Délmagyar logó

2017. 09. 21. csütörtök - Máté, Mirella 11°C | 17°C Még több cikk.

A nagy téligumiteszt

Egy hét múlva már aktuális lehet: hiába a megfelelő profilmélység, a 4-5 évnél idősebb téli gumik tapadási tulajdonságai végletesen leromlanak.
Ez a legfontosabb megállapítása az első nagyszabású hazai téligumitesztnek, amelyet a Hungaroringen, valós körülmények között rendeztek meg. A teszteken kívül novembertől minősítő címkék is segítik az eligazodást a számtalan gyártó által kínált gumiabroncsok között.

A nonstopgumi.hu portál, illetve a kiadónk érdekeltségébe tartozó Használtauto.hu autós magazinja, az Autónavigátor.hu által szervezett nagyszabású, összesen 14 téligumiszett valós körülmények között zajló tesztjén különböző sebesség mellett mind a száraz, mind a nedves, mind a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton megállást vizsgálták.

A száraz aszfalton 60 km/órás sebességről történő leálláshoz 11,8 és 16,1 méter közötti féktáv adódott, míg ugyanez az érték nedves aszfalton 15,5 és 22 méter között mozgott, vagyis mindkét esetben a legrosszabbul teljesítő abroncs mintegy negyven százalékkal hosszabb fékutat produkált, mint a legjobb.


A használt, ám a megengedettnél még jóval nagyobb profilmélységgel rendelkező abroncsok száraz és nedves útfelületen is a középmezőnyben, kissé az átlag alatt teljesítettek, jeges útviszonyok között azonban egyszerűen elfogadhatatlan értékeket produkáltak. Míg a legjobb új gumik 40 km/órás sebességről fékezve 22,3 métert tettek meg a megállásig, a használt abroncsokkal felszerelt tesztautóknak ugyanolyan sebességről 47, illetve 61 méterre volt szükségük.

Módszertan

A teszt a nonstopgumi.hu és az Autónavigátor.hu közös szervezésében, a gumiforgalamzó portál által rendelkezésre bocsátott összesen 56 téligumi tesztelésével zajlott a Hungaroring célegyenesében, illetve a pálya melletti Groupama-Garancia Vezetéstechnikai Centrum tanpályáin október 8-án éjjel, 7 °C alatti hőmérsékleten. Az abroncsokat három egyforma Ford Focus kombi személyautón tesztelték, a méréseket a Budapesti Műszaki Egyetem Gépjárművek Tanszékének doktoranduszai végezték.  

– Az, hogy a téli gumik négy-öt év után elvesztik tapadási képességüket, nem gyártóspecifikus probléma, hiszen ugyanannak a gyártónak az új abroncsai a mérés élmezőnyében szerepeltek – hangsúlyozza Katona Mátyás, az Autónavigátor.hu főszerkesztője. "Ezért fontos tanulság, hogy aki téli gumit vásárol autójára, a gumi minőségi tulajdonságai mellett minden esetben figyeljen arra is, hogy melyik évben gyártották."

A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget: Nedves úton a Michelin, jégen a Goodyear volt a nyerő, szárazon és az utastérben mért gördülési zajszintet tekintve is a Barum mutatta a legjobb értékeket, de utóbbiban élen járt az egyéb szempontokból silány, kínai Imperial abroncs is. Arra tehát, hogy összességében melyik teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ.

Addig is, amíg természetes hóban, magyar aszfalton lemért adatokkal nem lesz teljes a kép, a magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a nedves úton mért fékezési értékeket 45 százalékos, a száraz és jeges fékutakat 20-20 százalékos, a jégen kapaszkodást 10, míg a zajszintet 5 százalékos súlyozással értékelve az első nagyszabású hazai téligumiteszt az alábbi sorrendet eredményezte:

Michelin Alpin A4 - 93,4%
Continental TS 850 - 91,7%
Kleber Quadraxer - 89,2%
Goodyear UG8 - 88,8%
Kleber HP2 - 88,7%
Barum Polaris 3 - 87,2%
Bridgestone LM30 - 84,3%
Firestone Winterhawk 2 EVO - 84,3%
Hankook Winter Icept W442 - 82,2%
Debica Frigo - 81,7%
Pirelli SnowControl 3 - 81,7%
Imperial Dragon (kínai) - 78,3%

Használt prémium abroncs - 73,8%
Használt - kommersz abroncs - 69,7%

November 1-jén startol az EU abroncscímke

A független piaci szereplők által elvégzett teszteken kívül novembertől egy új eszköz, az EU abroncscímke is segíti a fogyasztók eligazodását. Ezt az értékesítés helyén vagy magán a gumiabroncson kell elhelyezni, az abroncs három alábbi fontos jellemzőjének tanúsítványa:

· az üzemanyag-fogyasztás
· a nedves tapadás, illetve
· a gumi külső zajszintje


Az üzemanyag-hatékonyság és a nedves tapadás A-tól G-ig hét kategóriába sorolható, a legjobb minősítést az A kategória jelenti. A nedves tapadás a gumiabroncsok egyik legfontosabb biztonsági paramétere, amely a 80-ról 20 km/órás sebességre történő lefékezés fékútjára vonatkozik. Az A és F kategóriába tartozó gumik fékútja között több mint 18 méter a különbség! A zajszint szerint az autógumik három kategóriába sorolhatók.

Olvasóink írták

  • 2. queenmargareth1 2012. október 22. 17:14
    „régen nem volt téli gumi, amúgy nem egybeírandó szerintem a téligumiteszt........:)))”
  • 1. klj-54 2012. október 22. 11:32
    „Sandbach Pirelli gyárban kérdeztem hozzáértőt ez ügyben, ha már úgy is ott voltam:)
    3 év a gyártástól számítva amíg az a gumi azt tudhatja amire tervezték!
    A negyedik tél már lutri.
    Nálam bizonyosan többet értenek hozzá azok akikkel ott beszéltem.
    Reifen und Reifenservice:
    Pirelli Deutschland GmbH in Sandbach Stadt Breuberg, Höchster Str. 48”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az autósok többsége nem vár további kgfb-díjcsökkenést

Az autósok 53 százaléka díjemelést, 29 százaléka változatlan díjakat vár a két hét múlva… Tovább olvasom