Délmagyar logó

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Gyors kör a Ssangyong új Korandójával

A negyedik generációs Korando, a márka első önhordó karosszériás autója korrekt ajánlat kategóriájában - kipróbáltuk, tényleg hat.
A Ssangyong Motor Company Dél-Korea legrégebbi autógyártója, 60 éves, s mindig kifejezetten 4x4-es járművek fejlesztésére és gyártására specializálódott. A modellek eddig is rendben voltak megbízhatóságban, robusztus 4x4es hajtásban, műszaki tartalomban, külső formaviláguk azonban több, mint megosztó volt. Ez mára a múlté, a Ssangyongnál ezen a területen új időszámítás kezdődött.

A negyedik generációs Korando, a márka első önhordó karosszériás autója már európai, pontosabban a híres Giugiaro olasz dizájnstúdióban született, s valóban nem csak az elődökhöz képest lett szebb, hanem abszolút versenyképes formavilágú a saját szegmensében is. A márkajelzést eltakarva inkább felfelé, mint lefelé lógna ki kategóriájából – már ami a külsőt illeti.

Próbaúton a Ssangyong Korandóval. A szerzó fotói (képgaléria)

Belül is nagyon igyekeztek a tervezők, azon túl, hogy a könyöklőn kívül szinte minden kopogós a műszerfalon és az ajtóborításon, az anyagválasztás korrekt és az illesztések is teljesen rendben vannak. Minden könnyen áttekinthető, az általunk próbált, DLX felszereltségű modell standard műszerfala is barátságos, ám egy lépcsővel feljebb már ott a 21. századi, nagyon tetszetős, ledes egység. Nem csak a vezető, utasai is kényelmesen elférnek, fej- és lábtér bőven van mindkét üléssoron. A másodiknál a háttámla dőlésszöge öt fokozatban állítható, és egy mozdulattal 60-40 arányban vagy akár teljesen is a padlóba süllyeszthető. Így komoly térfogatú, sík padlójú csomagtér alakítható ki, vagyis a szűk félköbméter 1,3-re bővíthető.

Az új fejlesztésű 2.0 literes, közvetlen befecskendezésű e-XDI dízel motorból az általunk próbált összkerékhajtású Korandóban a „nagyobb", a 175 lóerős szolgált, 360 Nm-es maximális nyomatékkal. A motor kulturált járású, jó zajszintű és szépen viszi a szűk 1,7 tonnás önsúlyú autót, melynek maximális sebessége 179 km/h. A fogyasztás gyári adatai: országúton 5,5, vegyes üzemmódban 6,4 liter gázolaj. A gyakorlatban 90-nél, tempomattal 5,9-6,0 liter között mutatott a pillanatnyi fogyasztásmérő, 110-nél néhány decivel 8 alatt evett a Korando. A hatsebességes kézi váltó jó nyomatékkiosztású, harmonikusan dolgozik együtt a motorral.

Próbaúton a Ssangyong Korandóval. A szerzó fotói (képgaléria)

A teljesen automatikus működésű Aktív AWD összkerékhajtás – a rövid, de mindenféle terepet érintő teszten – jól vizsgázott, ez normál útviszonyok esetén főként az első kerekeket hajtja. Amint a helyzet romlik és a rendszer valamelyik kerék megcsúszását érzékeli, az elektronikus vezérlő egység a másodperc tört része alatt a hátsó kerekekhez irányítja a szükséges nyomatékot. Nehéz terepen az AWD Lock funkció kapcsolásával 50-50% arányban fixre zárható a nyomatékelosztás az első és hátsó tengelyek között. Ezt tettük a Tisza partján, a Sárgánál, ahol a terepképességnek leginkább az aszfaltra való téli gumi szabott némi határt a frissen hullott hóban. Emiatt kicsit csúszkált, de elment a Korando mindenütt. Korrekt a 22,8 első és 28,2 fokos hátsó terepszög, de azért nem egy Hummer – négykerékhajtással a kapaszkodóképesség 48 fok.

Az utasok maximális biztonságáról többek közt 6 légzsák, elektronikusan vezérelt aktív első fejtámla és multifunkcionális – kikapcsolható – ESP menetstabilizátor rendszer gondoskodik. A rendszer részét képezik az ASR kipörgésgátló, az EBD automatikus fékerő elosztó, az ABS blokkolásgátló, az ARP aktív borulásgátló, a HSA visszagurulás gátló és a BAS-ESS vészfékezés rásegítő és jelző rendszerek. Szóval, van bőven hárombetűs, ráadásul hangolásuk ugyancsak bolondbiztos. Forszírozott kanyartempóban, dinamikusabban abszolvált körforgalomban hamar visszaveszi a nyomatékot, „sípol-dobol" és nem hagyja, hogy elszálljon az autó. Sportosabb élményhez ki lehet kapcsolni a menetstabilizáló rendszert, de akkor már érdemes nagyon odafigyelni – vagy legyen az autón töréscasco.

Próbaúton a Ssangyong Korandóval. A szerzó fotói (képgaléria)

Korandóba leghamarabb 5,3 millió forintért ülhetünk, ezért a kétliteres 149 lóerős benzinmotort kapja a vásárló, no meg számos kényelmi és biztonsági extrát, amely versenyképessé teszi az árat. Alulról gyakorlatilag csak Dacia Dustere szorongatja, de az kicsit mégis más kategória. A már említetteken túl széria a hat légzsák, az ISOFIX gyermekülés-rögzítés, a menet közben automatikusan reteszelő központi zár. És ott a tempomat az ECO funkcióval, a manuális légkondi, a négy elektromos ablak és a két visszapillantó tükör, ez utóbbi fűtött, mint ahogy az ablaktörlő lapát is. Említendő még a kormányról vezérelhető audio, a könnyűfém keréktárcsa, a hátsó ködlámpa és a hővédő üvegezés.

Az alapban járó kényelmi és biztonsági extrák felsorolása közel sem teljes, a négykerék-hajtás felára félmillió, a dízelé 200 ezer forint. Az általunk próbált, összkerekes, erősebb dízel a harmadik felszereltségi szinten 7,3 millió forint, de ebből már tényleg nem hiányzott semmi, pontosabban talán csak a fűthető kormánykerék és a hat irányba állítható elektromos vezetőülés, a hátsó spoiler vagy a nagyobb méretű könnyűfém kerék. Komoly érv a Korando mellett, hogy már az 5 éves vagy 100 ezer kilométeres garanciával kínálják.

Próbaúton a Ssangyong Korandóval. A szerzó fotói (képgaléria)

Olvasóink írták

  • 1. rózsakert 2013. március 04. 08:35
    „nagyon kis csúnyácska...hi35...kia sportage.....jó-jó abban nincs 4x4....de akkor is.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Isuzu D-Max: egy tankkal 1670 kilométer

A túra addig tartott, amíg az induláskor tele tankolt, majd a hitelesítő által lezárt tartály ki nem ürült. Tovább olvasom