Délmagyar logó

2017. 06. 27. kedd - László 17°C | 33°C Még több cikk.

Az autózás ma közszükséglet, nem luxus

Autó – Magyar Autóklub Jogi- és Érdekvédelmi Bizottságának közleményében arra hívja fel a figyelmet, hogy az autózás a harmadik évezredben közszükséglet, nem luxus, számos esetben nem helyettesíthető.

A Magyar Autóklub Jogi- és Érdekvédelmi Bizottságának  – miután igazságügyi adó- és könyvszakértői vélemény meghallgatása nyomán áttekintette az autózás anyagi terheit – megerősítve látja, hogy ezek aránytalanok, nincsenek tekintettel a társadalmi igazságosság, az arányos teherviselés követelményére.

Az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó, és a folyamatosan emelkedő nyersanyagárakra rakódó, ennél fogva ezekkel arányosan – külön állami közbeavatkozás nélkül is – emelkedő általános forgalmi adó tartalom oda vezet, hogy határozottan emelkedik azoknak a száma, akik a rendszeres autóhasználattal kényszerűségből felhagynak. Ez a helyzet azokat is sújtja, akiknél munkavégzési előfeltétel a személygépkocsi használat, beleértve az agglomerációból bejárókat is. A terhek emelkedésével továbbá olyan hátrányok is együtt járnak, amelyek az intézkedések kellő átgondoltságának hiányából adódnak, pl. azok gyakran nem tükröznek környezetvédelmi szempontokat, vagy pl. a gépjárműátírási illetékek átstrukturálása, illetve megemelése odavezet, hogy a 10 évnél idősebb gépjárművek egy részének átírását a felek el fogják mulasztani, stb. – írja közleményében a Magyar Autóklub Jogi- és Érdekvédelmi Bizottsága.

Kiemelik: az autózás a harmadik évezredben közszükséglet, nem luxus, számos esetben nem helyettesíthető. – A JÉB értetlenkedve fogadja a közlekedési szabályszegések szankciórendszerének túlbonyolítását, szinte átláthatatlanná tételét. Az intézkedés nem szolgálja az állami intézkedések transzparenciájához fűződő társadalmi érdekeket, másrészt a szigorítást objektíve sem indokolják a fokozatosan javuló baleseti statisztikák. A túlbonyolított szabályozás tekintetében a bizottság felhívja a jogalkotó figyelmét a közelmúltban lezajlott KRESZ módosítások közül egyesek káros hatásaira, így pl. arra, hogy a kerékpárosok közlekedési gyakorlata a számukra megengedőbb szabályozás folytán azt mutatja, hogy nemcsak a táblával külön megjelölt egyirányú utcákban, hanem általában az egyirányú utcákban elfogadhatónak tekintik és gyakorolják a forgalommal szembeni közlekedést, ami rendkívül módon veszélyezteti a közlekedés biztonságát, és ellentétes a módosításkor meghirdetett jogalkotói célokkal is – fogalmaztak.

Indítványozzák és kérik a jogalkotót, hogy a következő módosítások során legyen tekintettel egyrészt az átlátható jogi szabályozás követelményére, másrészt a mindennapos közlekedésben alkalmilag elengedhetetlenül előforduló csekély súlyú közlekedési szabályszegések elkövetőit csak a közlekedésbiztonság szempontjaival arányos anyagi szankciókkal fenyegesse. – A MAK JÉB továbbra is kész együttműködni a jogszabálytervezetek előkészítése és a jogalkalmazói tapasztalatok feldolgozása során is – írták.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. Linka11 2012. április 19. 13:06
    „Egyet értek az autó klubbal irreális terheket visel az aki a XXI.-századi Magyarországban autózik .Negyven éve
    autózom ,mondhatnám abból élek. Ötven éve kerékpározom nem hiszem ,hogy a kettőt ugyanazon a lapon kéne
    emlegetni.”
  • 32. vuk 2012. április 12. 16:48
    „27. NTK 2012.04.11. 21:17
    En 7.5 km-re jartam biciklivel. Ha lassan megyek 40-45 perc, hazafele mikor sietek akkor 25.
    Persze lehet kocsikazni, csak akkor lejjebb kell venni a hisztit, hogy dugo van...”
  • 31. Vega 2012. április 12. 16:32
    „25. Mike3 2012.04.11. 10:28
    "már aki ráér és mondjuk megjelenhet a munkahelyén csatakosan, büdös ruhában egy jó kis nyári tekerés után"

    képzeld én meg egyszer vezettem egy versenyautót, de amikor a családi autóba ülök bele akkor nem veszek fel bukósisakot és nem keresem a 4 pontos biztonsági övet sem. napi szinten hivatásforgalomban tekerni egészen más kategória, mint a jó kis nyári tekerés. akiknek erről fogalmuk sincs, azok először talán kérdezzenek és csak utána véleményezzenek. szerintem.”
  • 30. atomboy 2012. április 12. 09:19
    „25. Mike3
    Az teljesen termeszetes, hogy elso napokban nem talalja el az idojarasnak es hajtashoz megfelelo oltozeket, de hidd el, 1-2 het kell a megszokashoz, alkalmazkodashoz. Utana mar nem lesz az embernek baja, tudja, mit huzzon, vigyen magaval.

