Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Fürge a ©koda Fabia az 1.2-es TSI-motorral

Túl van az arculatfrissítésen a ©koda Fabia és megkapta az 1.2-es TSI-motort is. Az erősebb változat 105 lóerős, és nem nagyon lehet belekötni.

– Ami rendben van, azon ne változtass – gondolta a ©koda, s csak igen kíméletesen plasztikázta a Fabiát az esedékes ráncfelvarrás során. Amit szebben arculatfrissítésnek mondanak az igényesebbek, s a modellnél valóban a frontrész módosult leginkább. Ha nem szakember valaki, kétszer is oda kell néznie, hogy az új, vagy a régi Fabiával találkozik, de ezzel nincs semmi probléma, előfordult már ilyen a BMW 3-as sorozatával is.

Amikor szerkesztőségünk próbaútra kérte az új Fabiát az Ikesztől, a legnagyobb változásra, vagyis az 1.2-es TSI-motorra volt kíváncsi. Az köztudott, hogy a VW-csoportnál nagyon sikeres a TSI-vonal, az 1.4-esre például sorba állnak a konszern tagjai, s ha valaki bizonyos márka modelljét ez utóbbi erőforrással szeretné, előfordul, hogy több hónappal is nő a várakozási idő.

Arculatfrissítésnyi különbség az autó elején.
Arculatfrissítésnyi különbség az autó elején.

De nézzük az 1.2-es TSI-motort, mely elérhető 86 és 105 lóerős változatban is. (A ©koda ezt beteszi a Jetybe éppen úgy, mint az Octaviába, a Volkswagen a Polóba, s a Seat is nem egy modelljébe.) Mi a nagyobb lóerővel próbáltuk a gyakorlatilag nullkilométeres autót, amelyben megszázszoroztuk a kilométerek számát. Így természetesen nem is mentünk el a határokig, bár ma már nincs olyan, hogy bejáratós, az első néhány ezer kilométernél ártani biztosan nem árt a kímélet.

Oldalnézetben a Skoda fabia.
Oldalnézetben a Skoda Fabia.
Az 1.2-es TSI motor 1197 köbcentis, 77 kilowattos, azaz 105 lóerős teljesítményét 5000-es fordulatszámon adja le. Érdekesebb azonban a nyomaték, ennek maximuma 175 Nm, s ezt a teljes „értelmes" fordulatszám-tartományban, vagyis 1550 és 4100 között produkálja a motor. Ettől nagyon jól vezethető az új Fabia, városban és azon kívül egyaránt. És ettől 10,1 másodperces a százas gyorsulása, illetve hozza a 190 kilométer feletti végsebességet, amit természetesen a KRESZ miatt sem ellenőriztünk le.

130-as sztrádatempónál pontosan háromezret fordul a motor, felét a megengedettnek, az ajánlott maximálisnak. Ilyenkor valamivel hét liter felett mutat a pillanatnyi fogyasztásmérő, a gyári adatok egyébként 4,5-5,3-6,8 litert írnak országútra, vegyes használatra, illetve városra. Hatszáz kilométer után 6,2 literen állt az átlagos fogyasztás, ami a sietős országúti autózást, a mecseki szerpentineket, illetve a ráérős komlói, pécsi városnézést számítva korrekt értéknek mondható egy „szűz" motortól.

A ©koda Fabia belépőára a sima 1.2-es, 70 lóerős motorral 2,9 millió forint, az első, vagyis a Classic felszereltségnél csak a kisebb, 1.2-es TSI-motor rendelhető hozzá, 3,5 millió forintért. Ambiente szinten ugyanez 3,8 millió, egészen pontosan 3 millió 821 ezer forint, az általunk próbált változat, vagyis az erősebb motorú modell ennél csupán 80 ezer forinttal drágább. Régen láttam már árlistán 19 lóerő pluszt kínálni ennyi pénzért, amiből arra következtetek, hogy itt a vezérlőszoftveren kívül az égvilágos semmi nem különbözik – vagy csak valami nagyon minimális. Az imént említett három motoron túl van még a sima 1.4-es benzines és a 3 dízel, az 1.2-es 75, az 1.6-os 90, illetve 105 lóerővel – ami összesen hét motort jelent.

86 lóerő nem egyenlő 86 lóerővel
Két 86 lóerős benzines motorja is van a Fabiának, az 1,4-es és a kisebbik TSI. Az előző 3800-nál adja le maximális, 132 Nm-es forgatónyomatékát, a turbós 1500 és 3500 között tudja a 28-cal többet, vagyis a 160 Nm-t. Százas gyorsulásban csak fél másodperccel marad le az 1.4-es, a fogyasztás különbsége azonban ennél sokkal érdemibb. Országúton 3, átlagos fogyasztásra 7 deci a különbség a TSI javára, városi forgalomban azonban már egyenesen iszákos a 8 litert kérő sima 1.4-es a 6,6-del beérő TSI-modell mellett. Innentől csak számítás kérdése, hogy a kerek százezer forintos árkülönbség mikor térül meg, a plusz nyomaték és fürgeség ér-e ennyit.

