Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Egyre többet vezet a magyar

Magyarországon az autók átlagosan 16 ezer 400 kilométert futnak évente, harmadával többet, mint a válság évének számító 2010-ben. A legnagyobb távolságot a budapestiek vezetik le, de a községekben is egyre többet ülnek volán mögött.

Igencsak ráléptek a gázpedálra a Budapesten és a községekben élő emberek egy friss felmérés szerint. A legnagyobb távolságokat a fővárosban élők teszik meg autóikkal, átlagosan 19 ezer 300 kilométert évente, amivel félig megkerülhetnék a Földet.

Két éve még csak 15 ezer 300 kilométert vezettek egy évben. A községekben élők szintén többet ülnek a volán mögött: 2012-ben évente 16 ezer kilométert kocsikáztak, ma 18 ezer 600 kilométert. A két évvel ezelőttihez képest sokkal többet vezetnek a 18–29 évesek; a 40–49 éveseket leszámítva minden korosztálynál nőtt az autóval megtett kilométerek száma.

Hétköznapi dugó a szegedi belvárosban. Évente átlagosan 16 ezer 400 kilométert futnak az autók Magyarországon. Fotó: Frank Yvette
Hétköznapi dugó a szegedi belvárosban. Évente átlagosan 16 ezer 400 kilométert futnak az autók Magyarországon. Fotó: Frank Yvette
– Alig ismerek olyan családot Bordányban, akinek ne lenne autója. Az időseknek is van háztáji járművük, amivel a földekre hajtanak ki. Bordány fiatal átlagéletkorú nagyközség, ahonnan sokan járnak be Szegedre dolgozni. A fiatalok az egyre dráguló tömegközlekedés helyett összefognak, és egy autóval négyen-öten mennek be dolgozni a városba. Kirándulni szintén inkább autóval járnak. Én a településen legtöbbször biciklivel közlekedem, de ha be kell mennem Szegedre vagy más városba, akkor az autót használom. Vonatozni is szeretek, mert út közben legalább lehet dolgozni – mondta Kiss-Patik Péter bordányi alpolgármester.

Öreg kocsik
A legnagyobb távolságokat a legfiatalabb kocsikkal autózzák le a magyarok. A 0–5 éves autókkal idén csaknem 20 ezer kilométert tettek meg. Az idei év első hét hónapjában ugyanakkor 53 ezer 200 használt személyautót hoztak be az országba, 43 százalékkal többet, mint tavaly ilyenkor. A használt autók 60 százaléka legalább 10 éves volt. Magyarországon tavalyhoz képest az első félévben 21,6 százalékkal nőtt az új autók eladása.

Egyedül a vidéki városokban csökkent a leautózott út hossza: 15 ezer 100-ról 14 ezer 300 kilométerre. Borsi István, a Magyar Autóklub dél-alföldi szervezetének elnökségi tagja szerint Szegeden nagyon sok az öreg jármű.

– Ezek 20-25 százalékát már le se tudják vizsgáztatni az emberek, aminek a díja 20 ezer forint. Csak meg kell nézni a lakótelepek parkolóit, hogy mennyi lejárt rendszámú autót hagytak magukra tulajdonosaik. Én nagyon szeretek vezetni, évente 15-16 ezer kilométert teszek meg az autómmal, de a kilométer növekedés főként a fiatal autók miatt történik – mondta a szakember.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az első kép az új esztergomi Suzukiról

A japán gyártó bemutatta az első hivatalos fotót a hamarosan Magyarországon készülő új Vitaráról. Tovább olvasom