Délmagyar logó

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 0°C Még több cikk.

A működő szocializmus termékei

Máig van becsülete Oroszországban több olyan márkának, amelyet hajdanán a „működő szocializmus" országaiban gyártottak: ezek többsége ma már nem található a piacon, de az egykori Szovjetunió legdrágább fogyasztási cikkeinek kibocsátói sikeresebben vesznek részt a piaci versenyben.
Hol van már az egykori NDK-ban gyártott ORWO film és fotópapír, nem kapható már a Szlincsev Brjag és a Pliska elnevezésű bolgár konyak sem. Az egykori Szovjetunióban legnépszerűbb motorkerékpár, a csehszlovák Jáva gyártója még létezik, de az orosz utakon a Jávák helyét az olcsó kis kínai robogók foglalták el.

Egy felmérés kimutatta: a megszokott dolgok valamennyire megőrizték a becsületüket. A néhai szocialista tábor termékeiből a megkérdezettek 23 százaléknak a Jáva motor, 17 százaléknak a csehszlovák ólomkristály, 10 százaléknak a bolgár cigaretta hiányzik.

A felmérés külön megemlékezett az Ikarus buszokról, amelyek a múlt század közepétől árasztották el a szovjet utakat, részben ma is dacolnak még az idővel, s amelyeket az utasok rakétának becéztek formájuk miatt. Mindent egybevetve: a KGST széthullása és a Szovjetunióval fennálló gazdasági kapcsolatok megszűnte végzetes csapást jelentett a szocialista tábor legtöbb márkája, illetve azok gyártója számára, s a még létező cégek nehezen küzdenek a szabadpiaci körülmények között. Pedig még élnek a legendák, s érdekes módon nemcsak a nosztalgiára hajlamos idősek körében, hanem a fiataloknál is, akik a szocializmus lejárta után születtek és a piacgazdaságban nőttek fel.

A volt szocialista országok gyáraihoz képest a szovjet időkben is drága márkás termékeket előállító orosz cégek nem állnak rosszul. Létezik még a ZIL autógyár, amely szovjet időkben is egyenként gyártotta a hatalmas limuzinokat. Ezeket a köznyelv némi pajzán utalással „taghordozónak" nevezte, utalva a bennük ülő funkcionáriusokra. A 4104-es szedánból készül még egy-egy, de megvételéhez sok pénz és nagy türelem kell. A gyár mérnökei társadalmi munkában kifejlesztettek ugyan egy új típust, amelyet hamarosan be is mutatnak majd a közönségnek, de csak reménykednek abban, hogy valaha is megindul a szériagyártás.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Chrysler and Chery

Két éven belül eláraszthatják az észak-amerikai és az európai piacot az amerikai Chrysler, és a… Tovább olvasom