Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

50 éves a Volvo sikermodellje

Svéd ötlet, olasz tervezés, brüsszeli premier, angol építés és amerikai siker: a P1800, minden idők talán legismertebb Volvo modellje idén ünnepli 50. születésnapját és komoly nemzetközi kooperációban készült. Négy éven át tartó gondos tervezés és fejlesztés után tizenkét évig folyamatos gyártották - egyik példánya túl van a 4,5 millió kilométeren.

A márka már az 1950-es évek elején kipróbálta magát a sportautók területén. A nyitott, kétüléses, műanyag karosszériás Volvo Sport modellt 1955 és 1957 között gyártották, és mindössze 67 darab készült belőle. – Nem rossz autó, de egy Volvónak rossz – így jellemezte Gunnar Engellau, az akkori elnök, amikor megszüntette a modell gyártását. Felismerte azonban, hogy szükség van egy tekintélyes és izgalmas modellre, amely az értékesítést növelheti. Azt is jól látta, hogy a Volvo-kereskedők mindent megtettek volna egy ilyen autóért.
 
Az új sportautó – ahogy a Volvo mutatta be a modellt – rögzített tetővel és acél karosszériával rendelkezett, a mechanikus alkatrészek nagy részét pedig egyenesen az Amazonból és az újonnan fejlesztett B18 motor 100 lóerős sportváltozatából vették át, amikor végre 1961-ben megérkezett a bemutatótermekbe.


1957–58-ban Torinóban a Frua vállalat három prototípust épített az Amazon alapjaira. Ezek az autók különböző célokat szolgáltak, például sablonként használták őket a présszerszámok gyártásához, számos vizsgálatban vettek részt, kiállításokon szerepeltek, valamint ezekről a példányokról készítették a sajtóanyagok és a hirdetések fotóit is. Valamennyi prototípus fennmaradt, és a mai napig járja az utakat.
 
A kupé hosszú élete során nem történt radikális változtatás a külső vonalakban, a különböző évjáratú modellek csak részleteiben különböznek egymástól. Eltérő például a hűtőrács, a díszlécek, a kerekek és a színösszeállítás. Műszaki szempontból az 1800 háttérbe szorította a Volvo más modelljeinek fejlesztését, és a sportautót folyamatosan frissítették. A leginkább figyelemre méltó változtatások közé tartozott, hogy mind a négy kereket tárcsafékkel szerelték fel, a motorok nagyobb teljesítményűek lettek és a jármű elektronikus üzemanyag-befecskendezést kapott.
 

„Az Angyal" című brit tv-sorozatban Roger Moore volt az a szerencsés, aki egy P1800-at vezethetett az egyfajta modernkori Robin Hood, azaz a kedélyes bűnüldöző, Simon Templar szerepében. A produkció egy független úriember számára is megfelelő, vonzó sportautót keresett. Miután a Jaguar visszautasította az ajánlatot, a Volvót keresték meg, és a P1800-at kérték. A Volvo hamar elkötelezte magát. Az együttműködés egy ragyogó PR-fogás volt az új modell számára, hiszen abban az időben az autó mindenkiben mély nyomot hagyott. A P1800-ra még a mai napig is gyakran az Angyal autójaként hivatkoznak.
 

Az autó értékét tanúsíthatja a New York-i Irv Gordon is, aki több mint 4,5 millió kilométert tett meg az 1966-ban vásárolt 1800 S autójával, és ezzel egy olyan Guinness-rekordot tudhat magáénak, amelyet valószínűleg soha nem fognak megdönteni. Összesen csaknem 12 évet töltött az autója kormánya mögött, és a célja jelenleg 3 millió mérföld elérése, amely nagyjából 4,8 millió kilométert jelent ugyanazzal a motorral!

A Volvóról részletesebben szakportálunkon, az autopro.hu oldalon olvashat, ahol további fotók mellett videót is talál.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mélyponton a lakossági gépjármű hitelezés

Történelmi mélypontra jutott a lakossági gépjármű hitelezés: 10 eladott új autóból alig több mint… Tovább olvasom