Délmagyar logó

2017. 01. 24. kedd - Timót -7°C | 2°C Még több cikk.

A kétliteres dízellel próbáltuk ki az új BMW X3-ast

A még nem teljesen kész új szegedi BMW szalont az X3-assal ünnepelte minap a C-Mobil, az autót azóta már kis is próbáltuk – az viszont kész van.

Az általunk próbált modellnek már volt gazdája, ezért a tesztnek egy kíméletesebb, megértőbb módját választottuk – nem feszegettük a négykerékhajtás határait. Pedig az X3-as több, mint a ma oly divatos városi terepjárók tömege, kétkerekes változat nincs is belőle, ahogy a nagy testvérnek az X5-ösnek sem. Ha már ez a családi kötelék felmerült, fontos megjegyezni, hogy míg a régi X3-as egy külsőre nem feltétlenül jól sikerült kistestvér volt – hét év alatt 650 ezer azért elkelt –, az újra büszke lehet a nagytesó. Semmi darabosság, csak harmónia, mint egy nagyon finom túrabakancs, és az ívek és az élek dicséretes összhangja.

Az biztos, hogy a karosszérialakatosok soha nem fogják visszakalapálniazt a hat élt a motorháztetőbe, ha koccan az autó, mint az eredeti volt, a fény játéka úgyis elárulja majd a javítást. Hasonlóképpen az első ajtóknál, ahol ugyancsak akad néhány él, melyből legszebb a kerékjárattól ívesen induló majd a kilincseknél kiegyenesedő. Masszív sportos és elegáns egyszerre az orrész, a méretes dupla vesével, a fényszóróval, s a bátran, de divatosan elhelyezett ködfényszóróval. Hátul is minden rendben, a lámpák alul-felül lépcsős kialakítása magabiztosságot mutat.


Belül a határozott, de nem tolakodó elegancia dominál, egyszerű műszerek, vízszintesen többszörösen tagolt középkonzol, nem túl méretes kapcsolók, s persze, amit lehet, azt a kormányról is vezérelheti a sofőr. Az ülések kényelmesek, a hátsó sorban utazóknak is bőven van láb- és fejtér, ráadásul a 2. sor háttámlái 40/20/40 arányban egyenként is dönthetők. A tengelytáv egyébként a régi X3-asnál másfél centivel hosszabb, a csomagtartó 560-1600 literes. Az embernek könnyen az az érzése támad, miért kell nagyobb, például az X5-ös, amikor ez is bőven elég.

Mint ahogy elég volt a kisebbik motor, a kétliteres 184 lóerős dízel is, amelynek maximális, 380 Nm-es nyomatékával 1750 és 2750 közötti fordulatszám-tartományban gazdálkodhat a vezető. Ezzel 210 kilométeres végsebességre és 8,5 másodperces százas gyorsulásra képes az 1,8 tonnás saját tömegű X3-as. A 150 g/km CO2-kibocsátású motor vegyes fogyasztása 5,6, az országúti 5, automatával 5,3 liter.

Ez a gyári adat, „lent" rendben is van, nagyobb sebességnél azonban hamarabb megjön az autó étvágya, mint várnánk. 130-nál, 2000-es fordulatnál, tempomattal sokáig próbáltuk 8 liter alá a vinni a hagyományosan analóg műszerrel jelzett fogyasztást, de csak pillanatokra sikerült. Az is tény, hogy nyers volt a motor, a tesztautó csupán 300 kilométert futott addig. És persze a nagy tömeg és a nagy test miatt száz fölött már könnyen bejön az, hogy minden plusz 10 kilométer a tempóban tovább szűk litert jelent a fogyasztásban.


Fontos jelezni, hogy ez az első BMW, ahol automata váltóval társították a start/stop rendszert, s ez harmonikusan is működik, a fékpedálról lelépve azonnal, gondolkodás nélkül újraindul a motor. És persze városban takarékos üzemet jelent. Maga a váltó kiforrott, finoman kapcsol, és kézzel is működtethető. Ez utóbbi esetben természetesen bolondbiztos: hetedikben, 120-nál lepadlózva azért visszakapcsol minimum három-négy fokozatot, s lassan visszaléptet akkor is, ha elbambulva érkezünk egy kereszteződéshez.

