Délmagyar logó

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 17°C | 31°C Még több cikk.

Enyhítsük együtt a KRESZ-t!

Autó - A fideszes képviselők szerint túlszabályozott a KRESZ, túl szigorúak a büntetések. Ön mit törölne el: a 300 ezer forintos közigazgatási bírságot vagy a bicajosok sebességkorlátozását?
A hatályos KRESZ gyökeres felülvizsgálatát vagy egy teljesen új közúti közlekedési szabályozás megalkotását javasolja a fideszes Bíró Márk, akinek előterjesztésére hétfőn úgy döntött a Fidesz-frakció: a KRESZ-t módosító rendelet felülvizsgálatát kéri. Pintér Sándor belügyminiszter is hajlik az enyhítésre. A fideszes képviselő kérése azért is meglepő, hiszen a kormánypárti többség által megszavazatott, többször drasztikusan szigorúnak minősített KRESZ legutóbb április 15-én módosult.



Összegyűjtöttük az elmúlt 11 év legfontosabb KRESZ-változásait, valamint a kiszabható bírságok összegét is.

Ön úgy érzi, eleget bújuk ágyba partnerével?

Szavazok!

Szavazás állása
2001-től autópályán 120 helyett immár 130-cal, autóúton a korábbi 100-zal szemben 110-zel, országúton pedig 90-nel vezethettünk. Lakott területen belül és kívül, elöl és hátul is kötelező lett a biztonsági öv és a gyerekülés használata. A körforgalmak elterjedése miatt csak a kihajtáskor lett kötelező indexelni. A rokkantaknak a fizetőövezetekben 2001. május elseje után már nem csak a kijelölt helyeken díjmentes a parkolás.

2007-ben a közlekedési biztonság érdekében lakott területen kívül kötelező lett a sárga, fényvisszaverő mellény használata. Míg korábban 150 centinél alacsonyabb gyermek számára volt kötelező a gyerekülés, 2007-től 135 centire szállították le a magassági határt. 2009-től a kocsikban nem kötelező az izzókészlet, viszont az egészségügyi dobozban ki kell cserélni a lejárt szavatosságú eszközöket.


2010-ben közel 60 ponton változott a KRESZ. Az új szabályozás elsősorban a védtelen közlekedők – gyalogosok, kerékpárosok – biztonságát javította. A kerékpárosoknak bevezettek négy sebességhatárt: lakott területen 40-nel, lakott területen kívül, sisakban, utas nélkül 50-nel, gyalogosokkal közösen használt gyalog- és kerékpárúton legfeljebb 20-szal tekerhetnek. A kerékpárosok előre mehetnek a piros lámpánál, lehetővé tették a kerékpárutakon várakozó járművek elszállítását. A motorosoknak szabaddá vált a buszsáv, valamint többsávos utakon megszűnt a kötelező szélsősáv-használat. Gyalogos átkelőhelyeknél körültekintőbben kell közlekedni, megszűnt a vasúti átjárók sebességkorlátozása.

2011 őszén szigorodott a P, E és a külföldi rendszámú autók használatának feltétele. 2012-ben az első rendszám leszerelése, motorkerékpároknál pedig a hátsó megtörése miatt pontosítottak a KRESZ-en. A rendszám nélkül nincs autózás, motorozás. Megjelentek a környezetvédelmi zónát jelző táblák, a közterület-felügyelők is elszállíthatják az autókat. A leállósávok forgalmi rendjének pontosításával lehetőség nyílt a szabálytalan használat jelenleginél szigorúbb szankcionálására, a balesetveszély elkerülésére.

Fotó: http://www.baleset-megelozes.eu
Fotó: http://www.baleset-megelozes.eu

És akkor lássuk a bírságokat!

A helyszíni bírság összeghatárait még a 90-es évek második felében állapították meg, és a bírság akkori 500-tól 10 ezer forintig terjedő összege 2007-ben már nem volt képes kellő visszatartó és nevelő hatás kifejtésére. 2008-ban 3000-től 20 ezer forintig nőtt a helyszíni bírság összege, 2008 májusától meghatározott kihágásokért immár nem helyszíni, hanem közigazgatási bírságot kaptak a renitens vezetők. Gyorshajtásért, tiltott megállásért, piros lámpán áthajtásért, autópályán leállósávban parkolásért több tízezres büntetéseket szabhattak ki. Száguldóknak megjelent a 300 ezer forintos gyorshajtási, piros lámpáért a 100 ezres, tiltott megállásért a 30 ezres közigazgatási, az üzembentartóval szemben kiszabható bírság.