    27. NTK
    Erheto a feleseged hozzaallasa, viszont amit a benelux allambeliekrol irtal, meglehetosen demagogia...”
  • 29. alfoldi 2012. április 11. 23:56
    „26-hoz:

    Vegyél a feleségednek elektromos kerékpárt.

    Nézd meg: 100 ezer alatti csak az ára, pár havi bérletre elég ez ma már. Csendes, gyors és nem kell izzadni!”
  • 28. CsImre 2012. április 11. 23:23
    „Szegeden cégvezetők, orvosok, jogászok, tanárok, kutatók járnak kerékpárral nap, mint nap. Ennyi büdös embert hogy bír elviselni ez a város? Vagy csak egy újabb gyakran puffogtatott sztereotípiával állunk szemben.”
  • 27. NTK 2012. április 11. 21:17
    „26. vuk 2012.04.11. 19:56

    Annak ellenére, hogy gyakran kerékpározom nem értek veled egyet. A feleségemnek 8 kilométerre van a munkahelye. Egy cég titkárságát vezeti. El kell neki dönteni, hogy vagy lassan teker és egy óra alatt ér be a munkahelyére és emellett még le is izzadhat, vagy kocsiba ül és bent van 10-15 perc alatt izzadság nélkül. Szerinted melyiket választja. Ja és nem farmer a napi viselet.
    Egyébként meg sz..t sem ér a lassú tekerés, amikor a nyári reggeleken már 20-23 fok van kánikula idején. És ezek a kánikulák nyáron egyre hosszabb időtartamúak.

    Kérlek ne gyere a benelux meg ilyen olyan példákkal, hogy ott még az irodisták is kerékpárral közlekednek mert sajnos arrafelé nem szokás a napi fürdés. Jobban megszokták már egymás szagát. No meg úgy vannak vele, hogy a dezodor mindent elfed.”
  • 26. vuk 2012. április 11. 19:56
    „25. Mike3 2012.04.11. 10:28
    Te nem szoktal furdeni minden nap?... Vagy mitol lenne budos csatakos a ruhad? Nem versenyezni kell.
    Ha egy nyari reggeli huvosben ronggya izzadsz akkor ott valami nagyon nincs rendben.
    Hazafele meg mindegy.”
  • 25. Mike3 2012. április 11. 10:28
    „16: már aki ráér és mondjuk megjelenhet a munkahelyén csatakosan, büdös ruhában egy jó kis nyári tekerés után”
  • 24. hahaha62 2012. április 11. 09:51
    „A luxus az , hogy a a gazdag hunniában a kocsik ára duplája , mint szegény nyugaton-lásd Németország---EZ A LUXUS!...de majd büntetjük a külföldi rendszámot--micsoda szívás -amikor maygar név mögött állandó osztrák lakcím van-és nem tudnak büntetni!....láttam a vérpiros fejecskéken---maygaros vitusos-virtus!”
  • 23. gyukolac 2012. április 11. 08:13
    „Addig, amíg kőolaj alapú a világgazdaság, addig drága lesz az ilyen alapanyagú üzemanyag is.
    Viszont el kell keserítsek mindenkit, a kőolaj utáni világban sem lesz olcsóbb az állam, mert akkor is lesznek adócsalók, ál-rokkantnyugdíjasok, "segílyesek", stb., akiknek tejel az állam és azt mi, adófizetők finanszírozzuk. És akkor lkesznek olyan adók, mint pl. napelem m2 adó, napkollektor m2 adó, füstadó, ha fával tüzelsz, stb.
    Tegnap olvastam, hogy egy maláj olajmilliárdos 1000milliárd forintnyi (nem tévedés az összeg) aranyból építtetett luxusjachtot magának. No ez az ésszerű felhasználása a haszonnak...”
  • 22. CsImre 2012. április 10. 23:24
    „Érdekes közszükséglet egyébként az, amia közlekedésben csak 22%-ot (és ez atóa csökkent) tesz ki pl. Szeged esetében. Ha az autó közszükséglet, akkor mi a kenyér, vagy a víz?”
  • 21. vuk 2012. április 10. 22:04
    „"számos esetben nem helyettesíthető"
    Ez a lenyeg. Szamos esetben nem. De az osszes tobbi irgalmatlanul sok esetben viszont igen.”
  • 20. demos 2012. április 10. 21:58
    „Azért szemétség 187 forintos gázolajat 457-ért eladni,miközben nincs még egy ilyen termék aminek ára mindenben megjelenik! Az Autó Klub régen nem képviseli az autósok érdekét,nem véletlen hogy taglétszáma olyan alacsony hogy komoly jelentése nincs ha nevében nyilatkoznak. 21. században élünk,lételem a mobilitás, nem megoldás a kerékpár sem a tömegközlekedés! Most amikor örülünk ha munkát találunk 20-50 km-es körzetben pofátlanság amit művelnek!!!!!”
  • 19. Besenyő_Pistabácsi 2012. április 10. 21:17
    „"Jaj!
    De magasan vagyok!
    Csak nem ez az életszínvonal?!"

