Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Büntetnék a vezetés közbeni navigálást

Szeged - Az oktatók szerint már a klímaberendezés és a rádió tekergetése is elvonja a sofőrök figyelmét. Nem javasolják, hogy menet közben állítsuk a navigációt, vagy éppen cigizzünk.
Óriási felháborodást váltott ki az autósokból, amikor egy országos napilap a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumra hivatkozva megírta: tiltanák a sofőröknek a mobiltelefonálás mellett a dohányzást, az étkezést, a GPS vagy a fedélzeti számítógép használatát, vagy éppen a televíziózást, videózást vezetés közben. A szigorítást indokolja, hogy az autók ma már zsúfoltak a nyomkodni, állítani való kütyükkel, amelyek alkalmasak a sofőrök figyelmének elterelésére: legutóbb egy karcagi, öt halálos áldozatot követelő baleset felelőse az út helyett a GPS-t figyelte.

– Elsőrendű, hogy úgy helyezkedjünk el a kocsiban, hogy kilássunk: a fiatalok szinte fekve vezetnek, ami eleve korlátot jelent. Vezetés közben legalább 4 helyre kell figyelni: az útra, a középső tükörben feltűnő autókra, a bal oldali tükörben a mellettünk haladó járművekre, jobb oldalon többek között a kerékpárosokra. A táblákat is az autósoknak tették ki. A koncentráció megzavarásához elég egy zajongó gyerek, vagy éppen a bömbölő zene – így a mentőt sem halljuk. Ha vezetés közben eszünk, vagy éppen a navigációt nyomkodjuk, könnyen bajba kerülhetünk, akár balesetet is okozhatunk – vélekedett Majoros Gabriella gépjárművezető-oktató.

Menet közben nem javallott! A szerző felvétele
Menet közben nem javallott!
A szerző felvétele

Müzliznek, telefonálnak, isznak, öltöznek – az angolok.

A dailymail.co.uk arról írt, hogy az angliai M25-ös autópálya forgalomfigyelő kamerái egy óra alatt több tucat szabálysértést rögzítettek. A legkirívóbbak közé tartozott, amikor egy autós menet közben – a kormányt elengedve – kis tálkából ette a müzlit. A többiek „csak" szendvicseztek, telefonáltak, ittak. Egy esetben a kamera azt is megörökítette, hogy egy kamionsofőr átöltözik: szerencsére akkor már a társa vezetett.  

– A KRESZ szerint az autósnak úgy kell közlekednie, hogy másokat ne veszélyeztessen. Tanulóink azt mondják: a sávváltás, a lámpák, a forgalom többi résztvevőjének követése leköti a figyelmüket. A GPS hasznos lehet, ha előre beprogramozzuk: nem kell a táblákat vizslatni, megkönnyíti a vezetést. Menet közben viszont a navigációt nem szabad állítgatni, ugyanis egyetlen másodperc alatt is bajba kerülhetünk. Egy 50 kilométeres sebességgel közlekedő autó egy másodperc alatt közel 14 métert tesz meg. Egyetlen másodpercnyi kihagyás is elég lehet egy koccanáshoz vagy balesethez – mondta Varga Zsolt. A Varga Korrekt Autósiskola vezetője elárulta, a KRESZ-tesztben a tanulóktól megkérdezik: mit okozhat a vezetés közbeni dohányzás? A válasz egyértelmű: elvonja a figyelmet. Az iskolavezető ugyanakkor emlékeztetett, a fáradtság, az elkalandozó gondolatok legalább annyira veszélyesek, mint a GPS menet közbeni kezelése.

A műholdas navigáció korszaka előtt a legnagyobb problémát a CD-k lejátszóba tuszkolása, valamint a rádió állítgatása jelentette. Utóbbira megoldás, hogy az autógyárak a gombokat a kormányra helyezték. Az evés, az ivás, a dohányzás, vagy mondjuk egy toll keresése is életveszélyes lehet, legalábbis a Genertel nemrég publikált felmérése szerint. A közlekedési balesetek 80 százalékát a gondatlanság, a figyelmetlenség okozza: a felmérésben részt vevő sofőrök 46 százaléka mondta azt, hogy kutatott már menet közben leesett, a táskában vagy a kesztyűtartóban lévő tárgyak után.