Maga a motor kulturált járású, zajából alig szűrődik be valami az utastérbe, az X3-as ezzel a teljesítménnyel és nyomatékkal is jól autózható, kellően dinamikus. És rendben van az úttartása is. Egy kecskeméti retúrt a teszt miatt nem is a sztrádán abszolváltuk, hanem alul, a régi ötösön, arra felé pedig akad mindenféle burkolat, derék mélységű nyomvályú, kisebb kátyú, stb. A BMW tempós menetnél is szépen simította ki az úthibákat, nem hintázott, csak úgy ott volt az úton.

Terepes
Bár terepre nem vittük az autót, néhány adatot érdemes tudni. A szabad hasmagasság 212 milliméter, gázlómélysége fél méteres. A rámpaszög 19,4, az első terepszög 25,7, a hátsó 22,6 fokos. A lejtmenetvezérlő képes a sebességet 10 és 25 km/h között tetszőlegesen, tempomatszerűen beállítani, hogy a vezetőnek legyen ideje gyönyörködni a táj szépségeiben is.
Azt sem tudnám megmondani, hogy nekem feszesebb, vagy kényelmesebb hangolással lett volna jobb, menet közben ez nem jutott eszembe, de visszagondolva, sem. Ezek szerint rendben volt a kettős ágyazású lengőkarhoz csatlakozó rugós taggal kialakított első, illetve az ötkaros hátsó felfüggesztés kombinációja. Egyedül az indexkart volt nehéz megszokni, hogy kis nyomásra hármat villan, kapcsolásra viszont úgy marad. Kamion előzésénél kevés a három villanás, kell tehát a kapcsolás, az eredeti sávba történő visszatérés azonban nem jár akkora kormánymozdulattal, hogy az „visszahúzza" az indexkart is. Mindezt persze lehet az ügyetlenség vagy a szokatlanság számlájára is írni, s csak azért hozakodtam vele elő, mert másba – a 130-nál 8 literes étvágyon túl – nem nagyon tudok belekötni.

Pontosabban még talán az árába, de azt nem teszem, hiszen az X3-as más dimenzió, mint a divatos városi terepjárók tucatja. Itt azért masszív a négykerékhajtás, és szériában annyi kényelmi és biztonsági extrát szereltek az autóba, hogy az méltó is a márkához, a prémiumszegmenshez. Szóval, az autó indulóára 11,8 millió forint, ugyanez a 306 lóerős V6-os benzinessel 16,9. Egyelőre ez a paletta, később jönnek még további motorok, a gyári katalógus szerint például a benzines alá és a kipróbált dízel fölé is, az utóbbi a már jól ismert, 30d. Katona Csaba értékesítési vezető szerint később várható az autó egy 150 lóerő körüli motorral is, erről azonban még nincs hivatalos adat.

Az új BMW X3-as szegedi bemutatója. Fotó: delmagyar.hu (galéria)

Olvasóink írták

  • 6. Mike3 2010. december 02. 12:19
    „Maximálisan értelmetlen ez az autó. Terepjáró képesség nulla.”
  • 5. Egyolvasó 2010. december 01. 07:21
    „Hol lehet ilyen ótót venni, éppen most jött a fizetésem indúnák érte.”
  • 4. 620829 2010. november 30. 12:17
    „Bocsánat az X 6 előbb lmaradt!...de a x5 ára is érdekelne...bár x5 fehérben nem szép...x6 viszont gyönyörűŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰŰ!!!”
  • 3. 620829 2010. november 30. 12:16
    „Szép ez igaz---de engem továbbra is egy fehér 3d fellépővel kiegészített alap ára érdekelne......menyi ez in hungary????? in germany bruttó-50000....euroban persze-és ott a cégautónál az áfa ebből is visszaigényelhető....tehát 2 ilyen autó megvásárlásánál bőven megéri kint egy céget alapítani.....ja és persze ott nincs cégatóadó..ami ennél in hungary 15000ft havonta...azaz 5 év amortizációs idő alatt 900000ft...a semmiért....elgondolkodtató!!!”
  • 2. atti414 2010. november 29. 13:43
    „Átlagember számára újonnan, az egész élete során elérhetetlen járgány. De szép és jó.”
  • 1. KolompárRómeó 2010. november 29. 10:42
    „(X)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Fiat is beül a divatos városi terepjáróba

A Fiat jövőre új, középméretű SUV bemutatását tervezi, amelynek alapjául a Chrysler Dodge Journey modellje szolgál majd. Tovább olvasom