Délmagyar logó

2017. 08. 23. szerda - Bence 15°C | 25°C Még több cikk.

Autóval Görögországba

Nem kell félni az Unión kívüli országoktól, Szerbián és Macedónián keresztül is jól megközelíthető Görögország személygépkocsival. A tálca sört és az ásványvizet pedig teljesen feleslegesen autóztatjuk, úti célunk árszínvonala kifejezetten barátságos.
Sarti magyar várossá lesz nyáron, tíz vendégből minimum hat honfitársunk, legalábbis így volt ez az idei előszezonban, június végén. Szegedi családdal hárommal is találkoztunk – és még kettőt láttunk –, van olyan üzletember, aki több mint tíz esztendeje tér ide vissza családjával évről-évre. E sorok írója 13 éve járt itt utoljára, akkor az edzőmérkőzéseket is lekötő makói focicsapat buszán akadt üres hely. És akkor Románián és Bulgárián keresztül vitt az út, egyebek között a gázolaj árszínvonal különbségének köszönhetőn. Meg kicsit azért is, hogy Nagylaknál lépjen be a csapat visszafelé, a vámszabad üzletek áruival jól felpakolva. Most is kérdezték, merre megyünk, nem biztonságosabb-e végig uniós országokba utazva, de a tapasztalat azt mutatja, felesleges kerülni.

Autópályán Szerbiában. Rendőrrel alig találkozni Fotók: Kovács András

Lássuk a költségeket. Szerbiában négy helyen kell fizetni a sztrádán, Újvidéknél és Belgrádnál 420-420, Nisnél 1080, Leskovac-nál 250 dinárt. Egy euróért 77 dinárt adnak a határon, vagyis a retúr 56-57 euró, ami a magyar sztrádadíjakhoz képest azért kicsit borsos. Macedóniában 10 euróért 600 dénárt adtak a pénzváltók, három helyen kellett fizetni, 60, 80, illetve 60 dénárt, szóval maradt 200 emlékbe is. Vagyis a magyar-görög retúr sztrádatranzit maximum 65 euró.

Görögországban a gázolaj 1,35-1,40 euró, Szerbiában 106 dinár, tehát szinte ugyanannyi, vagyis ott érdemes tankolni, ahol az utazó társaságra rájön a szükség vagy a fáradtság, illetve a nagyobb, nemzetközi társaságok, felszereltebb mellékhelyiségekkel ellátott kútjait lehet ajánlani. Ami kifejezetten ellenjavallt: Szerbiában dinár helyett euróval fizetni az üzemanyagért, a pénztárnál ugyanis pocsékul váltanak. A 2550 dináros számlából könnyen 39 euró lett, vagyis a határon kapott 77 dinár helyett itt alig több mint 65-öt ért egy euró.

Innen is gyönyörű Sarti
Innen is gyönyörű Sarti.

A Szeged-Sarti bő ezer kilométeres útra 12-14 órát lehet számolni, eltévedni egyedül Thessaloniki környékén lehet, itt nagyon figyelni kell a táblákat. Az utazási idő függ attól, hogy éjjel vagy nappal autózunk. Mindkettőt próbáltuk, s mindkettő teljesen rendben volt, a tempó a kisgyermekes családok megállási gyakoriságától jobban függ, mint a határállomásokon történő várakozásoktól. Ez utóbbi kifejezetten kellemes csalódás volt, 15-20 percnél többet sehol sem kellett araszolni, de volt három 5 percen belüli is. Sehol sem éreztük úgy, hogy Európán kívülre kerültünk volna – Macedóniában ugyan négy helyen is építették az utat, de tempósan lehetett haladni –, a zöld kártyát azonban kérik az autóstól a szerb-macedón határon. Ezt ingyen kiálltja nekünk az a társaság, ahol a kötelező biztosítást megkötöttük. (Célszerű kiváltani a tébénél az európai egészségügyi kártyát is, ha szerencsénk van néhány perces újszegedi sorbaállással megúszhatjuk.) Ez azonban nem helyettesíti az utasbiztosítást, ami két felnőttre, két gyerekre és kilenc napra már tízezer forint alatt is megköthető.

Sokan belekalkulálják az utazási költségbe az előszeretettel büntető szerb rendőröket, mi azonban ilyenekkel nem találkoztunk, igaz, mindenütt próbáltuk betartani a maximális sebességhatárokat.

Tipikus görög panzió, opcionális légkondival
Tipikus görög panzió, opcionális légkondival.

Ne vigyünk semmit – foglalta össze tapasztalatait egy június 20.-a körül visszaérkező honfitársunk, s mi hittünk is neki, meg nem is. Van család, aki tartós tej, karton ásványvíz és tálca sör nélkül nem is indul útnak és akkor még nem beszéltünk a lesütött húsról, hagymáról és krumpliról. Láda őszibarackot azonban semmiképpen ne vigyünk, mint ahogy görögdinnyét sem. Az előbbi tényleg potom pénz, az utóbbit meg nem véletlenül hívják úgy, ahogy.

