Délmagyar logó

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 5°C | 16°C Még több cikk.

''A legjobb autó az új autó''

Hatvan éve, 1947. április 7-én halt meg Henry Ford, az autók tömeggyártásának megalapozója, a T-modell alkotója. Ő volt az, aki „kerékre tette" Amerikát. 83 évet élt.
1863. július 30-án, az amerikai polgárháború idején született Detroithoz közel, egy dearborni farmon. Henry nem akart farmer maradni, a technikai dolgok vonzották. Hamar ráébredt arra, hogy a gőzgép nem alkalmas könnyű járművek hajtására, s 1887-ben épített egy négyütemű, egyhengeres benzinmotort, hogy megértse a nem sokkal előbb feltalált Otto-motor elvét.

1890-ben kéthengeres motort készített, majd műhelyét áttelepítette Detroitba, ahol a villamostársaságnál gépészi állást vállalt. 1892-ben kocsiszerkezetet épített négylóerős motorjához, ezt a járművet eladta, s árából készítette el második kocsiját, az óránként 20 mérföldes (33 kilométeres) sebességre képes, középen kormánykarral ellátott Quadrocycle-t 1896-ban.

Néhány társával létrehozta a Detroiti Automobil Társaságot, amelyből három év után kivált, s 1902-ben saját műhelyében megépítette versenyautóját, a 999-est, mely 120 km/óra sebességre is képes volt.

Évi hétmillió Ford

Henry Ford elhivatottságának, hihetetlen munkabírásának eredményeként megváltozott az amerikai átlagemberek élete, az autó a mindennapok nélkülözhetetlen eszköze lett. Ma a nevét viselő cég a világ egyik legnagyobb vállalatbirodalma, második legnagyobb autógyára. Évente mintegy hétmillió új jármű viseli ovális kék alapú emblémán az alapító nevét. A tapasztalat igazolja Henry Ford megállapítását: „A legjobb autó az új autó".  
A rajta kívül 11 részvényessel, szerény 28 ezer dollár tőkével létrehozott Ford Motor Company az A-modellnek nevezett első típusból 1200 darabot adott el, majd sorra következtek az ábécé betűi. Az autó akkoriban luxuscikknek számított, Ford azonban mindenki számára elérhető kocsit akart készíteni.

Ez az álma az 1908-ban piacra dobott T-modellben testesült meg, amely kezdetben 850, de az általa elsőként bevezetett futószalagos sorozatgyártásnak köszönhetően 1927-ben már csak 260 dollárba került, s ezáltal milliókat juttatva autóhoz, Ford „kerékre tette" Amerikát. A csaknem húsz évig gyártott jármű fő tervezője a makói születésű Galamb József mérnök volt.

Henry Ford 1919-ben cége összes részvényét megszerezte, s akkor egyetlen fiát, Edselt tette a családi vállalkozás elnökévé, miközben a tényleges főnök ő maradt. 1922-ben a Ford bekebelezte a Lincoln autógyárat, majd Kanadában megnyitotta első külföldi gyárát. Az 1920-as évek közepére azonban eljárt az idő a T-modell felett, a vásárlók új stílust, luxust kerestek. 1927 májusában hagyta el a futószalagot az utolsó darab ebből a több mint 15 millió példányban készült típusból, amelyet 1999-ben az Évszázad autójának választottak.

Henry Ford sikeres gyártmányainak, terjeszkedésének köszönhetően óriási, mintegy 700 millió dolláros vagyonra tett szert, de pénzét nem tudta élvezni, idegenül érezte magát a milliomosok között. 1947. április 7-én, 83 évesen halt meg szülőhelyén, Dearbornban.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Citroën-letár, egytől nyolcig

Kevés olyan márka van, mint a Citroën, amely a minitől a luxusig kínálja modellpalettájáról az… Tovább olvasom