Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Átadták a Járműtechnológia Tanszéket Kecskeméten

Szerdán adták át ünnepélyes keretek között a magyarországi járműipari képzés hi-tech fellegvárát, a Kecskeméti Főiskola Járműtechnológia Tanszékének közel 1,5 milliárdos, nagyrészt uniós támogatásból létrehozott új épületét.
A felsőoktatási intézmények nehézségei ellenére a jól tervezett, tudatos munka hosszú távra megalapozhatja egy intézmény helyzetét. Pozitív példa erre a Kecskeméti Főiskola, amely jelentős mérföldkövéhez ért a Járműtechnológia Tanszék elkészült új épületével.

Az átadóünnepségen a rektori köszöntőt követően Kecskemét polgármestere dr. Zombor Gábor méltatta a főiskola munkáját és elért eredményeit: „Kecskemét nem ok nélkül érdemelte ki a járműipari központ elnevezést, hiszen a főiskola az egyik főszereplője a térség fejlesztésének, az itt tanuló hallgatók a kiemelt státusznak megfelelő színvonalú képzésen vehetnek részt, a frissdiplomások elhelyezkedési lehetőségeit is javítva ezzel."

avatók - fotók: GAMF
Avatók - fotók: GAMF

Dr. Köpeczi-Bócz Tamás, EU fejlesztési és stratégiai miniszteri biztos is méltatta a beruházást, és azt a hihetetlen mértékű összefogást, amelyet Kecskemét és térsége az elmúlt 2 évben tanúsított. Prof. Dr. Palkovics László a projekt vezetője elmondta: „A főiskola utóbbi időben befektetett energiája és törekvése ‒ melynek fókuszában hosszú távon a Mercedes-Benz és beszállítói igényeinek megfelelő járműipari szakemberek képzésének biztosítása áll ‒ hamarosan megtérül. Az országban a felsőoktatásban elsőként indult gyakorlatorientált/duális típusú képzés, amelyen a hallgatók nem csupán a vállalatoknál, hanem már a főiskolán is a legmodernebb eszközöket használják. Terveink szerint az épület kutatás-fejlesztési központként világviszonylatban is meghatározó szerepet tölt majd be."

Kívül
Kívül

Frank Klein, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint a főiskola stratégiai partnerként fontos szereplő a gyár sikeressége szempontjából, biztos hátteret jelent a szakember utánpótlásban. Támogatásként egy Mercedes-Benz B200-as típusú, Kecskeméten gyártott autót adott át a főiskola és hallgatói részére. A Mercedes a hazai felsőoktatásban úttörő szerepet tölt be, hisz Magyarországon elsőként – a Knorr-Bremsével együttműködve, német mintára ‒ vezette be a főiskolai duális oktatást. A kecskeméti duális főiskolai képzésről szóló memorandumot 2011. májusában írták alá, így kezdhették még 2012 szeptemberében a diákok a duális főiskolai képzésüket. A duális főiskolai képzés ‒ a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. és a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Kar együttműködésének keretében ‒ gépészmérnök szakon indult el. Ez mind társadalmi, mint vállalati oldalról nagy jelentőséggel bír, hiszen egy növekvő szektor foglalkozási területén kínál biztos munkahelyeket.

Belül
Belül

A főiskola az egyedülálló képzés kialakításában szorosan együttműködött az iparvállalatokkal, az épületet is ennek megfelelően szerelték fel korszerű eszközökkel. A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója, Lepsényi István hangsúlyozta: „A vállalati együttműködések, közös k+f programok a térség szempontjából az ipari kutatás területén kitörési pontot jelentenek, az itt kialakult koncentrált tudás jelentős versenyképességet növelő tényező a partnervállalatok számára."

Prof. Dr. Belina Károly, a kar dékánja elmondta: „A 800 négyzetméter alapterületű, összességében 2000 négyzetméteres épület felszereltségét és eszközeit tekintve is a legmodernebb járműipari oktatási bázisnak minősül az országban, az oktatás mellett cél, hogy a járműipari kutatás-fejlesztés központja legyen."

Uniós támogatással

A projekt elfogadott költségvetése 1 milliárd 415 millió forint volt, amelyből 1,345 milliárd forint a megítélt támogatás. Az „Autóipari szakemberképzés infrastruktúrájának fejlesztése a Kecskeméti Főiskolán (TIOP-1.3.1-10/1-2010-0003)" című projekt az Európai Unió támogatásával és az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg.

 
Az alagsorral együtt háromszintes épületben többek között helyet kaptak olyan, a modern járműtechnikai oktatásban és kutatásban elengedhetetlen eszközök, mint a dinamikus motorfékpad, a teljes jármű hajtására és fékezésére alkalmas próbapad, valamint gépkocsi alrendszerek vizsgáló- és mérőberendezései, több mint 40 új gépjárműipari eszköz, berendezés, valamint több mint 30 új IKT- és hálózati eszköz került beszerzésre és beépítésre.

Az iparvállalatok többek között munkaeszközökkel támogatták a beruházást, az épület főbejáratánál látványos installációkkal találkozhat a látogató: a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. jóvoltából az új Kecskeméten gyártott B osztályos Mercedes front és oldalpanelét állították ki, illetve a vállalat egy komplett B200-as Mercedest ajándékozott a főiskolának, amelyet a hallgatók szemléltető eszközként használhatnak. A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. érintőképernyős információs pultot és panelt helyezett ki a bejáratnál. A duális típusú képzésre idén felvett hallgatók következő félévi tanulmányaikat már itt, a Járműtechnológia Tanszék új épületében kezdhetik meg. A tervek szerint a tanszéken évente több mint 100 mérnököt képeznek majd.

Még beljebb
Még beljebb

Rövid bemutató az épületről:
Tagolását tekintve az alagsorba a környezetállósági vizsgálólabor berendezései és mérőeszközei, valamint a befecskendező vizsgálólabor kerültek. A földszinten található a gépjárművek felület-előkezeléséhez és fényezéséhez tartozó oktató-vizsgáló szekció; az alapoktatáshoz tartozó demonstrációs eszközök egy része; illetve a személygépkocsik és haszonjárművek élőben történő bemutatását, vizsgálatát, mérését lehetővé tevő rész. Ez utóbbiban kapott helyet egy teljes járműszerelvény hosszában végignyúló akna, egy előkészítő részleg, illetve egy Magyarországon szinte egyedülálló, hagyományos és alternatív tüzelőanyagokkal működő személygépjárművek belsőégésű motorjainak vizsgálatára alkalmas dinamikus motorfékpad.

Az emeleten a tanszék dolgozóinak irodái, valamit a raktár- és tárgyalóhelyiségek találhatóak, valamint az oktatáshoz tartozó konzultációs és előadótermek, és a demonstrációs eszközöket befogadó laboratórium. Itt kapott helyet a tanszék kutatás-fejlesztési tevékenységéhez tartozó helyiségeinek összessége; a mérnöki számítási-, a k+f labor, valamint a későbbiekben a járműdinamikai valós idejű számításokhoz nélkülözhetetlen szuperszámítógép is.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A roncsautók kétharmadát illegálisan bontják

Az illegális bontónak leadott járművért ugyanakkor akár 20-40 ezer forintot is adnak. Tovább olvasom