Délmagyar logó

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 22°C | 35°C Még több cikk.

Áttörés a hidrogénhajtásban?

A hidrogéncellás gépkocsik egy tankolással több, mint 500 kilométert is megtehetnek, ami egy új tárolási eljárásnak köszönhető.
Az új tárolási eljárás még kísérleti stádiumban van, ennek ellenére brit kutatók szerint tíz év múlva már sorozatban gyárthatják ezeket a kocsikat – írja a Der Spiegel című német hetilap online kiadása.

A hidrogénmeghajtás nagy reményeket kelt, hiszen megvan az az előnye, hogy a benzinmotorokkal ellentétben itt nem képződik széndioxid az égés során, csak ártalmatlan vízgőz keletkezik. A technikának, amelyet buszokban és hajókon már használnak, a hátulütője, hogyan tárolják a robbanékony gázt. A hidrogént magasnyomáson nagy tartályokba lehet szorítani, vagy alacsony hőmérsékleten cseppfolyósítani, de mindkét esetben igen sok energiát használnak fel a tárolásra. A kutatók ezért olyan eljárást keresnek, amelynek révén a gázt szilárd anyagba vezetik, amely szivacsként „felszívja" a hidrogént.

BMW Hydrogen 7

A BMW tavaly szeptemberben mutatta be a világ első, sorozatgyártásra alkalmas hidrogénhajtású autóját, a BMW Hydrogen 7 modellt, amelyből száz darabot politikai, gazdasági és közéleti személyiségeknek adnak tesztelésre. A limuzint egy 191 kW/260 LE teljesítményű, 12 hengeres motor hajtja, amely álló helyzetből 9,5 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/órás sebességre, és könnyedén képes átváltani a hagyományos Super Plus benzin égetésére is. A hátsó utasok ugyanazt a kényelmet élhetik át a világ első, mindennapi használatra szánt hidrogénhajtású autójában, mint a hagyományos hajtású 7-es BMW modellekben.  
Peter Edwards és kollégái az oxfordi egyetemről ebben értek el áttörést. Egy lítium-kötést használtak tárolónak, és ennek köszönhetően a cellás autók több mint 500 kilométert tudtak megtenni egy tankolással. Ez a hatótávolság mindenképp kell ahhoz, hogy az ilyen gépkocsik elterjedjenek, ugyanis eddig legfeljebb 300 kilométert tudtak megtenni. „Ez az egyik legfontosabb lépés, amire cellagyártók és az autóipar vártak" – nyilatkozta Edwards.

A fejlesztés elősegítheti azt, hogy a cellás autókat tíz éven belül sorozatban gyártsák. A brit tudósok által alkalmazott lítium kötést már korábban is ismerték – állítja Andreas Züttel, a svájci Empa Intézet kutatója. Korábban olyan 500 kilogramm önsúlyú tartályokban tároltak 4 kilogramm hidrogént, míg mostanra a gáz az egész tartály önsúlyának már 11 százalékát teheti ki, vagyis a tartály súlya a tizedére csökkent.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mély dekoltázsok és tuningautók a szegedi reptéren

Tuningautó-kiállítást rendezett szombaton a reptéren a Szegedi Honda Club és a TOP Egyesület. Öt… Tovább olvasom