Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

A Mazda tartja a lelket a Wankel motorban

Nagyot dobott a Mazda 2003-ban az RX-8 kupé bolygódugattyús motorjával, sportos stílusával és középről nyíló hátsó ajtajával. Ősszel, a Frankfurti Autószalonra megérkezik a frissített változat is – a Mazda tehát tartja a lelket a Wankel motorban.
Hat évvel ezelőtti bevezetése óta több mint 170 ezer Mazda RX-8-at értékesítettek világszerte, s a modell számos nemzetközi díjat is begyűjtött. Ezek közül azonban egyet sem kapott a „zöld vonalról", az RX8 Wankel motorja ugyanis meglehetősen iszákosnak bizonyult, s károsanyag-kibocsátásból. Olyannyira, hogy talán ez a legkomolyabb gátja az elterjedésének. A 2003-as Budapesti Autószalonnak – az eseményről lapunk is közölt tudósítást – egyik fő attrakciója volt az autó, a talán legtöbbet fényképezett modellből azonban csak elvétve látni a hazai utakon.

Íme a bolygódugattyús motor.
Íme a bolygódugattyús motor.

Ezzel együtt le a kalappal a Mazda előtt, az RX-8 tartja a lelket ebben a bolygódugattyús erőforrásban, Felix Wankel találmányában. A folyadékhűtéses kétrotoros motor két egyenként 654 köbcentis kamrával rendelkezik, ebből az erősebb hangolású változat 231 lóerőt hoz ki, 8200-as fordulatszámon, míg a maximális 211 Nm-es forgatónyomaték 5500-nál jelentkezik. Ez, vagyis a High Power változat 6,2 másodperc alatt katapultálja százas tempóra a sportkocsit, a végsebesség 235 kilométer óránként.

Nagyobb hűtőnyílások és jobb légellenállás.
Nagyobb hűtőnyílások és jobb légellenállás.

Bár a legtöbb változás a külcsínt érintette, a szakma inkább a motorra koncentrál a Frankfurti Autószalonon debütáló modellfrissítés kapcsán. Tökéletesítették a kenést: az eddigi mechanikus olajszivattyúk helyett – melyek a rotorok kenését biztosítják nagy terhelésnél, s ami meglehetősen kritikus pontja a konstrukciónak – az új rendszer elektromos pumpákat használ. A bolygódugattyús motor a hatékonyabb kenésnek köszönhetően könnyebben pörög fel akár 9000-es fordulatra is.
Ez a szín is jól áll az RX-8-nak.
Ez a szín is jól áll az RX-8-nak.

A Mazda a „ráncfelvarrott" motorban először alkalmaz kettős kopogásérzékelő rendszert, hogy ellenőrizze az égést. Ezzel csökkentették zajszintet, és az égéstér optimalizálásával a motor működése is hatékonyabb lett. A nyomatékot rövidebbre hangolt áttételű, hatfokozatú kézi váltó továbbítja a javított torziós merevségű kardántengelyre. A felfrissített Mazda RX-8 alapban – tehát nem a régi High Power változat – 6,4 mp alatt gyorsul 100-ra, legnagyobb sebessége pedig 234 km/h.

Nincs B-oszlop, így is lehet.
Nincs B-oszlop, így is lehet.

Az RX-8 persze maradt, ami volt, egy tökéletesen kiegyensúlyozott, orrmotoros, hátsókerék-hajtású sportautó. Pontosabban nem maradt, mert tovább javították karosszéria-erősítésekkel, módosított kormány- és futómű beállítással.

Az integrált első, és az új hátsó légterelők továbbá az oldalsó küszöbök nem csupán szépek, de fokozzák a leszorító erőt és javítják az autó stabilitását nagy sebességnél. A modell fő vonalait megtartották, csak az összhatásban érezni a változást. Áttervezték az első és hátsó lökhárítókat, az orr megkapta a jellegzetes ötágú hűtőmaszkot, a nyílások jobb- és baloldalt dupla akkorák, mint az elődmodellen, és 6 fokkal hidegebbre hűtik a motorolajt maximális terhelés mellett. Újak az első és hátsó lámpatestek, valamint nagyobb lett (90 mm átmérőjű) a kipufogó.

RX-8, igazán sportos belsővel.
RX-8, igazán sportos belsővel.

A karosszéria aerodinamikáját is optimalizálták (Cw 0,30). A versenyautós megjelenést speciális, sötétszürke, extra könnyű, 19 collos felnik és exkluzív Recaro ülések teszik teljessé fekete bőrrel és piros varrással – és persze maximális oldaltartással. A frissített RX-8 felszereltségének része a Bluetooth mobiltelefon kihangosító rendszer, a fény- és esőszenzor, az AUX-csatlakozó, ill. a 300 wattos Bose® audiorendszer, Centerpoint térhatású hangzással és AudioPilot® zajcsökkentő technológiával.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Góliát legyőzte Dávidot: a VW megeszi a Porschét

Wendelin Wiedeking vezérigazgató utóda az eddigi gyártási vezető, Michael Macht lett, így befejeződött a Porsche és a VW hatalmi harca is. Tovább olvasom