 

 

 

 

 

 


 

Olvasóink írták

  • 11. deszkás 2010. október 20. 14:15
    „Én a magam régihez szokott agyammal soha nem (egyszer kétszer azért igen)indulok hideg motorral.Az olajcserékre kifejezetten figyelek (Shell 15W-45 olajjal garancia időben is) nagyon megvagyok elégedve a már 6 éves Fabiámmal.Az újak olyan idétlennek tűnnek kipróbálva pedig hát....Nekem a 126nM és 55kW bőven elég.”
  • 10. Fószer 2010. október 15. 13:34
    „Emberek!!!

    Az olajozás miatt kell járatni a kocsit leállítás előtt,hogy a turbó is visszatudjon állni az alapba.
    Ugye a motortól kapják az olajozást,és ha leállítjuk,akkor fém a fémmel fog surlódni,mert nem lesz olajnyomás.

    De tény,hogy fölösleges a kisköbcentihez a turbó.

    CSaba nagyon jól írja,aki nem megy évi 10-15 000 km-t,annak tök fölösleges a turbós motor. Főleg ez a sok töketlen,aki még városon belül sem tud,dinamikusan váltani,na azok végképp nem tudják a turbót kihasználni.

    Arról nem is beszélve,ha megnyomja a kocsi elejét,akkor nem csak a radiátor törhet el,és elfolyik a fagyállója,de még a töltőlevegő előhűtőjét is tönkreteszi,és az sem 10 000 Ft. (Intercooler,aki nem ismerné)”
  • 9. 620829 2010. október 14. 14:59
    „egy a gondom vele...nem férek el kényelmesen a magam 185cm-jével.....peig nem i vagyok magas.”
  • 8. bespin 2010. október 13. 21:29
    „7. Nem tudom mit használsz, de a TSI motor nem rossz.
    Bejáratos Octavia gyenge volt 1.4 TSI-vel 500 km-rel, de a Superb II. 1,4 TSI-vel jó volt,már volt benne 27 ezer km. Egyébként 2.0 PDTDI-vel járok, előtte sor6 benzinnel, van mihez hasonlítani.”
  • 7. Szakértő 2010. október 12. 21:33
    „Én is próbáltam ilyen 1.2 TSI-t, hát nem egy versenygép még így sem. Egyesben nagyon lomha, 2-3-ban inkább 2000-től húz, és nem valami rugalmas a motor.”
  • 6. bespin 2010. október 09. 14:28
    „2.A tdi,cdti,dci motoroknak is hasonló a sorsa. Ezeknek a benzineseknek sem lesz különb. Nem magyar sofőröknek való, tisztelet a kivételnek. Ebből erednek majd az, ez is szar, az is szar motor. Egyébként a jelenlegi autók egyformán szarok, kiforratlan,teszteletlen technológiák piacra dobva.”
  • 5. kovacsa 2010. október 06. 21:39
    „Egyet kell értenem Lászlóval.

    Mike3! Arra emlékszem, hogy az első győri Audi TT turbómotorjánál ezt még a lelkemre kötötték, mármint a tovább járatást, de az elmúlt néhány évben már nem nagyon mondták hozzá a benzines turbókhoz.”
  • 4. gszlaszlo 2010. október 06. 19:45
    „bár már megkaptam korábban, hogy a régi fábián túl is van élet, szerintem még mindig az a legszebb, és ez a két "fészlift" egy kicsit túl lett gondolkodva”
  • 3. Mike3 2010. október 06. 14:49
    „2: Jaja. Pl azt sem tudják az emberek, hogy turbós motort nem illik megállás után azonnal leállítani. nagy szívó benzines motor a nyerő”
  • 2. Csaba76 2010. október 06. 13:39
    „5--6 év és turbó motorokhoz való hozzá nem értés haza vágja a kis köbcentis motorokat.
    Szépek a számok, teljesítmények, de 300ezer egy turbó, ha hazavágják...”
  • 1. KolompárRómeó 2010. október 05. 15:00
    „(X)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

i invázió a Párizsi Autószalonon

i szériás modelljeinek bemutatására koncentrál a Párizsi Autószalonon a Hyundai. Az újdonságokról Markó Zoltán operatív igazgatójával beszélgettünk. Tovább olvasom