2012. április 15-én tovább drágultak a közlekedési kihágások. Az új szabálysértési törvény hatályba lépésével a helyszíni bírság minimumösszege 5000, maximumösszege 50 ezer forintra nőtt, hat hónapon belüli ismételésnél ez az összeg már 70 ezer forint. Megjelentek a fix bírságok is: enyhén ittas vezetésért 15, elsőbbség meg nem adásáért akár 20, érvénytelen műszakiért és a szmogriadó figyelmen kívül hagyásáért is 15 ezer forintra büntethetik az autóst.

Négyévnyi, kormányokon átnyúló szigorítás után kormánypárti képviselők enyhítésért kiáltottak. Segítsünk nekik: szavazzanak, önök mit változtatnának a KRESZ-ben!

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. vuk 2012. május 15. 08:31
    „52. okz63 2012.05.15. 07:21
    "Egyébként arra azért megkérnélek, hogy ha esetleg mégis egyszer egy rendőr megbüntet vagy feljelent a zebrán való áttekerésért, akkor azt oszd meg velünk! Köszi! ;-)"
    Mindenkeppen meg fogom osztani, sot az azt koveto fellebezes eredmenyet is meg fogod tudni.
    Az esely relative kicsi erre, mert nem jardazok, sot, a kerekparutakat is mellozom, ha csak lehet. Igy kicsi eselyem van zebrara kerulni. Ha netan az Oskola utcabol kihajtva megbuntetnek megis, akkor szolok.

    Nem a szegedi autosokat "fikazom", hanem barmelyiket. Szegeden valoban jobb a helyzet, de azert probalj meg igy atsuhanni gyalog a Jozsef Attila vagy a KOssuth sgt lampa nelkuli zebrajan hasonlo surusegu forgalomnal. Az eredmeny kb. ugyanez lesz.”
  • 52. okz63 2012. május 15. 07:21
    „51. vuk 2012.05.14. 20:24
    "zebrán továbbra is tilos biciklin átgurulni"
    Ezt tobb mint egy eve nem sikerul kresz idezettel alatamasztanod. marad urban legend.

    Neked sem jött még egyetlen poszt sem arról, hogy lehet, hiszen ezt egyetlen hivatalos jogszabály nem támasztja alá.
    Tudod, a városi piacon, a TESCO-ban, vagy a Plaza-ban sem írja le egyetlen szabályzat sem, hogy tilos biciklizni, mégsem megy senki oda kerékpározni :-)

    Egyébként arra azért megkérnélek, hogy ha esetleg mégis egyszer egy rendőr megbüntet vagy feljelent a zebrán való áttekerésért, akkor azt oszd meg velünk! Köszi! ;-)

    "Javits ki, ha rosszul lattam, de a videon egyetlen kerekparos sem gurult at a nyeregben ulve. Elsobbseget megsem kaptak a legtobb esetben."

    A felvétel Budapesten készült, ahol köztudottan őrült módon autóznak az emberek. Egy ismerősöm Győrben próbált ilyen stílusban autót vezetni, majdnem megverték érte. Sajnos autósként is ledudálnak ott, ha nem veszem át ezt a hülye ritmust, egészen másként kell autóznom ott, mint itt. Sőt, nagyon sok esetben még a rendőr integet, hogy haladjak, mert akadályozom a forgalmat. Ezt te is nagyon jól tudod, de mégis egy szegedi újság szegedi fórumoldalán próbálod meg fikázni vele a szegedi autósokat, amelyet mindegyik szegedi autós nevében kikérek magamnak! Ha hiteles akarsz maradni, akkor valami helyi példával dobálódz a közeljövőben! Köszi! ;-)”
  • 51. vuk 2012. május 14. 20:24
    „50. okz63 2012.05.14. 19:07
    Mar az szanalmas, hogy gondolkoznod kell azon, kivel nem vesztel ossze ;)

    Kicsit felejtsd el a kerekpart, gyalogosan is eletveszely zebran atmenni. Kis emlekezteto: http://www.youtube.com/watch?v=zm7jaCpCaNc
    Na ok mind vizsgaztak, tudjak a kreszt. Jo mi?
    Javits ki, ha rosszul lattam, de a videon egyetlen kerekparos sem gurult at a nyeregben ulve. Elsobbseget megsem kaptak a legtobb esetben.

