Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Használt autó külföldről: ezek a leggyakoribb buktatók

A legtöbb gépjármű-kategóriában jelentősen csökkent a regisztrációs adó mértéke. Ennek megfelelően az év első négy hónapjában a tavalyi évkezdethez képest több mint megduplázódott (+118%) a külföldről behozott használt autók száma. Bár ezek a járművek sokszor igen kedvező áron érhetők el, vásárlásuk az átlagosnál nagyobb körültekintést igényel. Mivel az autósok – az ismét kedvezőbbé váló forintárfolyam által is ösztönözve – egyre több ilyen jármű hirdetésével találkozhatnak, a Használtautó.hu vezető autós szakportál alábbi elemzésében összegzi, melyek a leggyakoribb csapdahelyzetek, amelyek többsége kis körültekintéssel kikerülhető.
Helyesen kell számolni a regisztrációs adóval

„Bár a regisztrációs adót zömmel a vásárlóval fizettetik meg, a külföldi papírokkal rendelkező autók hirdetőinek mindössze 36 százaléka tünteti fel a hirdetéseiben a fizetendő regisztrációs adó összegét – osztja meg a tapasztalatait Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. – Mivel a találati lista ár szerint rendezi a keresett autókat, oda kell figyelni, hogy az összehasonlítás során milyen árakat viszonyítunk egymáshoz."

Különös figyelmet érdemel az autó motorjának emissziós besorolása. Gyakran ugyanazon típus azonos évjáratú példányai között is találunk olyanokat, amelyek eltérő kibocsátási besorolással rendelkeznek. Mindezt azért különösen fontos figyelni, mert az Euro 4 és az Euro 5 besorolású autók regisztrációsadó-mértéke között például négyszeres a különbség!

Regisztrációs adó (Ft)

Euro 4 motorral

Euro 5 motorral 

3 éves, 1590 cm3 benzines autó

198 334

49 584

3 éves 1400 cm3 dízel autó

151 667

37 917


Amennyiben az életkorról, a hengerűrtartalomról és a emissziós besorolásról pontos adatokkal rendelkezünk, a regisztrációs adó pontos összegének kiszámításához elegendő az interneten (többek között a Használtautó.hu oldalain) fellelhető kalkulátorokat használni. Figyeljünk oda arra, hogy idei kalkulátorokkal számoljunk, mert ahol nem frissítették az adatokat, egészen eltérő eredményekre juthatunk.


Tippek szándékos megtévesztés ellen

Hirdetés alapján senkinek ne adjunk előleget külföldön lévő autó behozatalára, bármennyire is kedvezőek a kínált feltételek! Bár az ilyen jellegű hirdetéseket a Használtautó.hu munkatársai folyamatosan figyelik és észlelés után azonnal eltávolítják a portál oldalairól, azok felfedezéséig sokan találkozhatnak effajta ajánlattal. Bármilyen meglepő, a közelmúltban rengetegen meg is bíztak a kedvező feltételeket ígérő csalókban. Az elmúlt egy-két év során 25-30 ilyen ügyben indított rendőrségi nyomozás esetén kérték a Használtautó.hu szakembereinek segítségét.


Külföldi autók esetén az alábbi jelek is óvatosságra inthetnek:

Szervizkönyv – dacára az elvileg több éves eltérésnek, valamennyi bejegyzés ugyanazzal az írással, tintával szerepel.
Rendszámtábla kerete – Érdemes utánajárni, mi az oka, hogy a rendszámkereten szereplő felirat más földrajzi helyre utal, mint az állítólagos származási város vagy ország. Ugyanígy gyanakvásra adhat okot, ha például németországinak beállított autó szélvédője svájci autópálya-matricával van tele.


Szervizadatok lekérése

A külföldről behozott autók túlnyomó részét – sokszor egy vállalati flotta tagjaként – hivatalos szervizben tartották karban. Ezért esetükben hazai márkaszervizeken keresztül is néhány perc alatt elérhetőek az autó előéletére vonatkozó adatok. Ha az eladó bármire hivatkozva nem egyezik bele ebbe a lekérdezésbe, érdemes beszüntetni a tárgyalást.


