Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Emeleten rengeteg cseh szerkezet

Tudta, hogy a ©koda biciklivel kezdte, a márkanév egy gépgyáré volt, s régen nagyon sok asztalos is dolgozott az autógyárakban? Képes múzeumlátogatás a cseh remekek földjén.

Pofátlan feltenni a kérdést a ©koda gyárlátogatás után az idegenvezetőnek, aki az „És akkor most irány a ©koda Múzeum!" felkiáltással adta meg az úti célt. „Miért, eddig nem ott voltunk?" Ezt a poént egy Kelet-Magyarországnál dolgozó kollégámtól loptam, maradt neki éppen elég.

Mladá Boleslavban jártunk, gyárat látogattunk a Porsche Hungária ©koda-túráján, amelynek egyik legtartalmasabb programjáról, a veteránautók teszteléséről korábban már beszámoltunk.

Motorkerékpár a hőskorból. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Közismert, hogy az alapítók a gépészmérnök Vaclav Laurin és a könyvkereskedéssel foglalkozó Vaclav Klement biciklik előállításával kezdték még 1899-ben. Majd jöttek a motorkerékpáros, nem sokkal később, 1905-ben az autók is. Húsz évvel később egyesült Laurin&Klement
és a gépgyártó ©koda, onnantól már csak utóbbi márkanév maradt meg bár egy ideig még mindkettő szerepelt az autón, s erre a múzeumban is találtunk példát.

A tekintélyt parancsoló Superb. Fotó: Kovács András (képgaléria)

A modelleken most nem mennék végig, de mindenképpen említésre méltó a Superb, amely a maga korában igazán exkluzív autó volt, nem véletlenül hívják így ma a márka zászlóshajóját. A ©kodára amúgy is jellemző, hogy előveszi a régi modellneveket. Történt mindez azután, hogy a Volkswagen betette a lábát a gyárba, gyakorlatilag az 1994-es Felicia volt az első, amelyet a „nevére vett" a ©koda, s ezt két év múlva követte az Octavia.

Ez is Octavia. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Azóta folyamatosan fejleszt, több tízezer embernek add munkát és egészen profi múzeumot alakított ki a ©kodák földjén. Van abban valami, hogy több emelet magasra polcozzák be az autókat, egy kicsit az élérhetetlenség érzetét keltve, de szó sincs erről. Minden megmutatnak, azt is hogyan készült közel 100 évvel ezelőtt egy autó. Hát úgy, hogy az asztalosok elég komoly beszállítói részarányt képviseltek az autógyártásban.

Emeleten cseh remekek - L. Tóth Lajos után. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Mostanában arról vitatkozik az újságíró, hogy igazi faberakás borítja a műszerfalat, vagy csak olyan hatású műanyag, egykor tényleg fából volt a műszerfal, könnyű is volt belefúrni a kerek órák helyét. Most egészen máshogy csinálják, ezt is megmutatjuk képgalériánkban, mert hogy a múzeum előtt a napi 1200 autót készítő gyárban is jártunk.

Szerelde: emeleten egy remek csek szerkezet

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Magyarország nem kér a megakamionokból

A nagyobb tehergépjárművek közlekedését megkönnyítő javaslatot akkor tartják elfogadhatónak, ha a… Tovább olvasom