    (Hofi Géza)”
  • 18. kokorcsin 2012. április 10. 20:59
    „Nagyon jó lenne, ha az AUTÓKLUB kezdeményezése eredménnyel járna. Sok embernek munkaeszköze az autó. Vannak olyan foglalkozások, ahol nem lehet nélkülözni. Pl. egy festő nem viheti a létrát, meg a többi munkaeszközét több kilométerre a hátán, de sorolhatnám tovább. Viszont, nem biztos, hogy az emelt benzinárat be tudja az árba építeni, így egyre kevesebbet keres. Illetve még többet kell neki dolgozni a megélhetésért, és a közterhek kifizetéséért. Van ahol tudják érvényesíteni a benzinár emelkedését, ezért drágul sok termék. Tehát végül is, mindannyian megfizetjük valahogy. Jó ez nekünk ?”
  • 17. sagan 2012. április 10. 20:49
    „13. exdeus 2012.04.10. 20:18

    A kőolajból rengeteg mindent lehet csinálni,PET palackként sem a legjobb a felhasználása,de szimplán elégetni meglehetősen pazarló dolog.
    A tömegközlekedésről azok panaszkodnak leginkább akik nem használják. A példád alapján úgy látszik,hogy autózni olcsó és a tömegközlekedők luxusoznak.
    A kerékpárra kell venni egy jó lakatot (u-lakat, vastag lánc) és nem viszik el.
    http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20100628/lakatolas-gyik
    Kryptonite Keeper 12-es sorozata teljesen jó megoldás. 4000-5000 ft között van az ára. Az 1000 forintos sodrony viszont semmit sem ér.
    Szegeden regisztráltatni is lehet a biciklit.
    http://kerekparosklub.hu/kerekpar-regisztracio
    A napi közlekedésre pedig érdemes olyan biciklit használni ami kényelmes,de nem vonzó a tolvajoknak.”
  • 16. CsImre 2012. április 10. 20:40
    „A sajtó torzíthatott ezen a nyilatkozaton, de a kerékpározás felhozatala sajnálatosan lerontja az egésznek a hitelességét, és méltatlan az Autóklubhoz. Akik az autózásból élnek, azok többnyire másokra hárítják növekvő kiadásaikat, akik pedig közlekednek vele, azoknak számtalan lehetőségük van:

    - telekocsi
    - autó-tömegközlekedés kombinálás
    - kerékpár-tömegközlekedés kombinálás
    - tömegközlekedés
    - kerékpározás
    - gyaloglás, illetve ennek kombinálása a fentiekkel.

    Ezt persze egy Autóklub nem fogja hirdetni, de így ez a megnyilvánulás nem más, mint panaszkodás annak erőltetésével, hogy az autó valami lételem, holott ez csak ritka és kivételes esetben van így.”
  • 15. okz63 2012. április 10. 20:37
    „13. exdeus 2012.04.10. 20:18
    "egyszerűen rossz a tömegközlekedés és még drága is, ha két felnőtt és egy hat éven felüli óvodásnak veszek bérletet, az 16e Ft. Ha ennyiből tankolok/hó, akkor abból kényelmesebben vagyok ott és akkor, ahol és amikor szeretnék lenni."

    És nagyon sokan nem fogják fel, hogy a tömegközlekedés is ugyanazzal az energiával működik.
    Ha drágítják az üzemanyagot, akkor a tömegközlekedés is egyre drágább lesz.”
  • 14. alfoldi 2012. április 10. 20:28
    „Közszükséglet helyett ez inkább csak egy közvicc!

    Szedjék csak rendesen a közlekedési bírságokat, nagy az államadósság, lehet törleszteni.”
33 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Mitsubishi képei a legújabb ASX modellről

A Mitsubishi ASX crossover felfrissített változata április elején mutatkozott be a 2012-es New York-i Nemzetközi Autókiállításon. Tovább olvasom