Délmagyar logó

2017. 08. 23. szerda - Bence 15°C | 25°C Még több cikk.

Családi és zöld a Volvo kombija

Az autóipar célja a minél kisebb üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás, s ezen az úton a Volvo is az élmezőnyben autózik DRIVe modelljeivel. A V50 1.6-os dízelével a gyakorlati vizsgán is jól teljesített a zöld Volvo.

Kezdjük mindjárt a közepén: a Start/Stop funkció megállítja a motort, ha piros lámpánál üres sebességi fokozatban várakozik az autó a szabad jelzésre. És újraindítja azt a kuplungpedál benyomására, s mire egyesbe tesszük a sebességváltót, mehetünk is. A magyar ember ettől az egésztől elsőre persze idegenkedik, de ahogy az automata váltóval megbarátkozott, ezzel is kiegyezik majd. Főleg, hogy nem csupán a piros lámpánál, hanem a dugóban araszolásnál is nagyon jó szolgálatot tesz.

Budapesten sikerült egy rendesebb szombat délelőtti forgalomtorlódást elcsípni, még a rádió is bemondta, hogy csak araszol a kocsisor az Erzsébet híd budai hídfőjétől a Blaháig. Már korábban is araszolt, ahogy jöttünk le a … hegyről. Hol állt, hol gurult, hol motorral ment a Volvo, a teljes összevisszaságban is harmonikusan. A motor leállt, ha üresbe tettem, s elindult, ha szabad lett az út néhány autónyira.

Családi kombiként nagyon takarékos a Volvo V50.
Családi kombiként nagyon takarékos a Volvo V50.

Érdekes, hogy akkor is üzembe helyezte a motort a rendszer, amikor „szabadon futottam", azaz üres fokozatban gurultam. És ezt jól tette, így a biztonságos, bő harminc éve is azt mondta már az oktatóm: Nem gurulunk álló motorral üresben fiam! Pedig akkor még nem is volt szervokormány, s a Volvo is úgy gondolja, ha gurul az autó, előfordul, hogy kormányozni is kell, akkor pedig meglepetés lenne szervórásegítés nélkül A fék dettó, tehát nem lenne biztonságos.

Több tucat paramétert figyel a DRIVe Start/Stop funkciója, például, ha hideg téli reggelen éppen óvodába menet párátlanítjuk az üveget, nem állítja meg a már üzem meleg motort sem. Nem hagyja, hogy az akkumulátor töltöttsége egy kritikus szint alá süllyedjen. A rendszer ugyanis egy önálló akkumulátort kapott, ez csak az indítómotorra dolgozik, így nem halkul a zene, nem csökken a műszerfal-világítás fénye a motorindításkor.

Ezzel a gombbal aktivizálható a Start/Stop funkció.
Ezzel a gombbal aktivizálható a Start/Stop funkció.

A kétségkívül üzemanyag-takarékos és környezetkímélő rendszer gyakorlati működéséhez alapfeltétel egy nagyon üzembiztos és hosszú élettartamú indítómotor, s a Volvónál ez adott. Nem úgy mint régen, amikor az autós oktató még büntette a motorlefulladást – kurbliztam be MHSZ-es ZIL-t is okulásképpen, hogy jobban figyeljek a kuplungfelengedésre. A mai modern motorok már nem kérnek annyi üzemanyagot újraindításkor, mint régen, ez nem gátja tehát Start/Stop funkció hasznosságának.

Ehhez a sok indításhoz és leállításhoz azonban nem árt a kulturált a motor, mert ha minden egyes alkalommal rázkódik a karosszéria, akkor oda a komfortérzetünk. Ez különösen dízelmotornál nagy kihívás, a Volvo a kipróbált modellben ezt az akadályt is szépen vette. Olyannyira, hogy kissé csacsogó utasokkal, negyed hangerővel szóló hifivel az egész Start/Stop rendszer észrevétlen maradt működés közben. Aki vezeti, annak persze szokni kell, de cserében nem csupán saját pénztárcánkat, közös környezetünket is kíméljük.

A takarékos Volvo-paletta.
A takarékos Volvo-paletta.

A V50 ezzel a 109 lóerős, 240 Nm maximális nyomatékú motorral átlagosan 3,9 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométeren, CO2-kibocsátsa csupán 107 g/km. A Start/Stop rendszernek köszönhetően a városi fogyasztás gyári adata alatta is marad az 5 liternek. Országúton könnyű lábbal 3,6 literrel is beéri, azaz elméleti hatótávolsága több mint 1400 kilométer. Ennek tükrében a 11,4 másodperces százas gyorsulás és a 190-es maximális sebesség korrekt egy 1,4 tonnás saját tömegű autótól.
A gyakorlati fogyasztásról annyit, hogy sztrádán a tempomatot 130-ra állítva, három felnőttel is hat liter alatt maradt a Volvo V50 étvágya, ebből a szempontból is családi autó a DRIVe modell.

Tetszetős a nagy hatótávolságú kombi hátsó traktusa. a
Tetszetős a nagy hatótávolságú kombi hátsó traktusa.

Az autó alapára 6,99 millió forint, ám ebben már számos kényelmi és biztonsági extra benne van: ABS és EBD, adaptív féklámpa automatikus vészvillogóval, biztonsági kormányoszlop, DSTC menetstabilizáló rendszer, elektromosan állítható és fűthető, holttér-mentes külső tükrök, intelligens vezérlésű első légzsákok, IC függönylégzsák elöl-hátul, SIPS oldallégzsákok az első ülésekben, SIPS oldalütközés-védelmi rendszer, ISOFIX gyerekülés rögzítési pontok, távirányítós központi zár pánikriasztás-funkcióval, állítható magasságú és dőlésű vezetőülés gerinctámasszal. állítható magasságú és mélységű kormány „Performance“ rádió/CD; 4x20 Watt; 6 hangszóró; AUX bemenet, elektromos ablakemelők elöl és hátul, kiegészítő fűtés, légkondicionáló berendezés, osztottan dönthető hátsó üléspad és -támla.

Olvasóink írták

  • 6. nyomdasz63 2009. november 17. 21:59
    „Én "VOLVOmániás" vagyok !!! Most + egy suzuki kuplungbowden kéne !”
  • 5. Imiboy 2009. november 13. 13:43
    „Nagyon NAGY KIRÁLYSÁG!!!Akarok egy ilyet!!!”
  • 4. bélás 2009. november 12. 14:01
    „Ez az. Kombi”
  • 3. KolompárRómeó 2009. november 12. 09:03
    „(X)”
  • 2. gszlaszlo 2009. november 10. 22:27
    „az az érzésem, hogy össze van nyomva. amikor melléálltam iszonyat picinek tűnt. ugyanakkor pozitívum, hogy hátul, a kalaptartónál jobb oldalon is van fűtőszál, nemcsak a hátsó szélvédőn. azt viszont már nem értem, miért féloldalas ez a megoldás, és miért spórolták le a jobb oldalról. már hallom is az indokot: oda nem látok, ami butaság, ráadásul én imádok forgolódni... :-)”
  • 1. dragboyz 2009. november 09. 21:10
    „Csak a fizetésem nem passzol az autóhoz, azon kívül király!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csatát nyert a multival szemben

Öt évig pereskedett a General Motorsszal a megye egyik legismertebb autókereskedője. Arany Józsefnek nem kell fizetnie 11 millió forintot, az autókonszern fizet neki 550 ezret. Tovább olvasom