Délmagyar logó

2017. 01. 24. kedd - Timót -7°C | 2°C Még több cikk.

Audi Q5 - a méret is lényeg

Sokaknak már túl nagy a Q7-es, nekik tervezte az Audi a Q5-öst, melynek vezetőüléséről messzebbre látni, mint az Allroad Quattróéból. De nem csupán a méret telitalálat a vadonatúj modellnél, amit mi is kipróbáltunk.
A Bild am Sonntag a SUV-modellek mezőnyéből az Audi Q5-nek ítélte oda Arany Kormánykerék díjat. Az autó formavilágával, kényelmével, térkínálatával, irányíthatóságával és környezetkímélő technikáival is elismerést aratott a zsűri előtt. Mi jön át ebből a gyakorlatban? A választ a Porsche Szeged által rendelkezésre bocsátott kétliteres dízellel közösen kerestük.


Mi ezt a kétliteres dízelt próbáltuk (galéria)

Emberibb autó az új modell, mint a több szempontból óriási Q7-es. Jobbak az arányai, harmonikusak a vonalai. Talán csak a már-már túlméretezett Audi-hűtőmaszk az, amivel barátkozni kell egy kicsit – de ez szubjektív. Minden más rendben van, ahogy belül is. Igényesek a borítások, a műszerfal, a középkonzol, nincs olcsó anyag, pontatlan illesztés, zavaró zörgés menet közben. Igaz, csaknem full extrás modellben ültünk, ahová a január végi esős évszak kevéske fénye akadálytalanul érkezett az óriási tetőablakoknak köszönhetően, láttatva a bőrüléseket, a mértékkel és ízléssel adagolt króm díszeket és faberakásokat. Technika is volt bőven a kipróbált Q5-ösben, a modell 11 milliós alapárát másfélszeresére emelte a számos, még ésszerűnek mondható kényelmi és biztonsági extra – semmit sem bízva a véletlenre, már ami a tesztelők benyomását illeti.

A kormány és ami mögötte van. Csak elsőre tűnik bonyolultnak (galéria)

Mindent kipróbáltunk, amit megtaláltunk – sok „vakgombot" persze nem sikerült felfedezni ebben az Audiban. Magunk állíthatjuk be az autó karakterét komfortosra, dinamikusra, vagy hagyjuk automata funkcióban. A lengéscsillapítás mellett változik a kormányműáttétel, a rásegítés mértéke és a motorkarakterisztika is. Egy Szeged-Sándorfalva-Szatymaz kis körön minden módozatból kaptunk ízelítőt, s valóban érezni a különbséget. A tempósabban vett körforgalomban sem volt mindegy, milyen állásban abszolváljuk, persze a komfortban (is) bolondbiztos maradt még az Audi.

Több a fény. Borús időben is hasznos a tetőablak (galéria)

A távolságtartó tempomatot egy vásárhelyi retúr és egy rövid sztrádaszakasz erejéig teszteltük, s valóban segítőkész volt az Audi. Az érzékenységét tekintve négy fokozatban állítható rendszer először kis zöld piktogrammal jelzi, hogy autó van előttünk, majd nagyon kultúráltan lassítani, – elbámészkodó, elaludni készülő vezetőnél fékezni – kezd. Ezzel egyidejűleg már piros piktogram, és erőteljes hangjelzés is ébreszti a vezetőt. Bár ez az automata váltóval társítva az igazi, az általunk próbált hatsebességes kézi váltóval szerelt modellben is jól használható volt. 130-ra állítva utolértünk egy kamiont, hagytuk hogy addig lassítson a Q5-ös, hogy kétezerig csökkenjen a motor fordulata. Ezután a belső sávba átsorolva a nyomatékmaximum tartományában nagyon szépen húzta vissza a kocsit 90-ről 130-ra az automatika. Talán itt érdemes említeni, hogy a takarékos vezetés érdekében sebességváltási tanáccsal is szolgál a Q5-ös, jelzi, mikor kell felfelé illetve lefelé kapcsolni. Ezt azért egy kicsit szokni kell, az audisok ugyanis nem arról híresek, hogy 1750-nél már kapcsolják a következő sebességi fokozatot. Viszont tehetik, mert a motor elérte már 350 Nm-es nyomatékmaximumát. A bő 17 mázsás autó fogyasztása különben egyáltalán nem barátságtalan, nyugodt lábbal országúton akár hat liter alatt is tartható a Q5-ös étvágya, míg kombinált ciklusra 6,7 litert ad meg a gyár.

Igényes belső pontos illesztések (galéria)

Közeli hegy hiányában az egyik töltésen a lejtmenetvezérlést is sikerült tesztelni, s valóban segít az ereszkedésnél a rendszer, a mély, vizes fűvel borított rézsűn óvatosan szedte a lábát a szériában quattró hajtással szerelt modell. A 25 fokos terepszög, a 17,6 fokos rámpaszög, a 31 fokos kapaszkodó képesség és a félméteres gázlómélység még nem teszi vérbeli terepjáróvá az Audit, de azért nagyon extrém körülmények kellenek ahhoz, hogy bajba kerüljön. Mint ahogy nem kerül bajba hátramenetnél sem, kamerával kiegészített tolatóradar segítségével a nagyméretű kijelzőn látjuk az autó mögötti területet, az ajánlott ívmenetet és persze villog és sípol, ha kárt készülünk tenni magunk és közlekedő társaink autójában. Ez is elég bolondbiztos.

Gyári kép a Q5-ösről. Nézze meg galériánkat is!

Amit nem próbáltunk ki teljes mélységben, az a vezetőinformációs rendszer, a szuper navigáció és a „felturbózott" hangrendszer. Egy hét szabadság ugyan nem kellene hozzá, mert dicséretesen logikus, de minden menü minden alpontját azért időbe kerülne felfedezni.

Belépő modell – alapár

A Q5 alapmotorja a kétliteres dízel, 170 lóerővel és 350 Nm nyomatékkal, ezzel kétszáz feletti tempóra és tíz másodperc alatti gyorsulásra képes a már szériában is számos kényelmi és biztonsági – helyhiány miatt ezúttal fel nem sorolt – extrával szerelt, általunk is próbált 11 milliós belépő modell. Ami nem megszokott, hogy már-már a családi autók praktikus variálási lehetőségét kínálja a Q5-ös az egyenként mozgatható, 100 milliméterrel előre tolható hátsó üléssorral. Ez utóbbival az 540 literes alapcsomagtartó tétfogat értelemszerűen tovább bővül.

Olvasóink írták

  • 2. vovozs 2009. február 02. 15:29
    „fizetett reklám, érdekességnek elmegy, legalább van még valaki aki fizet a hirdetésért”
  • 1. antikos 2009. február 02. 15:04
    „Igen erre van jelenleg szükségünk. Javaslom a DM-nek az ogy képviselők lapjában hirdessék ezeket a kocsikat...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Európa kisegíti autóiparát

Ki fontban, ki euróban, de súlyos százmilliókkal, milliárdokkal segítik a kormányok nemzeti… Tovább olvasom