Az NFM a lehetséges szigorítással kapcsolatban azt nyilatkozta, „közlekedésszabályozási oldalról leginkább arról lehet szó, hogy egy bekövetkező balesetnél a járművezető gondatlan magatartását súlyosító körülményként vegyék figyelembe".

Olvasóink írták

88 hozzászólás
  • 88. nekemmind1 2013. február 05. 10:19
    „Tisztelt mgabca! (86.)

    Köszönöm a válaszát, de mentegetőzni nem szükséges. Mint ahogy nem szükséges bizonygatni, hogy mennyire jól vezet és mennyire tartja be a szabályokat. Egy jó oktatót a (volt vagy jelenlegi) tanulója véd. Az átadott tudás való ezekre a fórumokra, és nem szükséges minden nemű foglalkozásnak egy külön érdek-képviseleti személy a védelmezéshez.

    Megjegyezném mellesleg: a hiba miatt létezünk. Genetikában a hiba neve mutáció. Ebből kifolyólag Ön is hibázik. A tapasztalt gépjárművezető nem értékeli tudását 51 - 60%-nál feljebb, mivel előre nem látott helyzetek, rossz reakciók bármikor és bárkinél előfordulhatnak. A tapasztalat csökkenti a baleset esélyét, de sohasem 0ra.

    A tapasztalatról pedig: az én mércém szerint egy oktató nem feltétlenül tapasztalt. Nézzük meg, hogyan válhat egy emberből gépjárművezető oktató/vizsgáztató: elvégez egy mondjuk B kategóriás képzést, majd elmegy egy szaktanfolyamra és PONT. Az ilyeneket nevezi Ön tapasztaltaknak???? Hány oktatónak van a közúton CSAK B kategóriás jogosítványa??? Félreértés ne essék, nem akarom az oktatókat minősíteni, viszont elgondolkodtató a képzési metodológia... Hova fogunk jutni? Ha így folytatódik a képzési szabályozás, lesz értelme jogosítvánnyal rendelkező autókat gyártani és azokkal járni az utakon. Valószínű biztonságosabb lesz... Azzal még a cikkbeli probléma is megoldódik, az autó vezet és benne minden személy csak utas: nem kell fékezni, gyorsítani, kormányozni...

    Számomra a tapasztalt gépjárművezető az, aki nemzetközi forgalomban nagykocsin (busz vagy tehergépkocsi) fuvarozik/fuvarozott balesetmentesen, minden kategóriában van tapasztalata, és nem csak jogosítványa. Ráadásul bármilyen terepen képes autózni, akár a terepnek megfelelő legnagyobb terhelésű gépjárműben is. Kollégái közül hányan teljesítik ezeket a kritériumokat? Esetleg Ön?

    Összefoglalva, inkább a tanulóit okítsa úgy, hogy azok a 87-es kommentjében leírtakat ne tegyék, és zavarja majd őket, ha itt egy fórumozó az Ön szakmáját becsmérli, vagy valaki más konzisztensen h*lyeségeket beszél a gépjárművezetésről.

    Köszönöm, hogy elolvasta írásomat.”
  • 87. mgabca 2013. február 05. 00:30
    „(loptam)
    "Tegnap az M3-ason mentem. Balra tőlem egy hölgy tűnt fel egy vadiúj

    BMW-vel, több mint 130 km-es sebességgel, az arca egészen közel a

    visszapillantó tükörhöz, és éppen sminkelte magát. Egy pillanatra

    félrenéztem; amint ismét odanéztem, már majdnem az én sávomban volt és

    még mindig a sminkjével foglalatoskodott.



    Habár kemény fickónak tartom magam, mégis úgy megijedtem, hogy a

    villanyborotvám kiesett a kezemből és egyúttal kiütötte a

    szendvicsemet a másik kezemből. Amint megpróbáltam az autómat a

    térdemmel a sávban tartani, leesett a fülemnél tartott mobilom,

    egyenesen bele a lábam között lévő forró kávéspohárba. A kávé

    természetesen kifröccsent, leforrázta legnemesebb testrészemet,

    tönkretette a mobilomat és megszakított egy fontos

    telefonbeszélgetést. A cigit a számban még éppen sikerült megmentenem.

