Délmagyar logó

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 21°C | 35°C Még több cikk.

Beérett a hibridtechnika: gördülékeny a Toyota Auris

Gyorsan megérkezett hozzánk az Auris Hibrid, a Toyota Prius műszaki felépítést követő fullhibrid autóval Európát célozta meg a márka. Szerkesztőségünket „el is találta", s meggyőzte, jó úton járnak a japánok.
Kezdem a közepén: az Auris Hibridet először nem sikerült elindítanom, s ez utoljára bő 30 esztendővel ezelőtt, egy 126-os Fiatnál fordult elő – majd beletörtem a kulcsot, miközben a kézifék mellett kellett volna egy kart felhúznom. A friss kudarc a Tmax márkakereskedésének udvarán történt, ám gyorsan kiderült, kisebb a baj. Sőt, nincs is, mert beindult, de csak a villanymotor, s az olyan csendes, hogy esélyem sem volt meghallani a Dorozsmai út kamionforgalma mellett.
 
Azért fullhibrid, mert képes kizárólag elektromos üzemmódra is, vagyis induláskor miért kapcsolta volna be a benzinmotort. Kis sebességű haladásnál sincs rá szüksége, s ez látszik is a fedélzeti computer folyamatábráján. Ilyenkor nagyon csöndes az Auris, talán túlságosan is, így meg lehet lepni vele a gyalogosokat. Érdemi gázadásnál természetesen belép a szükséges plusz, elindul a belsőégésű motor, mint ahogy normál menetben jellemzően azzal is halad. Lassulásnál, fékezésnél pedig a rendszer újratölti a nagy teljesítményű akkumulátort. 


Vezettem már Prius, két generációt is, ott már bámultam a folyamatábrát, itt is ezt tettem, de óvatosan, nehogy lekoccoljam a szerviz kapuját. Az Auris legnagyobb érdeme, hogy olyan észrevétlenül kapcsol egyik üzemmódból a másikba, adja oda neki a maximumot, ha nyom a vezető egy kövér gázt, hogy alkalmas a hibrid elleni előítéletek újraértékelésére.
 
Laikus, azon túl, hogy indulásnál nem hallja a motorhangot, rá nem jönne, hogy hibridautóban ül, mindent pontosan úgy csinál, mint a normál. Erre jellemző példa, hogy nem vettem észre, a benzin és villanymotor leáll piros lámpánál. Annyira észrevétlenül indult újra – igaz, forgalmas és zajos lámpás útkereszteződéseken vergődtem át, ám mégis csak belefért egy kecskeméti retúr. – Hol van ebben a Start Stop rendszer – kérdeztem Nagy Szabolcstól, aki jót mosolygott rajtam, s azt mondta, hát benne. Hazudnék, ha ez a megoldás nem zavart volna eddig már néhány autóban, itt azonban nem vettem észre.

Az Auris HSD lelke a 99 lóerős 1.8 VVT-i Atkinson motor, 142 Nm-es maximális nyomatékkal. Ehhez jön a háromfázisú szinkronmotor 80 lóerővel és 200 Nm nyomatékkal. A hibridrendszer összteljesítménye 136 lóerő, ami bőven elegendő egy 1,4 tonna saját tömegű autó mozgatásához. A 11,4 másodperces százas gyorsulás és a 180 km/h végsebesség is teljesen rendben van.


Ami még ennél is sokkal inkább rendben van, az a fogyasztása: 3,8 liter száz kilométerenként. Kicsit felkészületlenül ültem be az autóba, s úgy gondoltam, tempomattal megnézem, valóban tudja-e ezt az értéket. Tudta, egyenletes 90-es tempónál 3,1-3,2 liter is mutatott a pillanatnyi fogyasztásmérő, a jellemző azonban a 3,4-3,6 közötti érték volt. Nem nagyon értettem, s csak később derült ki, hogy ez a 3,8 literes gyári érték nem a szokásos, vagyis könnyű lábú sofőr országúti mérsékelt tempója mellett értendő, hanem a kombinált fogyasztásra. Az Aurisé az első prospektus, ahol város, országúti és kombinált fogyasztásra egyaránt 3,8 litert ad meg a gyár... És még nagyon rendben van a környezetvédelem is, a CO2 kibocsátás mindössze 89 g/km. 

Az Auris HSD csak 105 kilóval nehezebb mint egy 1,6-os benzines. A dinamikus egyensúly érdekében az első és hátsó tengelyek között nagyjából 50-50 százalék arányban osztották el a HSD-rendszer tömegét. Az akkumulátor részben a csomagtartóba, részben a hátsó ülések alá került.

Kívül-belül rendben van az Auris, melynek sikerült maximálisan felhasználóbaráttá tenni a modern technikát – ez egy stresszmentesen vezethető autót. A sebességváltó kar helyén a Priusból ismert előválasztó kar található, amely, ellentétben az automata váltók kapcsolójával, mindig visszaugrik alaphelyzetbe. A normál mellett háromféle üzemmód is választható, az elsőben, EV-állásban tisztán elektromos a haladás, lehet vele későn is hazaérkezni, nem ébred fel rá életünk párja.  Az Eco mód még a klímát is energiatakarékosra állítja, a harmadik lehetőség a dinamikusabb haladást szolgálja. Fordulatszámmérő nincs, helyén energiafelhasználást mutató műszer van, amely fékezéskor lefelé, gázadáskor felfelé mozdul el. 

