalmas”
  • 8. Kovalens 2008. november 03. 18:04
    „Szánalmasnak. Sajnos, ez nem egy olyan rendezvény, hogy fizetett hirdetésben vagy közérdekű hírként tegye közzé a márka. Erre a régi partnereket, meg a potenciálisan fizetőképes vásárlókat hívják meg és még így is gyorsított az amortizáció...”
  • 7. A szerk 2008. november 03. 17:56
    „Köszönjük az észrevételt és elnézést kérünk, a zászlóshajónál tévedtünk egy betűt, az S8 az igazi.”
  • 6. barkzso-a-köpőcsésze 2008. november 03. 17:45
    „Annyi nyáladzás jön belőled, mint egy használt köpőcsészéből. Ennyire nem kellene csorgatnod a Fideszre. Másra se. Egyébként tényleg várható, hogy a folyton pesszimista és depressziós fidesz majd ebből is a rosszat hozza ki. Dolgoznak rajta, tuti. Vagy ha nem megy, akkor majd inkább nem írnak róla a Magyar Nemzetben és elhallgatják a HírTV-n.

    De szólj, ha esetleg mégis foglalkoznának vele. :)”
  • 5. szánalmas egy oldal 2008. november 03. 17:38
    „az tetszik hogy a délmagyar.hu-n mindig csak utólag értesül az ember arról, hogy valahol történt valami a városban:)
    szóval tök jó hogy ez volt a maty éren...”
  • 4. szegedi23 2008. november 03. 17:13
    „T
    Pont ezt akartam mondani...
    R8 az a galériából a szűklámpájú. :)”
  • 3. T 2008. november 03. 17:00
    „Rossz az egyik képaláírás:
    nem R8, hanem S8 a "zászlóshajó".”
  • 2. barkzso 2008. november 03. 16:58
    „Ökör vagy gyurcsányista, ökör...”
  • 1. Majd a Fidesz... 2008. november 03. 16:30
    „Az AUDI most ruházott be 1 milliárd Ft-ot a győri gyárba. Majd a Fidesz megmondja, hogy ez is kamu és szar az élet, szar minden.... :D”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tévhitek a téli vezetésről

Már az őszi hűvösebb napokon is ajánlott téli abroncsokra váltani, hiszen azok az esős, hideg időben is jobban tapadnak. Tovább olvasom