    Ki nem állhatom a nőket a volánnál. Életveszélyesek."”
  • 86. mgabca 2013. február 05. 00:12
    „Kedves 80. nekemmind1

    Köszönöm, amit írt.
    Egyrészt azért írok, mert sok oktató nem internetezik, és néha meg kell védenem őket, a kollégáimat, főleg, ha olyanokkal vádolnak minket, ami csak pletyka, vagy skatulyázás.
    Másrészt, mivel nem ismer, ezért nem tudja, hogyan is oktatok én. Valószínűleg úgy, ahogy az éppen bent ülő természete megkívánja, mert van, akit lelkesíteni kell, van, akit be kell törni, mint a kiscsikót. Pedagósusként, sportolóként tisztában vagyok az alázat szó jelentésével, ne aggódjon!
    Azok az írásaim, amikre utalt, - sejtem miért - kicsit felpaprikázott állapoomban íródtak, és célzottan szóltak olyan embernek, akinek fogalma sincsen a mi munkánkról - mint ahogy én sem szólnék bele a szívsebész vaqy a könyvkötő munkájába.
    A munkámban általában nyugodt, és türelmes vagyok, itt azonban ártalmatlanul és néha egészen egészségesen lehet vitázni.
    A vezetésben én sem vagyok angyal. De érdekes módon nem telefonálok kézben tartva, ha más nem kihangosítom a hívást, de általában fülessel, nincsen GPS-em, és inkább az jellemző, hogy baleseteket kerülök el, mert ha időnként nem figyelnék, és csak erőszakosan a szabályokra hagyatkoznék, 2 naponta törnének össze.
    Az oktatás is járművezetés. A tanulóim tuják, hogy 8 fülem meg 6 szemem van, de néha tényleg úgy csinálok, mintha nem figyelnék, mert meg kell tanulniuk, hogy döntésképesnek kell lenni.
    Az,, aki naponta csak munkába jár oda és vissza kocsival, át a városon, a tizedét sem éli át annak, aki egész nap közlekedik. Mi látjuk igazán, mi az amik zajlanak a kocsikban.
    Talán az újságíró - ha meg kell írnia egy közlekedéssel kapcsolatos cikket - azért kérdez meg hozzám hasonló embereket, mert mi bizonyos helyzetekben tapasztaltabbak vagyunk.
    ...és igen, még hajnal 2 kor is irányjelzek az üres utcá, amikor jövök haza. :-) Sőt, talán életemben nem fordultam még meg záróvonalon, és nem mentem át piros jelzésen. Mert tudom, ki mutatna példát, ha nem mi!”
  • 85. történész 2013. február 04. 21:09
    „83. masaka
    Hát még a tüzelő autós párok !!!Úgy rágják egymást vezetés közben mint blöki a csontot,,,”
  • 84. deszkás 2013. február 04. 19:20
    „MASAKA! Nekem már 3 éve van!”
  • 83. masaka 2013. február 04. 17:44
    „Nem egyszer megfigyeltem az előttem autózónál azt a szokást, hogy beszélget a mellette, háta mögött ülővel, gesztikulál, és ráadásul odafordulva rá is néz.
    Ez sem veszélytelen, akkor az utasszállítást is be kell tiltani?
    És mi van a veszekedős, vitatkozó házastársakkal, rakoncátlan gyerekekkel?
    Utazzanak a csomagtartóban?
    Aki nem tud figyelni a vezetésre, ne vezessen, ha vezet és galibát okoz, bűnhődjön.
    Az ilyen és ehhez hasonló okoskodások miatt fogják előbb-utóbb bevezetni a fekete dobozt, megfigyelőkamerát a járművekbe.
    Az új villamosokban már van.”
  • 82. masaka 2013. február 04. 17:39
    „81.kormoska
    Aki egy kézzel nem tud vezetni, rendesen kanyarodni, az kettővel sem.