–Igen, de mennyiért? – tesszük fel ilyenkor a kérdést. Az 5,99 millió forintos Luna-alapmodellhez hét légzsák, négy elektromos ablak, hathangszórós, mp3-as audió, távirányítós központi zár, automata légkondi, könnyűfém felni, ködfényszóró és menetstabilizáló (VSC+) jár. A 6,36 millió forintos Sol-kivitel automatikusan bekapcsolódó fényszóróval, Bluetooth-kihangosítóval, kulcs nélküli indítással, tempomattal, esőérzékelős ablaktörlővel, tolatókamerával és tükörbe épített, 3,5 colos kijelzővel egészül ki, ez 6,68 millióért még DVD-s navigációs rendszerrel és tolatóradarral bővül.

Ide kattintva megnézheti a gyári fotók galériáját.

Olvasóink írták

  • 9. kissjohn 2010. szeptember 24. 22:59
    „Ez igaz - a városi forgalomban jó lenne ha minden kocsi elektromos, hibrid vagy gázos lenne! Vagy bicikli vagy tömegközlekedés...és sajnos a benzin árakat figyelembe véve tényleg hamarosan megéri a hibrid - csak ez a Toyota nagyon kicsi autó ennyi pénzért... szerintem :( A nyáron tankoltunk Athénban 460 ft-ért )1,64 EUR 1 liter 95-ös benzint - előbb utóbb nálunk is ennyi lesz :( és akkor lehet, hogy megéri ennyiért, de egy kis Opel, vagy Suzuki, Hunday kis fogyasztással még mindig olcsóbb, de igaz sok a káros anyag kibocsátás...”
  • 8. JungHeinrich 2010. szeptember 24. 17:20
    „...ez csak attol fugg kinek mi az atlagos auto :-) Nekem a kulonbseg max 5 ev,de nincs mit ledolgozni,mert masfajta kategoriakrol beszelunk. Nos sokunknak ez megeri, sot tenyleg kornyezetkimelo, ha azt veszed hogy a gepkocsi felhasznalok 85%ban a varosban kozlekednek es nem az orszagutakon.Meg az USAban sem mennek tobbet atlagosan napi 200 kilometernel.Azt is vedd figyelembe,hogy szurke kis hazankban dragabbak az uj es hasznalt autok egyarant,mint mas nyugatejropai orszagban,de meg igy is megeri mivel kedvezmenyekkel tamogatjak a kornyezetkimelo autok tulajdonosait.Nekem pölö gazos autom van,mert az auto meretei fontosak es hibridben meg nem hoztak forgalomba europaban szamomra megfelelo meretu autot. Kiszamoltam hogy a vegen ugyanott vagyok,de fontos hogy ne pöfekeljem tele a varost.Nekem a kornyezetvedelem szamit :-) Bar az sem elhanyagolhato,hogy 2.4es motor telen varosi fogyasztas mellett se megy atszamolva 6l/100km fole.Azt hiszem meg az igazan jo hibridekre varni kell vagy 10 evet,de addigra mar a fogyasztas es az ar is csokkenni fog.Az energiarak meg kusznak felfele, lefele nem fog...igy lassan meg ez is meg fogja erni :-(”
  • 7. kissjohn 2010. szeptember 23. 21:30
    „Kiszámoltam, hogy 160.000-200.000 km-t kell vele menni, hogy "megtérüljön" az a különbség amivel többe kerül ez a kocsi mint egy átlagos ekkora autó... kérdezem én egy átlag család mennyi idő alatt teszi meg ezt a távolságot? 10-15-20 év alatt!!!! Mit ér egy minimum 10 éves autó, de inkább 15 éves ami ennyi idő alatt takarítja meg a fogyasztásból a különbséget???? Szerintem az összes hibrid hívő matekból megbukott!!!! A környezet védelme meg csak duma - mi lesz az akumulátorokkal és a rengeteg elektromos alkatrésszel...”
  • 6. JungHeinrich 2010. szeptember 19. 18:04
    „...valami hasonlora gondoltam mint Scaba,szep szep de nagyon kicsi es mar letezik nagyobb is ugyanilyen kondiciokkal”
  • 5. Scaba 2010. szeptember 19. 09:49
    „Az a vicc, hogy ennyi pénzért Amerikából, magánimportként lehet rendelni vadi új Toyota Camry-t (vámmal, ÁFÁ-val, regisztrációs díjjal), ami valóban használható hibrid. El lehet benne férni és nem ilyen golf méretű vacak.
    Hát ennyit az importőrről.”
  • 4. nemecsekerno_007 2010. szeptember 18. 18:51
    „ez így elég jól hangzik, szivesen kipróbálnám. :)

    jó lenne ha az állam valahogy tudná támogatni, bár most nincs rá keret :(”
  • 3. nemecsekerno_007 2010. szeptember 18. 18:47
    „1. JungHeinrich 2010.09.17. 12:16

    az lenne igazi ha mi tudnánk fejleszteni akár csak valami hasonlót is :(

    hogy fikáztuk a dévoot 10 éve? Az a koreai szxxxxxr :( Most már azért elég jól kinőtték magukat :(”
  • 2. gszlaszlo 2010. szeptember 17. 16:14
    „Kicsi, de újabb fontos lépés az autózás történetében. Tényleg egyre kevesebb üzemanyaggal beérik az autók.”
  • 1. JungHeinrich 2010. szeptember 17. 12:16
    „Nem rossz ,de meg nem eleg.Talan varni kell ujabb 5-10 evet az igazira :-)))”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Háromcentes benzintankja van a személyautónak

Benzinmotoros személyautó, de csupán 30 milliliteres – kocsmanyelven szólva: háromcentes… Tovább olvasom