    "zebrán továbbra is tilos biciklin átgurulni"
    Ezt tobb mint egy eve nem sikerul kresz idezettel alatamasztanod. marad urban legend.”
  • 50. okz63 2012. május 14. 19:07
    „49. vuk 2012.05.14. 14:53
    "Regebben kertem, hogy nevezz meg csak egyvalakit, akivel mar valtottal hozzaszolast, es nem vesztel ossze." Nem sikerult ilyet mondanod."
    Ez egy baromság, mert egyrészt sosem kérdezted meg, másrészt pedig szerintem van több is:
    Ambrosius (ha még egyáltalán emlékszel rá, őt ismerem is)
    csónakossal sem veszekedtem szerintem soha
    És ez csak kettő volt öreg, de van több is, akik már nem fórumoznak, viszont nincs kedvem fáradtan annyit gondolkodni...majd máskor folytatom

    "Erolkodesed felesleges, bringas jogsi nem lesz. De szerintem sokan mar annak is orulnenek, ha eletveszely nelkul atmehetnenek egy lampa nelkuli zebran. Es ennek hidd el, hogy nem a kerekparosok az okai."

    Hogy nem lesz? Azért ne vegyél mérget rá, nálunk ugyanis minden megtörténhet. Viszont igazad van, leginkább a KRESZ az oka, mivel a zebrán továbbra is tilos biciklin átgurulni, ha nincs átvezetés. De hát ezt a kerékpáros aktivisták és szimpatizánsok még a mai napig nem akarják elfogadni, pedig ha egyszer ők szaladnak bele a "szerv" embereibe, akkor sokba fog nekik kerülni, mivel "erősebb kutya b...ik". Talán egyszer csak megértitek :-)”
  • 49. vuk 2012. május 14. 14:53
    „48. okz63 2012.05.14. 13:30
    Regebben kertem, hogy nevezz meg csak egyvalakit, akivel mar valtottal hozzaszolast, es nem vesztel ossze. Nem sikerult ilyet mondanod. Meg kerdes? ;)

    Erolkodesed felesleges, bringas jogsi nem lesz. De szerintem sokan mar annak is orulnenek, ha eletveszely nelkul atmehetnenek egy lampa nelkuli zebran. Es ennek hidd el, hogy nem a kerekparosok az okai.”
  • 48. okz63 2012. május 14. 13:30
    „47. vuk 2012.05.14. 08:15
    "Erdekes, (ellentetben veled) engem senki sem utal a forumokon. Hogyan lehetseges ez?"

    Az, hogy néhány nagypofájú bunkó kerékpáros utál engem, az túlzottan nem érdekel, mert teszek a véleményükre.
    Megnyugodhatsz, nektek több ellenségetek van és ha így folytatjátok, szaporodni fognak.
    Csak az a baj, hogy a többi értelmes bringás issza meg a végén mindig a levét a sz...rkavarásaitoknak...”
  • 47. vuk 2012. május 14. 08:15
    „44. okz63 2012.05.14. 06:55
    Erdekes, (ellentetben veled) engem senki sem utal a forumokon. Hogyan lehetseges ez? Szallj magadba kicst.

    45. okz63 2012.05.14. 06:59
    Mennyire ismered a BTK-t? Na kb. ennyire kell ismernie a kreszt a biciklisnek.
    De ha nem ismeri egyaltalan, csak megy ahogy a tobbiek es ezzel - tudtan kivul - betartja, van kulonbseg? Szerintem semmi.”
  • 46. kapás 2012. május 14. 07:06
    „A legjobb politika. Ha nem tudjuk betartatni, enyhítsük. Legalább kevesebb embernek kell majd nyugdíjat kifizetni. Így is veszélyesek az utak azok miatt, akik ezt sem tudják betartani.”
  • 45. okz63 2012. május 14. 06:59
    „43. vuk 2012.05.13. 23:10
    "Neked kell vizsgaznod a BTK-bol? Nem. Ettol meg be kell tartanod? Igen. Tehat ismerned kell? Valamelyest nem art :)
    Na ugyanigy van ez a gyalogosokkal es a kerekparosokkal a kreszre vonatkoztatva."

