Délmagyar logó

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 2°C | 13°C Még több cikk.

Bealkonyulhat a kilométerórák tekerőinek

Januártól az autók adásvételénél, illetve műszaki vizsgájánál leolvasott kilométeróra-állások is bekerülnek a központi járműnyilvántartásba. Az erről szóló törvénymódosítás mindenkinek lehetővé teszi majd, hogy ezekhez az adatokhoz korlátozás nélkül, 1250 forintos díj ellenében hozzáférjen.
Régóta kérdés, hogy a rendelkezésre álló adatok alapján mennyire lehet elterjedt hazai gyakorlat a kilométeróra visszatekerése. A szakma is kíváncsi arra, milyen változásokat hozhat a bevezetendő új szabályozás, illetve mely további lépésekre lehet szükség e gyakorlat hatékonyabb visszaszorításához? Ezeket a kérdéseket járja körbe a kiadónk érdekeltségébe tartozó Használtautó.hu elemzése.

Az autós szakportálon aktuálisan kínált közel 70 ezer személyautó többségénél a hirdetők feltüntetik a kilométeróra-állást is: hét éves kor alatt arányuk 80 százalék felett van, és – bár folyamatosan csökkenő mértékben – egészen a járművek 18 éves koráig az autót kínálók többsége kiteríti a lapjait. A kérdés az, mennyire bízhatunk ezekben?


– A kínálat a kereslethez igyekszik igazodni, a vásárlók pedig sokszor teljesíthetetlen elvárásokat támasztanak, egyszerre szeretnének kedvező áron, keveset futott autóhoz jutni – magyarázza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. „Fontos lélektani határ a 100 ezer kilométeres szint, nem meglepő tehát, hogy a kínálatban nagyon sok autó a 85-100 ezer kilométer közötti futásteljesítmény-kategóriákban sűrűsödik, miközben – kisebb mértékben – szintén fontos határnak tűnik a 125 ezres szint. Reálisan ennél jóval egyenletesebb eloszlást kellene kapni."

Mottó, nem ide illő:

- Te kergeted a macskát?
- Nem, én nem tekergetem!

(podmaniczky)

Az eladók 3-4 éves korig nagyjából 25 ezer kilométernyi éves futásteljesítménnyel hirdetik a járműveket. Ezután „ellaposodik a görbe", és a bevallott éves futás átlagos mértéke 10 ezer kilométer alá csökken. Még ha a negyedik év után már csupán évi 15 ezer kilométer átlagos futást tekintenénk is reálisnak, a tizenkét éves autóknál a meghirdetett kilométeróra állások ettől a szinttől is 25 százalékkal maradnak el.

Hozhat-e érezhető változást az új szabályozás? Egyértelmű, hogy a kilométerórák manipulációja ellen fel kell lépni, mert az többszörösen is károsítja az autóvásárlót: egyrészt a reálisnál magasabb eladási áron, másrészt a műszaki állapot miatti javítási költségeken keresztül. Súlyos gondokhoz vezethetnek a futásteljesítményhez kötött alkatrészcserék elmaradásai is. A kilométeradatok nyilvántartását előíró új szabályozás előrelépést jelent, ám áttörés önmagában néhány éven belül biztosan nem várhatói.

A vélhetően az egyik mintaként szolgáló belga Car-Pass rendszer néhány év alatt töredékére szorította vissza a manipulációkat, ám ott nem csupán a tulajdonosváltás és a műszaki vizsga, hanem minden olyan eseménynél központilag regisztrálják a kilométerállást, amelynél bármilyen javítást, átvizsgálást végeznek az autón – akár egy szűrőcsere esetén is.


A magyar rendszerben ugyanakkor – a műszaki vizsgák időzítésének megfelelően – új autók esetén négy, míg használtaknál is két év telhet el anélkül, hogy az autó futásteljesítményének alakulásáról újabb adatot rögzítenének. Ez elegendően hosszú periódus arra, hogy egyes piaci szereplőknek időről időre megérje manipulálni a kilométer-számlálót. Az adatrögzítés során ugyanis nem vizsgálják az értékek realitását.

– Egyelőre sok a kérdőjel az új szabályozással kapcsolatban: nem tudjuk, pontosan milyen rendszerben rögzítik az adatokat, mikor lehet majd elektronikusan is lekérni azokat, és nem egyértelmű, kapcsolódnak-e komoly szankciók a visszaélésekhez – sorolja a bizonytalansági tényezőket a Használtautó.hu ügyvezetője.

„Szükséges, de vélhetően nem elégséges lépés lesz ez a piac tisztulásához vezető úton. Alapvető változást azonban csak olyan rendszer bevezetése hozna, amely jóval gyakoribb adatrögzítést ír elő, illetve amelyben a lebukások sűrűsége és a retorziók súlya elrettentő. Fontos a szemlélet változtatása is: az átlagos autóvásárlók végre számoljanak le irreális elvárásaikkal."

