Délmagyar logó

2018. 11. 18. vasárnap - Jenő 0°C | 7°C Még több cikk.

Csak a második vevőnél bukott meg az autó

Csak a második vevőnél bukott meg az autó
Csongrád megye - A vevő már napok óta használta frissen szerzett Fiat Puntóját, amikor a kötelező eredetvizsgálaton kiderült, nem stimmel a motorszám. Ezt már az előző adásvételnél is ki kellett volna szúrni, de nem történt meg. Az ügyből feljelentés lett. Kérdés, mire fizetünk 17-20 ezer forintot.
Mikor kell, mikor nem?

A használtan vett autó átíratásának feltétele a 60 napnál nem régebbi előzetes eredetiségvizsgálat. Kell minden tulajdonosváltáskor, az Unión kívülről behozott használt autónál. Nem kell eredetiségvizsgálatot végezni, ha az EU-ból hozzuk be a használt autót, vagy örököltük azt.
Makón vásárolt a felesége nevére egy 2000-es évjáratú Fiat Puntót tavaly szeptember végén a szegedi Komócsin György. Az eladó egy Ferencszálláson bejegyzett kft. volt. Egy nappal az adásvétel után elvitte az autót eredetvizsgálatra, a szegedi állomáson minden gyorsan és rendben ment. Az új forgalmi engedélyt október első napján állították ki, majd megkapta a törzskönyvet is.

– Nemrégiben változott a feleségem munkája, így az autót meghirdettük, és június 24-én sikerült is eladni. Az adásvételit aláírtuk, a vevő készpénzben fizetett, azt hittük, minden a legnagyobb rendben van – meséli György.

A vevő is azt hitte, mert biztosítást kötött az autóra, és használni kezdte. – Tizenöt napom volt az eredetiségvizsgálatra, időpontot kértem, és július 7-én el is vittem az Autóklubhoz – meséli kálváriája kezdetét János.
Komócsin György: eladhatatlan lett az autóm. FOTÓ: Török János

– Ott szembesítettek azzal, hogy a motorszám nem azonos a forgalmiban szereplővel – mondja János. A vevő és az eladó együtt ment el a szegedi eredetvizsgálóhoz, hogy magyarázatot kapjanak. Előkeresték a régi fotót, és ezen mindannyian látták, a motorszám ugyanaz, mint amit az Autóklub is látott. És nem az, ami a forgalmiban szerepelt.
 
Mi mennyi?

Esetünkben bruttó 17 ezer forintot fizetett az ügyfél az eredetvizsgálatért, ebből 6800 jut a vizsgaállomásnak, a többit a hatóság kapja. Nagyobb autóknál magasabb a díj, de a maximuma 20 ezer forint – ez utóbbit kell fizetni a 3,5 tonna alatti kisteherkocsik után is. A motorkerékpároknál két tarifa van, 15,5 és 17 ezer forint.

– Én hibáztam, elnézést kérek – mondta az eredetvizsgáló, aki hozzátette, vállalja a következményeket. Nekik kötelező felelősségbiztosítást kötniük, egyebek között az ilyen esetekre. Az adott ügy kapcsán elmondta, az Unió legtöbb országában már nem is szerepel a hivatalos iratokban a motorszám, csak a motorkód. Így van ez mások mellett a németeknél, az osztrákoknál és az olaszoknál is.

– Sajnálom a történteket, ráadásul ennél a típusnál nem is kell lebontani a fél autót a motorszámhoz. Le is fotóztam, csak kimaradt a következő fázis. A konkrét esetre nem tudok pontosan visszaemlékezni, lehet, hogy toporogtak még néhányan eredetvizsgálatra várva akkor. Ez persze nem ment fel, 12 éve ezt csinálom, többször előfordul, hogy a felügyelet tőlem kérdezi, hol keresse a motorszámot egy ismeretlenebb vagy újabb típusú autón – mondja.
 
Csak a második vevőnél bukott meg az autó - Galéria
János kálváriája gyorsan véget ért, mindent „visszacsináltak", a pénzt is megkapta az eladótól. Komócsin György pedig a múlt héten elballagott a rendőrségre, és feljelentést tett. – Az eredetvizsgáló nem a tényleges motorszámot igazoló okiratot állított ki, így a gépkocsi ismételt értékesítése törzskönyv hiányában nem lehetséges. A cselekménnyel okozott kár 345 ezer forint – áll a hivatalos iratban.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felpörög az autópiac

Felpörög az autópiac
24 százalékkal növekedtek az újautó-értékesítések 2014 azonos időszakához képest. Tovább olvasom