    Akkor pontosan ugyanazt állítod, amit én. Ha "be kell tartania", akkor "ismernie" is kell, hogy mit kell "betartania".
    Érdekes, hogy vizsgázásról egyedül te beszéltél, én csak ismeretről tettem említést. Köszönöm a megerősítést! :-)”
  • 44. okz63 2012. május 14. 06:55
    „43. vuk 2012.05.13. 23:10
    "Ha a rendor zebran attekeres miatt buntetett, akkor nem eloszor buntet olyan miatt, ami miatt nem lenne szabad neki. Erdekes, hogy az Oskola utcan sosem buntetik az autosokat, hogy a zebrara hajtanak. Miert?"

    1. Te a haverokkal együtt sokkal jobban tudsz minden szabályt, még a rendőrségnél is, de hát pont ezért utálnak nagyon sokan Szegeden. Talán aki a múltkor a Novotelnél is ledudált a Tisza Lajosról, lehet az is megismert :-D

    2. Érdekes, hogy ezzel az általatok örökké emlegetett Oskola utcai zebrával is a rendőrség éppen annyit foglalkozik, mint amennyit ér: semennyit. De rágjátok még ezt a csontot, amíg el vagytok vele foglalva, legalább nem szabálytalankodtok máshol :-)”
  • 43. vuk 2012. május 13. 23:10
    „40. okz63 2012.05.13. 16:25

    2. te mindig jobban tudod a jogszabalyokat, mint akarhany jogi vegzettsegu, ezt szeretjuk benned. :)
    Ha a rendor zebran attekeres miatt buntetett, akkor nem eloszor buntet olyan miatt, ami miatt nem lenne szabad neki. Erdekes, hogy az Oskola utcan sosem buntetik az autosokat, hogy a zebrara hajtanak. Miert?

    "aki fennhangon hirdeti, hogy a kerékpárosnak nem kell ismernie a KRESZ-t"
    Mintha ugy emlekeznek, hogy hozzatette: "de be kell tartania".
    Neked kell vizsgaznod a BTK-bol? Nem. Ettol meg be kell tartanod? Igen. Tehat ismerned kell? Valamelyest nem art :)
    Na ugyanigy van ez a gyalogosokkal es a kerekparosokkal a kreszre vonatkoztatva.”
  • 42. vuk 2012. május 13. 23:05
    „41. Mike3 2012.05.13. 17:32
    Igazad van, sot: megtobb autot a belvarosba!”
  • 41. Mike3 2012. május 13. 17:32
    „töröljük el, hogy a kerékpárosok tanfolyam és papír nélkül használhatják az úttestet!”
  • 40. okz63 2012. május 13. 16:25
    „38. ifj. Nagy Gábor 2012.05.13. 08:03

    Átfutottam és találtam a kisokosban pozitiv-negatív dolgot egyaránt.
    Hogy mi volt a negatív?
    1. Elfelejtettétek megemlíteni a lámpák vásárlásakor, hogy megfelelő fényerejű legyen az a lámpa. Ha csak egyetlen, szinte zéró-fényerejű led világít benne, azzal nagyon sokáig bírja az elem, de hogy látni nem lehet messziről, márpedig egy ilyen lámpa sem a "látni" sem pedig a "látszani" elvnek nem felel meg.
    2. Továbbra is a zebrán való áttekerésre ösztönzitek azzal a gyanútlan laikusokat azzal, hogy nem egyértelmű leszállást javasoltok neki, ha biztonságban át akarnak kelni. Márpedig tudomásom szerint Szegeden a Szilléri sgt-on is volt, aki bírságot kapott érte. Vagy tárgyaljátok ki a rendőrökkel, miért is szabálytalan és álljatok le a kampánnyal, vagy találjatok ki mást, mert így még sok-sok baleset lesz emiatt.

    És hogy mi volt pozitív, merthogy ilyen is van benne bőven? Nagyon tetszett, hogy az elsőbbséggel kapcsolatban a körültekintésre ösztönzitek a bringást, hogy bár elsőbbsége van, győződjön meg róla, hogy meg is adják-e neki. Úgy gondolom, ez egy jó mondat volt, mivel azt én sem tagadtam soha, hogy vannak bőven figyelmetlen autósok is, akik miatt veszélyben van még a másik autós is, nemhogy a kerékpáros.

