Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Drog lenne a roncsprémium?

A roncsprémium-akcióknak köszönhetően idén a vártnál jobban zárnak az európai autógyártók, ám a hosszú távú ártorzító – a program ellenzői szerint kábítószerhez hasonló – hatás kivédhetetlen.
A válság nyertese a Fiat és az agresszív üzletpolitikát folytató Volkswagen lehet, ám az európai autópiac 2014 előtt nehezen talál magára.

Az év elején vártnál lényegesen kisebb készletekkel, sokkal jobb készpénz-pozícióban zárják majd 2009-et az európai autógyártók, állítja legfrissebb, szerkesztőségünkhöz is eljutatott elemzésében a Calyon Bank ágazati szakértője Christophe Boulanger. A német, a francia és az angol keresletösztönzési akciók sikere révén Európában a gyártók megszabadulnak a felhalmozott készletektől, ám ez eredményüket nem javítja számottevően. Az ok, hogy a programok főként az alacsonyabb árrésű, kisebb, vagyis az A és B kategóriás autókat érintik, és ezeket is csak rendkívül nyomott áron tudják értékesíteni.

A német akció keretében idén összesen mintegy másfél millió autót adnak el, ám ennek csak mintegy fele az olyan értékesítés, amely az akció nélkül nem jött volna létre. A franciáknál ugyanez a szám 300 ezer darab, a később induló angol modellről viszont még csak keveset lehet tudni. A többi – olasz, spanyol, luxemburgi, portugál és osztrák – akció nem annyira a kereslet ösztönzésére, mint inkább a CO2-kibocsátás csökkentésére irányult. A programok idén 2 millió darabbal növelik az európai újautó-értékesítést, így az eladások csupán 8,5 százalékkal esnek vissza 2008-hoz képest – összesen 12,4 millió darabra.

Az esztegomi Suzuki nem profitált a roncspérmiumból.
Az esztegomi Suzuki nem profitált a roncspérmiumból.

A most felpörgetett kereslet később visszaüthet. 2010-re korábban már enyhe emelkedését prognosztizálták, most azonban jövőre is 8 százalék körüli visszaesést vetít előre az elemzés. Ez még akkor is igaz, ha több országban a roncsprémium valamilyen szintű fenntartásával számolunk, hiszen a politikának nem érdeke, hogy a 2009-ben megmentett ágazatot 2010-ben magára hagyja. Boulanger szerint enyhe növekedésre csak 2011-től lehet számítani, az európai gépjárműkereslet azonban nem érheti el a válság előtti szintet 2014 előtt.

A Panda kicsi, olcsó és viszik, mint a cukrot.
A Panda kicsi, olcsó és viszik, mint a cukrot.

A roncsprémium két legnagyobb nyertese a Fiat és Volkswagen-csoport lehet. Előbbi azért, mert legnagyobb erőssége éppen az A és B kategóriás autók gyártása, ráadásul ezek többségét Lengyelországban állítja elő, ahol a január óta 26 százalékkal gyengült zloty miatt autónként mintegy 1000 eurós értéknövekedést mutathat fel a cég. A Volkswagen azért kerülhet ki jól a válságból, mert korábban felhalmozott 10 milliárd eurós készpénzpozícióját kihasználva agresszív stratégiát folytat. Az elemzés példaként említi a Golf VI. árazását, amelynél a 2500 euró állami támogatást a cég további 4600 eurós árengedménnyel fejelte meg, az így kialakuló 10 ezer euró alatti induló ár pedig alacsonyabb a kifutó Polo listaáránál is.

Egy felszerelt hatos Golf belülről. Az alap akciós árú.
Egy felszerelt hatos Golf belülről. Az alap akciós árú.

Milliárdok mellékhatásai

Hamarosan elfogy Németországban a roncsprémiumra szánt állami pénz, az autóvásárlás ösztönzését támogató ötmilliárd eurós alap. Mostanáig 1,7 millió kérelmet dolgoztak fel, és naponta újabb nyolcezer érkezik. Ha továbbra is ilyen ütemben özönlenek, négy-hat héten belül elfogy a pénz. A berlini döntéshozók viszont leszögezték, hogy a keret újabb bővítéséről szó sem lehet.

Steffen Kampeter költségvetési ügyekben illetékes parlamenti képviselő egyenesen kábítószernek nevezte a roncsprémiumot. – Nem lenne szabad tovább terítenünk ezt a drogot – mondta. Úgy vélte, az autóiparnak „inkább működőképes üzleti modelleket kellene kidolgoznia, hogy megfeleljen a kihívásoknak", különben annál nagyobb lesz a baj, amikor az állami mankótól majd meg kell válni. Az ugyancsak a kábítószer-hasonlattal élő FDP-alelnök Rainer Brüdele szerint a roncsprémium „olyan, mint egy kemény drog, további használata pedig még inkább megnehezítené a leszokást róla".

Olvasóink írták

  • 3. SP 2009. augusztus 28. 17:29
    „roncsakció, ami közérdekű
    http://www.napi.hu/default.asp?cCenter=article.asp&place=hirkereso_cimoldal%20&nID=417974”
  • 2. sevenof9 2009. augusztus 11. 02:29
    „eddig is a mesterseges kinalati piac volt a rakfene (olcso hitel, atveresi marketing), most errefol meg ratesznek egy lapattal. es pont a nemetek. nem normalisak.”
  • 1. KolompárRómeó 2009. augusztus 10. 18:17
    „A németek már attól tartanak, hogy mi lesz, amikor véget ér az akció. Gyakorlatilag 20-30%-kal növelték az autóeladásokat, de eltolták a bajt. Mert így majd jövőre omlik össze a vár.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új T-modell a Mercedestől

Szériában kilenc légzsák, újszerű vezetőtámogató rendszerek, adaptív csillapítás, szintszabályozás, tízféle motor. Tovább olvasom