Kilométeróra tekerése

Külföldi autók esetében a szervizadatok lekérése különösen hasznos információval szolgálhat a ténylegesen futott kilométerekkel kapcsolatban. Mivel a vásárlók elvárásai – kedvező áron keveset futott autóhoz jutás – gyakran irreálisak, feltűnően sok autót hirdetnek meg a lélektaninak számító 100 ezer kilométeres futásteljesítmény alatt (lásd ábra).

A lekérdezés nyomán azonban gyorsan kiderülhet, hogy a 95 ezres futással kínált autó már másfél éve túlesett a 120 ezres szervizelésen.


Ha az autó még külföldön van…

Nem csupán magyar területen található, hanem még a határokon túl lévő külföldi autók hirdetéseivel is egyre gyakrabban találkozhatunk. Ilyenkor érdemes figyelembe venni, hogy a határok ugyan fokozatosan eltűnnek, a távolságok azonban megmaradnak.

Egy külföldön vonzó áron kínált kocsiért kiutazni is óriási költség: a jelenlegi benzinárak mellett 8 literes átlagfogyasztással egy Frankfurt-környéki autó esetében ez oda-vissza közel 80 ezer forintot jelenthet. Ráadásul az eladó könnyen vissza is élhet a távolságból fakadó idő- és pénzráfordítással: eltitkolhat kisebb sérüléseket, hibákat, nagyobb felszereltséget jelölhet be az adatlapon, arra számítva, hogy kisebb eltérések miatt a vásárló inkább kompromisszumot köt, csak ne vesszen kárba a ráfordított pénze és energiája.

Ha a behozatalt is nekünk kell intéznünk, az utazás költségein kívül a következő tételek terhelhetnek bennünket: a járművet a vásárlás szerinti országban ki kell vonatni a forgalomból, ideiglenes kiviteli rendszámot váltva ki rá, Az ilyenkor mindig kötelező műszaki vizsga, a forgalmi, a törzskönyv és a rendszám költségei idehaza a regisztrációs adón felül is közel 40 ezer forintot tesznek ki. Nem szólva az EU-n kívülről származó autókról, ahol az egyedi forgalombehelyezési engedély és az eredetvizsga legalább ugyanekkora további terhet jelentenek.

Az alábbi táblázatban néhány példát ragadtunk ki a Használtautó.hu oldalain fellelhető valós hirdetésekből. Az adatokból is látható, hogy eleve magasabb kinti ár esetén a pótlólagos költségek a folyamat végére csak tovább növelik a különbséget. Kisebb kategóriás autóknál pedig még 15 százalékos kinti árelőny is elillan a rárakodó költségek miatt – kevéssel 290 forint alatti euróval számolva is.

 

Ford Fiesta 1.3, 2003

 

Opel Astra H 1.6, 2007

 

Audi A6 2.0 TDi, 2010

 

 

hazai

német      

hazai

német       

hazai

német       

Vételár

850000

717500

1500000

1793750

8500000

7125000

Kiutazási költség

 

80000

 

80000

 

80000

Hazahozatal

 

40000

 

35000

 

35000

Forg. engedély

6000

6000

6000

6000

6000

6000

Törzskönyv

6000

6000

6000

6000

6000

6000

Rendszám

 

8500

 

8500

 

8500

Reg. adó

 

92625

 

147900

 

92025

Műszaki vizsga

 

16800

 

16800

 

16800

Eredetiségell.

17000

 

18500

 

18500

 

Vagyonszerz. ill.

22950

 

55250

 

75000

 

Végső ár

901950

967425

1585750

2093950

8605500

7369325


Forrás: Használtautó.hu

Ha mégis rászánjuk magunkat, hogy külföldön szerezzük be autónkat, a következő tanácsokat fogadjuk meg:

Ne egyetlen ajánlat birtokában induljunk el, a környéken található több ajánlat birtokában kevésbé kényszerülünk rossz kompromisszumokra
A hirdetett autók szervizmúltját, vagy akár felszereltségét a márkák központi adatbázisából már idehaza igyekezzünk alaposan felderíteni
Ha ismerünk olyat, aki hasonló céllal készül kiutazni, az utazási költségek megosztásával is csökkenthetjük a járulékos költségeket

„Távol áll tőlünk, hogy bárkit lebeszéljünk import használt autó vásárlásáról – hangsúlyozza a Használtautó.hu ügyvezetője. – Az idén életbe lépett adóváltozások miatt megfelelő körültekintés mellett még abban az esetben is megérheti ilyen járművet venni, ha a megfelelő állapotba hozás érdekében további összegeket kell rákölteni. Fontos azonban, hogy a pótlólagos ráfordítási igényekkel még a vásárlás előtt tisztában legyünk, azokkal reálisan számolni tudjunk."