    Ja és kedvenc kötözködő fórumtársamnak - atya.gatya - a 20. oldalt fogom javasolni, aki fennhangon hirdeti, hogy a kerékpárosnak nem kell ismernie a KRESZ-t. Szerintem ez a felhívás jellegű rész is kifejezetten hasznos lehet.”
  • 39. vuk 2012. május 13. 09:06
    „34. Fószer 2012.05.12. 23:55
    Egy ilyen "na majd en megtanitom" jellegu szoritott le engem mikozben biciklivel a kiskoruton mentem (ott, ahol az uton szabad, sot kotelezo menni!). Nem ismeri a szabalyokat es onkentesrendorkodik. Ez a kombinacio a legrosszabb. Raadasul mindezt busszal.”
  • 38. ifj. Nagy Gábor 2012. május 13. 08:03
    „15. lepkehalo
    "7. Kircsi: Támogatom az ötletet (magam is kerékpáros vagyok)!
    Mindenhol hallani a panaszt a kerékpárosok közlekedési moráljáról és tudásáról, és bár én figyelmesen, és udvariasan biciklizek, nagyon szeretném tudni, hogy szabályos vagyok-e. Mivel jogosítványom nincs, nem tanultam kreszt, és nem tudom, hol tudnék ésszerű áron képzést kapni."

    Ha az ingyenes is megfelel, akkor javaslom ezt:

    http://kerekparosklub.hu/kisokos”
  • 37. ifj. Nagy Gábor 2012. május 13. 08:02
    „14. Kicsinyuszi
    "Személy szerint én azzal nem értek egyet, hogy biciklisként, ha nincs bicikliút kiépítve ( pedig sokkal biztonságosabb lenne ) az úttesten kell(ene) közlekednem. Ha jobban belegondolunk, és biciklisként pl. a járdán közlekedem, és "balesetet" szenvedek a járdán valamiért, MAX ami történhet, hogy lehorzsolom magam itt-ott, esetleg ellökök valakit."

    A gondolatmeneted lakott területen belül ott bukik el, hogy járdán (és kerékpárúton) haladva is számtalan utat kell keresztezned. És ezeken a helyeken vagy mindenhol megállsz (és nesze neked haladási tempó meg eljutási idő) vagy nagyobb veszélyben vagy, mintha az úttesten mennél. Ezt nem én találtam ki, szakemberek határozták meg baleseti konfliktusvizsgálattal.

    Se időm, se semmim hosszabban írni erről, de akit tényleg érdekel, az olvasgassa ezt:

    http://mek.niif.hu/01200/01210/01210.pdf”
  • 36. Fri-GO 2012. május 13. 07:33
    „Fószer! 1: ötven volt, 2: a az ötven nem azt jelenti, hogy kötelezően annyival kell menni, hanem az út és látási viszonyoknak megfelelően kell közlekedni, 3: vasúti átjáróban mióta lehet előzni? 4: szerintem csak provokátor vagy!”
  • 35. klj-54 2012. május 13. 07:17
    „@Fószer:
    Legszívesebben az IP címed alapján beazonosítanálak és mint nyilvánvalóan alkalmatlant PÁV-ra küldenélek, hogy a büdös életbe még talicskára se legyen papírod!
    Valamit nagyon félreértesz, de azt, hogy mit már nem neked írom meg.”
  • 34. Fószer 2012. május 12. 23:55
    „Fri-Go

    Volt az 40 is,amit te írsz. Egyszer egy oktatót is megszivattam,mert a kocsisorból még a tanuló sem engedett ki városon belül,ahol az oktatónak kellett volna szólni,hogy engedd ki fiam.

    Szépen megelőztem őket,aztán satufékkel megálltam az úton lévő buszmegállóban,ők meg beálltak mögém,míg ment a fel-le szállás. Mivel az oktató nem tanította meg a busz tiszteletére,akkor majd a busz megtanítja őt.”
53 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Teszt: Optima, a Kia új zászlóshajója

Már kapható a Kia Optima, a feltörekvő dél-koreai márka középkategóriás szedánja. Egy „gyorskör" erejéig ki is próbálhattuk. Tovább olvasom