A tálca sörrel érkezőket egyébként kifejezetten kedvelik a szobaadók, panziótulajdonosok, mert mire a hűtőben kellő hőmérsékletet vesz föl az ital, a szerkezet úgy befűti a hatszor négyes mini apartmant, hogy a hőállóságáról és takarékosságáról híres magyar turista az első átizzadt, álmatlan éjszaka után alázatosan jelentkezik az opcionális légkondi távirányítóért, amit napi hat euróval számolnak fel a vendéglátók.

A szerző, Kata és Gyula a vacsoraasztalnál, a főétel 6-12 euró
A szerző, Kata és Gyula a vacsoraasztalnál, a főétel 6-12 euró.

Aki nem akar az üdülőváros sétálóutcájának közepén vásárolni, megteheti a szélén, valamelyik szupermarketben. Vagy útközben a céltól 60-80 kilométerre egy olcsóságáról nálunk is jól ismert multinál. 39 eurócentért 1,5 literes szénsavas ásványvizet kapni, 49-ért 0,33-as dobozos Coca kólát vagy Fantát. Utóbbi kiszerelésben az ihatóság határán billegő sört adnak, 29 eurócentért, de van félliteres egészen korrekt dobozos is 59-ért. Finom, gyümölcsöt is bőven tartalmazó két decis kisdobozos őszibaracklevet adnak, 25, kicsit hígabb narancsot 18 eurócentért. A felvágottak is csak hajszállal drágábbak – ha drágábbak? – mint nálunk, a gusztusos csomagolású, szeletelt, 20 dekás Bacon szalonna 1,6 euró (Sarti főutcáján egy Pick Rákóczi szalámijától alig elmaradó termék, tízdekás tálcás kiszerelésben 1,8 euró). A friss péksütemény sem annyival drágább, hogy becsomagoljuk a kenyérsütőgépet.

Asztalok és napernyők Sarti tengerpartján
Asztalok és napernyők Sarti tengerpartján.

Az éttermi árak valahol a horvátországi és a balatoni között lehetnek: kisüveges Cola, Fanta vagy szénsavas ásványvíz 1,5, a félliteres Heineken sör 2 euró. Korrekt a félliteres gyantás asztali bor két euróért, kimérve van finom száraz fehér is, negyed liter kerül ugyanennyibe. Hat euróért grillezett tintahalat adnak, igaz, köret nélkül, de 12-nél szinte nincs is drágább normál – értsd tengeri herkentyűket is tartalmazó – étel.

Élőmunka

Sok magyar fiatal dolgozik Görögországban felszolgálóként, akivel mi beszéltünk, ő 40 nap alatt keresett tisztán 2000 eurót. Igaz, szabadság nélkül, napi 14 órában, amiből a főszezonhoz közelítve azért volt már jó néhány erős vacsoraideje, ami 3-4 órát jelent, gyakorlatilag futólépésben. Az ételt és a szállást a cég állja, az utóbbiban ugyan nincs légkondi, de hősünk eddig még mindig olyan fáradt volt, hogy a meleg ellenére eddig kitűnően aludt. Könnyű volt neki, nem fűtött rá a hűtőgép.

Olvasóink írták

• 10. dosytres 2008. július 03. 17:02
    „Egy jó tanács azoknak,akik hétvégeken jönnének haza Röszke felé Görögországból,hogy ne a röszkei határátkelőhelyet használják,mert kb.4-5 órát kell várni visszafelé.Elég kellemetlen,ha a jól sikerült nyaralás több órai kínszenvedéssel(várakozás a török vendégmunkások miatt)ér véget a kánikulában,viz és toalett hiánya nélkül.”
  • 9. Törökné Hajdú Aranka 2008. július 03. 14:01
    „Jól néztek ki Bandi, Kata és Gyula! Remélem mindenkinek jó volt! A hozzászóláshoz annyit még, hogy az utazási iroda legközelebb tájékoztasson bennünket arról hogy a prospektusban lévő appartman még nem üzemel (nagyon kész sincs). Ez így lenne korrekt!!! Egyébként nekünk is jó emlékeink vannak Sartiról! Ajánljuk és nyugodtan le lehet menni mert van szállás korrekt árban még ha előre nem is foglaljuk le. Törökné Ari”
  • 8. Erikáék 2008. július 02. 22:05
    „mi épp most értünk haza vasárnap hajnalban Sartiról
    csak 1 baj volt, a 7 éjszaka nagyon gyorsan elmúlt, s már emlék is

