Délmagyar logó

2017. 01. 21. szombat - Ágnes -11°C | 0°C Még több cikk.

Góliát legyőzte Dávidot: a VW megeszi a Porschét

Menesztették csütörtökön a németországi Porsche autógyár vezetőjét. Wendelin Wiedeking vezérigazgató utóda az eddigi gyártási vezető, Michael Macht lett, így befejeződött a Porsche és a VW hatalmi harca is.
A távozó vezérigazgató 50 millió eurós végkielégítést kap, ám ennek felét jótékonysági célra fordítja. A stuttgarti rendkívüli ülésen döntés született arról is, hogy a gyár legkevesebb 5 milliárd eurós tőkeemelést hajt végre, hogy „integrált autóipari konszernt" hozzon létre a Volkswagennel. A néhány év alatt 10 milliárd euró adósságot felhalmozó Porsche nem tért ki arra, hogyan finanszírozza a tőkeemelést – írja az MTI.

Megállapodás született arról is, hogy az adósság leépítése érdekében az állami tulajdonú Katari Befektetési Hatóság tulajdont szerez a vállalatban. Ennek kapcsán olyan értesülések terjedtek el, amelyek szerint Katar 5 milliárd eurós részvénycsomaghoz jut a Porschéban.

Ennyi volt. Wiedeking távozik.
Ennyi volt. Wiedeking távozik.

A Porsche és a Volkswagen összeolvadása régóta napirenden volt, az azonban az ellentétes álláspontok és a Porsche súlyos eladósodása miatt eddig meghiúsult. A Porsche 51 százalékkal a Volkswagen többségi szavazatú részvényese, míg az alsó-szászországi tartományi kormány 5 százalékos részesedéssel rendelkezik a VW-ben.

Wiedeking az első „vezéráldozata" a Porsche és a Volkswagen közötti hatalmi harcnak, és távozása a Volkswagen győzelmét jelenti. A szakértők által vázolt forgatókönyv szerint a Volkswagen fokozatosan átveszi a Porschét, amely ezzel a csoport tizedik márkája lesz.

Korábban a Porsche beszállását a Volkswagenbe még mindenki üdvös védekező intézkedésnek tartotta, és talán az is maradt volt, ha a Porsche nem tesz kísérletet a nála sokszorta nagyobb falat tényleges lenyelésére. Az esetleges külföldi felvásárlási kísérleteknek ugyanis azzal vették elejét, hogy a Volkswagen csoport többségét – 74,1 százalékát, szavazati jogainak 51 százalékát – megszerezte a Porsche. Emiatt azonban a gyár mintegy 10 milliárd eurós adósságot vett a vállára.

A VW Góliátja, a Phaeton nem lett átütő siker.
A VW Góliátja, a Phaeton nem lett átütő siker.

A Porsche és a Volkswagen között régi a kapcsolat: Ferdinand Porsche tervezte az első népautót, vagyis az első Volkswagent, a később legendás bogár ősét a harmincas években. Fia, Ferry Porsche a háború után Volkswagen-alkatrészekből konstruálta az első sportautót, amely már a Porsche márkanevet viselte. A közös történelmet több közös vállalkozás kísérte. A Volkswagen felügyelő bizottságának elnöke, Ferdinand Piech maga is a Porsche mérnök egyik unokája. A Porsche-autók átlagosan 30 százalékban Volkswagen gyártmányú alkatrészeket tartalmaznak.

Ősbogár, 1936-ból.
Ősbogár, 1936-ból.

Szakértők szerint a vezérigazgató távozásával rendkívül éles harc ért véget Wendelin Wiedeking és a Volkswagen tényleges vezetőjének számító Ferdinand Piech felügyelő bizottsági elnök között. A küzdelmet Dávid és Góliát harcaként jellemezték: miután a Porsche elsősorban súlyos eladósodása miatt nem tudta teljesen átvenni a Volkswagent, a mostani fejlemények épp az ellenkezőjéhez vezetnek: a Porsche önállósága megszűnik és a világhírű sportautógyár beleolvad a wolfsburgi Góliátba.

Porsche Cayenne. Merész húzás volt, de bejött.
Porsche Cayenne. Merész húzás volt, de bejött.

Wendelin Wiedekinget korábban többször választották meg az év menedzserének, 80 millió eurós éves jövedelmével tavaly ő volt Németország legjobban kereső vállalatvezetője. A Porsche megmentőjének számított, az autógyár ugyanis padlón volt, amikor Wiedeking 1993-ban a vezetője lett. Sikerült a Porschét ismét talpra állítania, és a világ egyik legnyereségesebb autógyárává fejlesztenie. A túlzott terjeszkedési törekvés, a Volkswagen tervezett megszerzése azonban megbosszulta magát: bukásához legnagyobb álma, a Volkswagen megszerzésére tett kísérlet vezetett.

Lendületben a Volkswagen

A Volkswagen-csoport júniusban 610 ezer járművet értékesített, ami 6,5 százalékos növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest. Járművei iránti kereslet a roncsprémium hatására erősödött, aminek a célja az autóipar életben tartása. Az idei első hat hónapban a VW – amely eladásait tekint a legnagyobb európai autógyártó – 5 százalékkal kevesebb, 3,1 millió járművet értékesített éves szinten. A globális autópiacon a VW részesedése 9-ről 12 százalékra nőtt az első fél évben.

Olvasóink írták

  • 1. Mathiasking 2009. július 24. 20:44
    „Ez a meccs még nincs lejátszva!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Suzukit is forgalmazna a Tmax

Sokan befejezik egy-egy márka forgalmazását, nem bírnak a válsággal. Az Autószerviz 96 Kft. szembe… Tovább olvasom