Délmagyar logó

2017. 02. 25. szombat - Géza 1°C | 8°C Még több cikk.

40 éve halt meg McLaren, a Forma-1 nagy egyénisége

Negyven éve, 1970. június 2-án vesztette életét tesztelés közben Bruce Leslie McLaren új-zélandi autóversenyző, konstruktőr, a Forma-1 második legrégebbi csapatának alapítója, aki elsőként alkalmazta autóin a könnyű és szénszálas karosszériákat.
Bruce Leslie McLaren maga sohasem nyert világbajnoki címet, neve megkerülhetetlen fogalommá nőtte ki magát az autóversenyzés történelmében. 1937. augusztus 30-án született Auckland-ben. Édesapja szervizállomásán ismerkedett meg a motorok és autók világával. Kisgyermekként egy betegség miatt begipszelt lábakkal évekig egy rokkant gyermekek számára fenntartott otthon lakója volt, s úgy tűnt, soha nem fog tudni újra járni. Nem így lett, de bal lába rövidebb maradt, így egész életében bicegett.

Tizenhatodik születésnapjára apjától egy Austin 7-es kocsit kapott, ezzel kezdett versenyezni. Húszévesen, immár gépészmérnök-hallgatóként nyerte első komoly versenyeit, így állami támogatással első új-zélandiként indulhatott a Formula-2 sorozatban. 1958-ban a Német Nagydíjon, ahol akkor még együtt indulhattak a Forma-1-es és 2-es autók, a tartaléknak nevezett McLaren az abszolút versenyben mindenki elképedésére ötödik helyen végzett.

Az autóversenyzés csúcsát jelentő Forma-1-ben 1959-ben mutatkozott be, s a Cooper csapat színeiben akkor legfiatalabb versenyzőként, 22 évesen nagydíjat nyert. A következő szezonban már második volt a pontversenyben a csapattárs Jack Brabham mögött, s hamarosan a Cooper új versenyautójának tervezésében is részt vett, kamatoztatva az apai műhelyben szerzett tapasztalatokat.

A Cooper egyre halványabb szereplése miatt Brabham 1962-ben saját csapatott alapított, ezután a lojalitás és a sikervágy között őrlődő McLaren – aki évek óta nem nyert versenyt – maga is az önálló út mellett döntött. A McLaren csapat első versenyautója az 1966-os Monacói Nagydíjon állt rajthoz, s még ebben az évben megszerezte első világbajnoki pontját, az alapító – a Ford gyár színeiben – diadalmaskodott a híres Le Mans-i 24 órás versenyen és csapata tarolt az amerikai CanAm bajnokságban is.


McLaren két évig egyedül vezette autóját, majd amikor 1968-ban sikerült Ford-motort szereznie, honfitársa, a Brabhamnél világbajnoki címet szerző Denis Hulme is a McLaren csapathoz csatlakozott. 1968-ban a Belga Nagydíjon Bruce McLaren cégtulajdonos, elnök és igazgató első ízben vezette győzelemre autóját, s miután Hulme is két nagydíjat nyert, a McLaren a konstruktőrök versenyében a második lett.

A következő évben McLaren a pilóták versenyében a harmadik helyen végzett, de álmától, hogy saját autójával szerezzen világbajnoki címet, megfosztotta egy tragikus baleset: 1970. június 2-án egy versenyautó tesztelése közben, 33 éves korában életét vesztette.

Az istálló ügyeit egy ideig özvegye és barátai intézték, a csapat vezetését 1980-ban vette át Ron Dennis. A páratlanul sikeres csapatfőnök tavaly adta át feladatait Martin Whitmarshnak, ő maga a sportautókat gyártó McLaren gyár egyik vezetőjeként dolgozik tovább. A McLaren, amely elsőként alkalmazta autóin a könnyű és szénszálas karosszériákat, 672 futamon indult, 166 győzelemmel dicsekedhet. 1974 óta nyolcszor nyerte meg a konstruktőrök versenyét (utoljára 1998-ban), pilótái 12-szer lettek világbajnokok (utoljára 2008-ban Lewis Hamilton).

Olvasóink írták

  • 3. Huba 2010. június 10. 12:54
    „1. Pottyos66
    Szerintem ez tök jó cikk!”
  • 2. newdog 2010. június 02. 14:52
    „Miért is?

    Tök jó cikk. Mondjuk aki foglalkozik a régi történeteivel is a Forma-1-nek, az Bruce McLaren élettörténetét kívülről fújja, de a cikkben szereplő neveket érdemes a mai F1 rajongóknak is ismerniük.”
  • 1. Pottyos66 2010. június 02. 13:00
    „Ez itt a reklám helye????????”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hoppon marad a Kaszás a Mercedes anyósülésén

A Mercedes kijött fékrásegítő rendszert reklámozó spot-al, amelyben maga a halál vigyorog egy Merci anyósülésén. Bátor, s egyben vitatott az eszköz. Tovább olvasom