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. mentelmi-jog 2012. január 10. 13:29
    „Nálunk is van a családban egy 10 éves autó 34000km-el... Majdhogynem csak ünnepnapokon van elővéve. Viszont ezerből kb egy ilyen van, használtan ilyet venni nem egy megbízható ismerőstől/rokontól kb lehetetlen. Amíg pedig a vevők szemlélete nem változik tényleg csak 80ezret futott 10éves dizel autót hirdetnek majd... A mostani kötelező óraállásellenőrzés játsznyi könnyedséggel kijátszható és előre ütemezhető is. Ha viszont a belga módszer szerint minden alkalommal rögzítésre kerülne, és mondjuk egy közúti ellenőrzéskor is felírná a szerv, már lenne értelme. Addig meg marad a szokásos, semmit nem érő "magyaros" megoldás...”
  • 22. klj-54 2011. december 30. 18:27
    „20. macusnéni
    Nem vitatom az általad leírtakat, mert vitathatatlan!
    Ma már nagyon más a világ mint amikor mi vizsgáztunk!
    Anno egy Zeebruggei kanyar (oda vissza) kettő hét volt, 2720 km.
    Ma ha hétfőn 00.00 kor indulsz akkor pénteken 18.00 kor már Szegeden kell lenned!
    Ez nem vicc, ide jutottunk.
    Ez is egy olyan ok, amiről sokan nem tudnak.
    Ja, még valamit, a táv 70/km / óra üzemi sebességgel van kiszámolva egy olyan programmal, amit a fleetmanager használ.”
  • 21. THK 2011. december 30. 10:46
    „11,
    megveszik, csak eléggé gyanút keltő a nem működő km számláló.
    Nyilván egyszerű mechanikusról van szó. Ha kicseréled, alapban a jelenlegi állásra állítja a szerelő, nem hagyja nullán. (Tekerni nem kell, szétszedve állítható) De persze ha korrekt akarsz lenni, mondhatod az általad saccolt valós értéket is.”
  • 20. macusnéni 2011. december 30. 10:10
    „18.Klj.9,54. Az én jogsimon l973.a pecsét,aki megtanított vezetni már az égi mezőkön oktat.Nem óraszámra vállalt fel benünket,hanem megtanít vezetni.Az iskolák hírdetik,hogy 28 óra alatt flottul fog tudni.Az autó szélességét még 30 óra után sem érzi.Sokszor voltam úgy az országúton,ha nem fékezek,akkor szembe fogom találni azzal,aki nem tudta bemérni,hogy az előzést végre tudja-e hajtani! Az biztos ma nem egyszerű közlekedni az útonk akinek érzéke se nincs az egészhez,a kocsihoz.A fiatalság merész és sok gondot okoz a közlekedésben,de a hírekben sem az jön le,hogy 660,vagy 70 éves kiszállt a kanyarban,mert nem tudta bemérni.”
  • 19. tigris15 2011. december 29. 18:59
    „14. deszkás 2011.12.28. 19:45
    Kedves Deszás! A Fóbia nem autó...ezt mindenki tudja :-)”
  • 18. klj-54 2011. december 29. 09:54
    „17. macusnéni 2011.12.28. 22:40
    Kérdésedre: "Némelyik nem tudom mit is képzel,hol van?"
    Próbál közlekedni a sok mazsola között, ami legyünk őszinték nem egyszerű feladat!

    És talán ide illik:
    Ma került az újságba egy volt kollégám Sutka Feri.
    Január 04 napján lesz a búcsúztatása!
    R.I.P.”
  • 17. macusnéni 2011. december 28. 22:40
    „Az én autóm is 5 éves elmúlt és nincs benne 22ezer km-nél több.Láttam az aksiját ,mert új van benne már. Én vagyok az első tulajdonosa.Használtat ki mer venni,mert ki tudja mit kap a pénzéért? Akkor midig a szerelőnél van és végül befizeti már az új árát.Legalább ebbe n is valami rendet csinálnak. Én sem dolgozni használom az autómat,hanem kimélem magam a cipekedéstől,meg a szlamozó busz soföröktől.Némelyik nem tudom mit is képzel,hol van?”
  • 16. bertife 2011. december 28. 21:18
    „adamantium:

    Igen!”
  • 15. adamantium 2011. december 28. 20:17
    „13. bertife 2011.12.28. 19:41
    és mindent cserélsz benne periodikusan, olajat évente és nem 10-15-20 ezer kilométerenként, meg mindent amit egyébként a kötelező szervizek alatt kellene cserélni vagy! kicsi betűkkel szokták írni és csak halkan megjegyezni: ÉVENTE? mert sok autóst ismerek akik 5 ezret mennek vele évente de olajat azt csak 20 ezrenként mert hát azt úgy kell, mert az ilyen autók sokkal veszélyesebbek mint az olyanok amik sokat mentek de rendesen voltak szervizelve”
  • 14. deszkás 2011. december 28. 19:45
    „Én egy eccerű 2004-ben gyártott Fabiáról beszélek kiccsillag.És felmertem nyitni a motorháztetőt. Ki beszélt itt Merciről?”
  • 13. bertife 2011. december 28. 19:41
    „Horthyszobor:

    Az én autóm jövő Áprilisban lesz 9 éves és nincs benne egészen 54.000 km !!!!
    Első tulaj vagyok és mindig ment a km. óra.
    Mivel eladni sem akarom,ezért nem is pörgettem semerre....