    72.sheriffkoma
    1. Amíg nem képesek a gyártók olyan telefontartót készíteni, ami a hideg ablakról nem esik le, mert tud rá tapadni minden körülmények között, addig nagy eséllyel a telefonok időnként zsebben lesznek.
    2. Vezetékes fülessel gondolom még nem jártál úgy, hogy beakadt a kábel a váltókarba, vagy kormányzás közben a kezedbe, és repült minden mindenfele.
    3. A bluetooth és kormányvezérlés képes rádiók pedig ha körbenézel a piacon, egyrészt kevés autóba rendelhetők, másrészt többnyire amiben van, abban is feláras.
    Tudom, te vagy az etalon, aki mást használ, másképp él, az mind hülye.
    4. A kihangosítással meg az a bajom, hogy nem biztos, hogy másra tartozik a beszélgetésünk.”
  • 81. kormoska 2013. február 04. 12:45
    „A GPS menet közbeni nyomkodása is kerülendő,de a headset nélküli telefonálgatás még annál is veszélyesebb!
    Legutóbb a Bakay végén lévő körforgalomban egy hölgy éppen tárcsázhatott és EGY KÉZZEL próbálta tekerni a volánt....,ennek az lett a vége,hogy legalább hatszögletben sikerült körbeérnie.
    Amúgy a kép egy Suzuki Lianában készült,nagyon fain kis kocsi!”
  • 80. nekemmind1 2013. február 04. 11:34
    „Tisztelt mgabca (70. mgabca 2013.02.03. 18:16)

    Becsülöm az Ön szakmáját, rendkívül HÁLÁS vagyok a saját oktatómnak mindazért amit tanított nekem. Sőt biztos vagyok abban, hogy Öntől is tanulhatnék, viszont e fórumbeli magatartása visszatart ettől. Elítélem az állandó hangoztatását annak, hogy "BEZZEG ÉN, GÉPJÁRMŰOKTATÓKÉNT, JOBBAN TUDOM mi a jó és mi a rossz a gépjárművezetésben".

    Kezdő jogosítványom van, hibázom, mint mindenki más a közúton (talán, illetve remélem, hogy egyre kevesebbet). Viszont a közúti közlekedés egy társasjáték, ahol mindenkinek megvan a maga célja, ennek veti alá cselekedeteit. Itt az oktató feladata, hogy megtanítsa a tanulót, hogy a céljainak elérése érdekében EGYÜTT kell működni a többi közlekedővel. Az EGYÜTTMŰKÖDÉS feltétele az ALÁZAT, azaz nem úton útfélen hangoztatni, hogy "BEZZEG ÉN", meg "elismerem, hogy más így úgy jobb, de ...". Az együttműködéssel lehet kivédeni a kezdők és a ´félre! mert jövök típusú autóvezetők´ hibáit.

    Addig míg az oktató nem tanít ALÁZATOT és nem MUTAT PÉLDÁT ALÁZATBÓL, nem marad más lehetőség, csak minden apróságot JOGI ESZKÖZÖKKEL SZANKCIONÁLNI.

    Sajnos azt lehet mondani, hogy van még (sajnos csak !!!néhány!!!) oktató, aki nem újságírók, blogok és kommentek sorain feltűnősködik, hanem a közúton tanít autóvezetést, közlekedést és ALÁZATOT. Viszont ezek száma egyre csökken, mert egyre inkább a papír oldal temet be mindent. Ott ragyogjon minden, a többi nem számít, összetörünk 10 autót egyetlen parkolással, sebaj, de milliméterre pontosan a parkolóban van a kocsi. (Némi túlzás, de a B kategóriás rutinvizsga eltörlésével nem állunk messze tőle, csak idő kérdése.)

    Tisztában vagyok azzal, hogy mindig fogok hibázni, akármennyit tanulok. Viszont igyekszem továbbra is tanulni. A jogosítvány számomra csak egy engedélyt jelent arra, hogy az oktatóm és tapasztalt gépjárművezetők tanácsaik után házi feladatként is adhatják a gépjárművezetés gyakorlását. Ezt tanította meg az oktatóm a magatartásával, és ezt KELLENE megtanítania egy oktatónak: Az autó, akármekkora is legyen, egy SZÖRNYETEG, gyilkológép. Megszelídíteni és szelíden tartani csak ALÁZATTAL és állandó tanulással lehet.

    Mellesleg jelezném, hogy ismerek programozókat autógyáraknál, akik egy-egy autóba épített alkalmazás használatát az autó sebességéhez kötik. Adott sebesség fölött az alkalmazás automatikusan bezárul. Nem tudom, hogy ezek fejlesztések szintjén, vagy már a mai kocsikban is benne vannak...

