Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 2°C

Európa kisegíti autóiparát

Ki fontban, ki euróban, de súlyos százmilliókkal, milliárdokkal segítik a kormányok nemzeti autóiparukat, hogy túléljék a gazdasági világválságot, maradjanak a márkák, a munkahelyek. Körképünk tanulságos.
Nagy-Britannia kormánya összesen 2,3 milliárd fonttal segíti ki az ország járműiparát, ebből 1,3 milliárdnyi kölcsön, a többi garanciavállalás. A támogatást az autógyárak mellett a beszálítóknak is címzi a brit kormány.

Ennél szerényebb támogatásra számíthat az olasz autóipar: egyelőre folynak az egyeztetések, kinek mennyi jusson. Elsősorban a FIAT lehet a 260-300 millió euró közötti mentőterv kedvezményezettje, mivel gyakorlatilag egyenlő az olasz autóiparral.

A támogatás a járműkereskedelmet is célba veheti. A brit kormány például már csökkentette itt az áfát, de az ágazat felszínen maradásához ennél jóval többre van szükség. Igaz, Mandelson gazdasági miniszter szabadkozni kényszerült, miszerint a beígért támogatással nem a járműipar számláját fizetik ki az adófizetők pénzéből.

Kell a támogatás a Fiatnak is
Kell a támogatás a Fiatnak is

Fontos szempont az is, hogy a kormányzatok közvetlen támogatásai eltorzíthatják a nemzetközi kereskedelmet, így szükséges, hogy átláthatóvá tegyék a tervezett lépéseket, mert a vállalatok egyszerű állami támogatása erősen vitatott gyakorlat.

Olaszországban a FIAT vezetője közölte, hogy az ágazat válsága 60 ezer ember munkájának elvesztésével járhat a vállalatnál, ezért találkozót tart a munkavállalók képviselőivel a gazdasági miniszterrel és más kormánytagokkal. Az olasz kabinet már dolgozik egy ágazatmentő terven, beleértve az autópiacot célzó serkentő intézkedéseket, mivel az eladások a korábbiak felére estek vissza. Terveik szerint a támogatás – ami valószínűleg eléri a 290 millió eurót – az egész autós háttéripart is szolgálja, nem lehet egyedül a gépkocsikról szó.

A Fordot a Fiesta is húzza
A Fordot a Fiesta is húzza

Németországban a kormány gazdaságélénkítő programjának idevágó része váratlanul gyors hatással jár, mondta minap a német autóipari szövetség vezetője. A legnagyobb európai autópiacról érdemi forgalomnövekedést jelentenek – „nyüzsög a nép a szalonokban", lelkendezett a Ford németországi főnöke. Ezt annak tulajdonítják, hogy a kormány 2500 eurós támogatást ígért mindenkinek, aki legalább kilencéves autóját cseréli újra. Optimista becslések szerint az idei autóértékesítés meghaladhatja a hárommilliót, azaz elérheti legalább a tavalyi szintet – ha a kormány beváltja minden tervét.

A németek német autót vesznek
A németek német autót vesznek

A német kabinet ösztönző támogatása nem részrehajló, habár hallatszottak olyan hangok, hogy támogatást csak német gyártmányú autóra lehessen kapni, a hazai munkahelyek védelmében. A beszámolókból azonban kiderül, hogy a németek maguktól sem akarják olcsóbb külföldi kocsikra költeni az állami segítséget. Az autószalonok szerint továbbra is a német gyártmányoké a hazai piac kétharmada, a hat első értékesítő mind hazai autógyár.

A Renault 15%-a az államé
A Renault 15%-a az államé

Franciaországban elképzelhető, hogy az autógyárakban az állam részesedést vállal a támogatásokért. Az üzemeknek nem feltétlenül kölcsönökre van szükségük, hanem a pénzügyi támogatásért cserébe a tőkeemelés egyes esetekben kifizetődőbb lenne – mondta az ipari államtitkár. A francia kormány egyébként jelenleg kizárólag a Renault-ban résztulajdonos, 15 százalékkal. Korábban Nicolas Sarkozy államfő azt mondta, hogy az ágazat felemelését szolgáló terv január végén meglesz, és hogy a nehéz helyzetbe került járműipart – beleértve a beszállítókat is –, hitelek mellett garanciák vállalásával is támogatná a kormányzat. A tét nagy, a járműipar Franciaországban 2,5 millió embert foglalkoztat, ez a munkavállalóknak a 10 százaléka.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Autóeladások 2008: mínusz 10 százalék

Jelentősen, tíz százalékkal csökkent 2008-ban az értékesített új személygépkocsik száma 2007-hez képest, míg a kis haszonjárművekből tavaly közel ugyanannyit adtak el hazánkban, mint egy évvel korábban. Tovább olvasom