Amúgy mindenki másként éli meg az ott tartózkodást, és az utazást...
    Mi kocsival mentünk, és bevált Bulgáriai úton... mert ugye most már Ők is EU ...
    1 x ugyan sikerült 50 - es táblánál 60 - nal menni, de a minket megállító rendőr, csak figyelmeztetett, ( régebben minimum fejvesztés, és hatalmas bírság )
    Később Sófia után , mivel van néhány új út is, nagyon segítőkészen adtak útbaigazítást( amin szintén meglepődtünk)

az Árakról: mindenki saját tapasztalata után ítéljen, mert volt ami olcsó, és még jó, és kiadós mennyiségű ételt kínált, s nem is kellett csalódni...
    a tengerpart nagyon jó, igaz, néhány részen hirtelen mélyül, de volt szép sekély szakasz is
    Lényeg az, hogy a Balatonnál drágábban jött volna ki a 7 éj 4 főre
    igaz közelebb is van,,, de ha beleállok s a víz a térdemig ér, akkor már nem látom a lábam ujját.
    Arról nem is beszélve, hogy szabad strandot már sehol sem találni.
    Tehát a Görög Nyaralás bizonyos időpontokban igenis olcsóbb

persze ezen lehet vitatkozni...”
  • 7. Zzzz 2008. július 02. 20:43
    „Menni akarok... nagyon szerettem Görögországot...”
  • 6. Józsika 2008. július 02. 17:30
    „(x) Ikesz autó”
  • 5. kovalens 2008. július 02. 16:57
    „Sokan ajánlják a dinárváltást a határon, jobbnak tartják a sztrádakapuknál ezzel fizetni, mint euróval. Hátha ugyanolyan rosszul számolják át, mint a benzinkútnál.”
  • 4. E 2008. július 02. 14:57
    „Jol nezel ki Gyula!!:):):

Kesztyut vittél? Kicsit lepkézni?:):):):)”
  • 3. petiapa 2008. július 02. 14:55
    „korrekt beszámoló. Csak annyival egészíteném ki, hogy tavaly lehetett euróval fizetni az autópálya kapuknál, az OMV kútaknál pedig, bankkártyával fizetni. Vagyis nem kell dinárt és dénárt váltani!
    Sarti helyett Thassosra menjetek :)”
  • 2. Nornora1 2008. július 02. 14:43
    „Mi két hétig voltunk most júniusban Paralián autóval. Dínárt ne váltson senki a szerb autópályára, csak arra kell vigyázni, hogy hajlamosak régi szerb dínárt adni visszajáróként...:( Rendőrt egy darabot nem láttunk se oda, se vissza. 10,5 óra alatt haza is értünk, és nem száguldoztunk. Görögországban nagyon jó a benzin, a legolcsóbb a Champions benzinkútjánál. Sartin is voltunk, de iszonyat gyorsan mélyül a tenger, és mintha a világ végén lettünk volna, sehol semmi. Viszont tőle északra van egy gyönyörű öböl, egy kis kempinggel, az Artemisz beach, azt tényleg érdemes meglátogatni. De ennyi, oda nem vágyok vissza. Paralián egy törülközőt nem lehet leejteni, de ha néhány km-t utazunk tőle északra, ott van Alikes a sólepárlóval, és sehol senki, nagyon-nagyon sekély és tiszta tenger, rengeteg kagylóval, csigával és rákkal.
    Ha valaki kólafüggő, az vigyen magával egy kartonnal, mert iszonyú drága (2,5 euró/1,5l), meg a kenyér (kb. 500 Ft/kg)is. A többi nagyjából ugyanolyan árban van, mint itt. Persze nem a tengerparton, hanem a Lidl-ben megvásárolva.
    A tengerparton viszont nagyon érdemes gyrost enni, van ahol 1,8 euró, vagy 2 euró kólával. Viszont arra figyeljünk, hogy ahol nincs kiírva, hogy tzatzikivel, ott bizony ketchuppal meg mustárral adják....:(
    Ha tehetitek, kóstoljátok meg a házi kecskesajtot, mi ezt ettük két hétig, görög rokonainknak hála.
    És amit ne hagyjon ki egyetlen csokiimádó se: a Lacta nevezetű csokiiiiiiiiiit. Na az csokiból van. És még sorolhatnám, hogy mit nem szabad kihagyni.”
  • 1. számoljunk 2008. július 02. 13:00
    „Sokan megrészegülnek ettől a 2000 eurótól DE
    számoljunk csak: 2000 EUR 40 napért, az 1 hónapra (30 napos hónappal számolva) 1500 EUR. Napi 14 óra 30 napig az 420 óra egy hónapra, vagyis ha leosztjuk, akkor 3és fél EUR/óradij, ami 250-es árfolyammal számolva 875 Ft órabért jelent.
    Mindezt azért, hogy egy légkondi nélküli, szabadnap nélküli végiggürcölt nyárért adjanak...
    Így már nem hangzik olyan jól.....”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felfrissült az A-osztály

Az 1997-es világbemutató óta összesen több mint kétmillióan döntöttek a Mercedes A-osztály mellett.… Tovább olvasom