    A cikkben leírtakat egy nagy HÜLYESSÉGnek tartom ebben a formában, mivel egy dugóban max. 5 km/h araszolgatás mellett igenis engedélyeznék akár telefonálást is, vagy GPS piszkálást, vagy bármilyen más tevékenységet ami a vizuális képességeinket EGYÁLTALÁN NEM BEFOLYÁSOLJA, és legalább egyik kezünket és lábainkat az autó szolgálatára hagyja. Természetesen mindezt azzal a feltétellel, hogy az autóvezetőnek van olyan gyakorlata, hogy az autót egy kézzel is tudja irányítani és nem felejti el, hogy volán mögött ELSŐ az AUTÓVEZETÉS.

    Ezek a tevékenységek az autó vezetőjét éberen tartják, azaz pozitív hatásuk is van. Viszont hatékonyan csak korlátozott körülmények között használhatóak.”
  • 79. Dr.Tonyk 2013. február 04. 09:55
    „Tiltsuk a vezetés közbeni vezetést!”
  • 78. Teo 2013. február 04. 08:53
    „TILTSÁK BE A TÜSSZENTÉST, MERT KÖZBEN BECSUKÓDIK A SZEM!!!!!”
  • 77. la-za 2013. február 04. 07:47
    „"tiltanák a sofőröknek a mobiltelefonálás mellett a dohányzást, az étkezést, a GPS vagy a fedélzeti számítógép használatát, vagy éppen a televíziózást, videózást vezetés közben. A szigorítást indokolja, hogy az autók ma már zsúfoltak a nyomkodni, állítani való kütyükkel, amelyek alkalmasak a sofőrök figyelmének elterelésére"

    Nézzük egyesével a tiltásokat:
    -mobil: ok
    -étkezés: miért???
    -dohányzás: miért???
    -GPS v fedélzeti számítógép: nem látok sok különbséget ezek és a rádió állítgatása között, de részemről célszerűbbnek tartom pl a gps beállítását álló helyzetben elvégezni...
    -tv/videó: ok”
  • 76. kapás 2013. február 04. 07:09
    „Hát igen. Van aki az irányjelzőt, meg a lámpát sem kapcsolgatja, sőt a fékre sem lép rá,amikor kellene, nehogy egy pillanatot is kihagyjon.”
  • 75. alfa258 2013. február 04. 06:59
    „Javaslom, hogy az útadóként befizetett meg a többi, autósok által befizetett sarcok összegét eltüntető, ellopók ellen azonnali vizsgálatot rendeljenek el!!!!! Az utak állapotának felmérése, szemrevételezés is elég - miatti balesetek, autók tönkrevágása stb. miatti felelősök felelősségrevonása!!!! Hol a rengeteg pénz???? m ert, hogy nem az utak javítására lettek fordítva az biztos!!!! Az utak állapota kataztrofális mindenhol az országban. Kár a németországi példával jönni!
    De azt azért túlzásnak tartom, hogy autóban tv, videó nézés, mint ahogy azt is, hogy egy újabb agyament ötletből vezérelt baromságot törvényre emeljenek - de hát ez ma mo.!!!!!!”
  • 74. qrumpli 2013. február 04. 05:00
    „Fingani szabad esetleg?”
  • 73. deszkás 2013. február 03. 19:57
    „Részemről is befejeztem kár volt eddig is- a karakterért.Úgy kell csinálni: én nem hallok nem látok és nem mondok semmit. Tapsolok, örülök neki a bölcs vezetőink magas szintű tudásának.”
  • 72. sheriffkoma 2013. február 03. 18:51
    „Érthetetlen, hogy sokmilliós autót birtokló embereknek nincs 5-10e forintja egy kihangosítóra.
    Mivel már mindeki használ mobilt, elenyésző azok száma, akik nem, kötelező autós kiegészítőnek követelném meg, akár hagyományos füles, akár bluetooth képes rádiómagnó képében. Nekem utóbbi van, hosszabb utakon a telefonomról zenét tudok rá küldeni. A bluetooth oda-vissza kapcsolatot jelent, a magnón képes vagyok a zenei számokat léptetni, természetesen hangerőt állítani, bejövő hívás esetén a zene elhallgat, s egy gombnyomással a hívást feveszem, leteszem. Nem kell a telefonomat elővenni így vezetés közben keresni sem, lehet akár a csomagtartóban felejtve is.”
  • 71. történész 2013. február 03. 18:44
    „70. mgabca