    Pedig minden évben az olasz tengerpartra megyünk vele.
    Viszont a munkámhoz nem kell.
    Vannak azért ilyenek is..:)”
  • 12. deszkás 2011. december 28. 19:26
    „DOMESL! (9 hsz) Nem törődök a sértegetéseddel ha neked ez jólesik tedd! Az meg hogy én miattam van ennyi lézengő az autós fórumokon azt meg inkább annak tudom be egy példával amit egy hasonló kaliberű egyén tett fel : miért nem tudom kinyitni távirányitóval az autóm? Válasz: mikor láttad az akkumulátorod kiccsillag? A távirányitóét? Na ilyenektől mentsen meg az isten.”
  • 11. Takavaka 2011. december 28. 17:38
    „Az én autómban a kilométeróra csak a sebességet méri, a megtett utat nem, mert rossz. Újat nem kívánok vásárolni, bontottat meg nem kapok. (1990-es évjárat.) Akkor most mi lesz velem?
    -Nem veszi meg majd senki az autómat, ha majd eladnám?
    -Ha netalán kapnék egy bontott kilométerórát és azt beszerelnék az autóba, de viszont kevesebbet mutatna, mint az eredeti, de rossz, akkor én már csaló volnék?
    -Ha áldoznék rá és vennék egy új kilométerórát, akkor az még rosszabb lenne, mert az közel 0-ról indulna. Ilyenkor bele kellene tekerni az előző órában szereplő értéket?
    Most nem a kákán próbálom a csomót keresni, nekem ez valós problémám.(Lesz)”
  • 10. info 2011. december 28. 16:25
    „"Fontos a szemlélet változtatása is: az átlagos autóvásárlók végre számoljanak le irreális elvárásaikkal."Naná! itt csak a vásárlónak vannak elvárásai! az eladónak nincsenek, ugyebár ők tekerik vissza az órákat-vagy a bejárónő?!
    1. deszkás 2011.12.28. 11:41 -ahogy mondod!”
  • 9. DomeSL 2011. december 28. 16:24
    „1 az egy okos Tóbiás.
    Az ilyenek miatt lézeng annyi szerencsétlen tanácstalan ember az egyes autós fórumokon.
    És mégis mi a mai autó? Egy Mercedes ami ma gurult le a gyártósorról? Arra esetleg igazak ezek az állítások. (még kb. 1 évig)”
  • 8. deszkás 2011. december 28. 15:05
    „Ami lemaradt: feltételezve a HORTY SZOBOR által is emlitett gondosságot,tehát nem sufniszerviz.”
  • 7. deszkás 2011. december 28. 15:00
    „LUKRÉCIA! Mit tetszel? CSAK NEKED baj hogy tájékozott vagyok. Szerintem te inkább irigykedsz igy a nickedből következtetve nem csodálom. Tájékozódj mielőtt csacskaságot (ezt a moderálás miatt lágyitottam) irsz. Igen és a törlést is! Sőt azt is eredeti e motor gyári számához rendelt "fedcom". Mit gondolsz minek fabrikálták? Csak úgy játszásiból?”
  • 6. Horthyszobor 2011. december 28. 14:33
    „Jelenleg minden kötelező újrakötésnél kérik a km állást. Vagy ez csak nekem tűnt fel? Érdekes fejlemények tárháza lehetne ennek publikálása, rendszámokra lebontva:)
    Aki meg elhiszi, hogy egy 5 éves autó 50.000 km-t futott az megérdemli. Az enyém 5 éves 200.000 km-nél járok. Sajna, de sokat megyek vele. De nem titkolom, belekalkulálom. Viszont a szervizzel nem viccelek, az autómat karbantartatom! Ez a lényeg. Még pár év és csere, utána az asszony fogja riogatni a város útjain közlekedőket:)”
  • 5. azigazitrebitsch 2011. december 28. 13:25
    „A korlátozás nélkül az azt jelenti,hogy mielőtt megveszed,minden különféle igazolás nélkül megtudhatod a rögzített kilométer óra állást.Ha nem tetszik amit megtudsz,akkor nem veszed meg, nézel egy másikat,s azt is megtudhatod,ez így megy addig amíg meg nem unod vagy elfogy a pénzed.
    Mondjuk az más kérdés,hogy sokat ez sem ér,de legalább valami elindult.
    Azt hiszem Angliában is hasonló rendszer müxik,csak ott még azt is megtudhatod,van e rajta jelzálog,biztosítási elmaradás,körözik e valamiért.”
  • 4. lukrecia 2011. december 28. 12:49
    „1: Ismét túlságosan szakavatott lettél , mint olaj ügyekben :))
    Na és a hülyeségek amit leírtál köszönő viszonyban sincsenek az igazsággal.
    Gyári műszer? gyári szoftver? minden adat tudható?? Nem sok hiba lekérdezést láttál még:)) És törlést?”
23 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az Audi többet költ beruházásra

A tervezettnél többet fordít beruházásra a következő években a magyarországi gyártásának jelentős… Tovább olvasom