Olvasóink írták

  • 7. igazságkereső 2012. május 14. 17:21
    „Fizetni kizárólag csak akkor, ha az autó a vevő előtt van és azonnal viheti, ha a vételárat átadta.Minden más helyzet a csalás komoly szándékát veti fel!”
  • 6. agyament 2012. május 05. 09:14
    „Javaslom mindenkinek, hogy olvassa el a totalcar-on "A magyar használtautóvásárló hülye című cikket. Teljesen reális képet alkot az (idióta) igényekről, ill.a kínálatról......A magyar ember kívánja, hogy illúzíót vásároljon.”
  • 5. KamuNeni 2012. május 04. 22:07
    „Ez az Euro 4 es euro 5 meg euro 3 meg euro stb. csak magyarorszagon szamit igazan, mert itt angliaban pl. senki nem hallott rola. Lefogadnam hogy Franciaban es nemetben se gondolnak ra es nem is tudjak mi az. MO-n csak azert van a koztudatban, mert buntetest es adopenzt jelent az allamnak.

    Mig nagy hive vagyok a termeszet megorzesenek, de ha valaki es foleg egy orszag kormanya majmot csinal belole az rossz peldamutatas mindenkinek. MO-n nem hasznaljak semmi masra mint majomkodasra. A kormanyt egyaltalan nem erdekli a legszennyezes vagy az emberek jolete. Kizarolag az hogy hogy tudnak tobb bort lehuzni rola.

    Eredetiseg vizsgalat??? Pheeewww micsoda baromsag. Semmi mas mint idiotak otlete.

    Regisztracios ado!! Micsoda baromsag. Semmi mas mint a penzt kicsalni lopni a tisztesseges lakosok zsebebol.

    Holott ez a tablazat a cikkben valos, mert igy van MO-n, de sajnos mutatja az egesz orszag fejlodeset az Abyss-ba.”
  • 4. KolompárWinettou 2012. május 04. 14:47
    „Alig bírtam eladni a patika állapotú, valóban 170.000Km-t futott kocsimat, mert a legtöbb vevő megveszi a nepperek által 250.000-ről 90.000-re visszatekert autókat.”
  • 3. sved 2012. május 04. 14:20
    „Alapvető tévedésben vannak, Eu-n belül már nem kell ideiglenes rendszám. Idehozod a kocsit, és ráteszik a magyar rendszámot. Az eredetit a hatosagnak kell visszajuttatni a szarmazasi helyere”
  • 2. Bikisunáj 2012. május 04. 12:32
    „Javítás: 90 ezerre... :)”
  • 1. Bikisunáj 2012. május 04. 12:30
    „"gyakran irreálisak, feltűnően sok autót hirdetnek meg a lélektaninak számító 100 ezer kilométeres futásteljesítmény alatt
    A lekérdezés nyomán azonban gyorsan kiderülhet, hogy a 95 ezres futással kínált autó már másfél éve túlesett a 120 ezres szervizelésen."

    Na igen, a magyar már nem tudja feldolgozni 100 ezer km és e feletti km óra állást. Természetesen kell a végig vezetett szervízkönyv is, anélkül picit gyanús a dolog... De 200-ezerről 90-ra tekert órával az már egy jó autó és meg is veszi, még szervízkönyv nélkül is. Lehet neki gratulálni!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rapid: új kompakt limuzin a Skodától

A Skoda történetének legnagyobb modell-offenzíváját indította el: átlagosan hathavonta jelentkezik egy-egy új modellel - most a Rapiddal. Tovább olvasom