    Jó,hogy neked van munkád legyen így MINDIG4!!!!!!!. Azt,hogy hol élek az ettől független, Magyar vagyok...
    A te általad védett szigorítások az sok esetben az egyén uralma a tömegek felett,saját hasznának, céljának elérése, biztonsága céljából.Amit írtál annak az általam írtakhoz nem sok köze van.A Kádár korszaki káderek is így írtak,azt írták ellenséges stb vagyok mert a törvényekkel nem értek egyet.Törvények kellenek,normális törvények igen,de hogy az egyén vezetés közben mit csinálhat makro szinten az a Madách féle falanszterek világa és aki ezt támogatja maga is az.
    Semmi gond mint írtam vala a gépjármű oktatókkal,ismételem nem is témája ennek a dolognak, Arról szól a vita,hogy a kisembereket ismét elkapta a hatalmi vágy, majd mi írunk törvényeket,egyre hülyébbeket,mert ez a navigátor használata pont az.A diktátorok szárnysegédei hajlandók azon dolgokra,hogy az ember pislogást annak számát és idejét is szabályozzák,mert ez a mostani téma már az.
    Ismételten mondom..nem csak az oktató tud vezetni,kár ezt ennyire kisajátítani.Sok ember különben vezet mint az oktató,de ezzel én ezt a témát lezártam.rossz indulatú valamit mondjak javaslatokra betiltják a navigátor használatát, nem sokára majd újból megengedik....mert ez nem szigor hanem annál sokkal több és borzalmasabb.”
  • 70. mgabca 2013. február 03. 18:16
    „Kedves Történész!
    Én Magyarországon élek, 23 éve oktatok, ez a harmadik megyém, és szeretem a munkámat.
    Azt hiszem, ha lehetséges, akkor kellő tanulói és iskolavezetői elismeréssel dolgozom, valamint szakmai felkészültségem elegendő - mellesleg még van egy pedagógia szakos diplomám is - eredményeim átlag felettiek a megyében.

    Azt írtad magadról, hogy nem élsz Magyarországon. Tehát ebbe a világba már kár beleszólnod, vagy a politikát szidnod, meg a vezetőket, meg ki tudja kit. Ha elhagytad - bármi okból is ezt az országot, akkor nyilván azért tetted, mert jobbat találtál. Nem tudjuk mivel foglalkozol, mert ez nem igazán derül ki az írásaidból de igencsak eltértél a címtől.
    Köszönjük eddigi észrevételeidet, de talán a cikk címében írt témára visszatérve:

    Magyarországon az emberek, járművezetők többsége szereti a szabályokat megszegni. Ebből fakadóan van szükség a korlátozásokra, újabb szigrításokra.
    Rettenetesen félnék az autópályákn, ha itt is korlátlan lenne a sebességhatár, mint a Német autópálya egyes szakaszain.
    Nálunk még az emberek a közlekedési kultúrától az egymásra odafigyeléstől és a közlekedési partnerségtől igencsak messze állnak!
    Kezdve az egyszerű irányjelző-használattól egészen a gyalogosok elsőbbségéig...
    Sajnos a szabályozás nem jár eredménnyel. De ezekbe a döntésekbe nincsen beleszólásunk.
    Mondhatni csak magunk alatt vágjuk a fát - és ilyenkor sajnos hiába vannak kivételek, a szabályok mindenkire vonatkoznak.”
  • 69. Mozimasiniszta 2013. február 03. 18:11
    „vajon melyik népszavabadság erőlteti ezeket az agymenéseket ? amelyek természetesen "magukat megnevezni nem akaró" forrásra hivatkoznak... nekem ez a gyurcsány-féle száznapos agyfosást juttatja az eszembe....
    mellesleg az NKH-nál van olyan népi egyed, felelős beosztásban, aki ki merte jelenteni, hogy a vitorlázó repülés nem sport...és ez sejteti (most és mindig) micsoda agytrösztök munkálkodnak a minisztériumokban...”
88 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hárommilliónál tart a Suzuki Swift

A Suzuki kisautójából, a 2004-ben bevezetett Swiftből immár több mint 3 milliót adtak el világszerte. Tovább olvasom