Délmagyar logó

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 20°C | 34°C Még több cikk.

Hetven éve halt meg Vincenzo Lancia

Hetven éve, 1937-ben halt meg Vincenzo Lancia olasz autógyáros, a ma is népszerű márka névadója. Tevékenységét az intuíció, eredetiség és bátorság jellemezte. Az új modellek fejlesztését személyesen kísérte figyelemmel, gyakran ő maga is részt vett a tesztelésekben.
Vincenzo Lancia 1881. augusztus 24-én született az észak-olaszországi Fobellóban. A család Torinóban élt, a hegyek közti házukban csak a nyarakat töltötték: e kies helyen látta meg a napvilágot a negyedik gyermek, Vincenzo. Apja, a konzerviparban vagyont gyűjtő Giuseppe Lancia lovag ügyvédnek szánta, de mert az éles eszű fiú nem szívesen tanult, végül beérte volna azzal is, ha könyvelő lesz. Vincenzo az iskolapad koptatása helyett azonban szívesebben kószált a házuk udvarán lévő műhely körül, ahol kerékpárokat, később autókat árultak, javítottak, illetve gyártottak, s sikerült rábeszélnie apját, hogy a műhelyben dolgozhasson.

Ide könyvelőnek vették fel, de inkább a motorok javításával foglalkozott. A cég 1899-ben megkezdte a Welleyes kiskocsik (csak a név angolos, a tervezés olasz) gyártását, s e jármű annyira sikeres volt, hogy a cégtulajdonos Ceirano fivérek képtelenek voltak eleget tenni a megrendeléseknek.

A céget és a szabadalmakat eladták Giovanni Agnellinek, a Fiat tulajdonosának, a 18 éves Lancia pedig tesztpilótaként folytatta a Fiatnál.
1906-ban maga is járműgyártó lett: Claudio Fogolin nevű barátjával indította be saját üzemét, amely nagy súly helyezett a fejlesztésre, s egészen új szerkezeti megoldásokat vezetett be. Erőit az utcai járművek fejlesztésére koncentrálta, olyannyira, hogy 1908-tól autóit már versenyeken sem indította (noha az előző két évben még maga is több versenyen szerepelt sikerrel). A Lancia-gyár első modellje 1907-ben jelent meg Alfa néven, s nagy meglepetést keltett erejével.

Alapítói elvárások

A gyár azóta is igyekszik megfelelni alapítója elvárásainak: a Lanciáknak a tradicionális elemek megtartásával a közhelyektől mentes eredetiséget kell képviselniük még a divatos trendekkel szemben is – magas minőségben. Néhány példa erre az elmúlt évtizedekből: a kecses Fulvia, a sportos Stratos és Delta (1980-ban az év európai autója), az elegáns Lybra, s az exkluzív Thesis. A vállalat 1969 óta a Fiat S.p.A. érdekeltsége, a konszern elegáns, igényes autói futnak e név alatt.  
1911-12-től teherautókat, katonai járműveket is gyártottak, 1913-ban a Theta volt az első beépített elektromos rendszerrel ellátott autó. Szabadalmaztattak egy nyolc-, majd egy tizenkét hengeres V-motort, s 1922-ben kihozták a Lambda típust, amely két olyan úttörő technikai újítást is tartalmazott, amely alapvető fontosságúnak bizonyult az autók további fejlesztésében: a teherviselő karosszériát és a független első felfüggesztést. A világ első luxusautója is e gyár terméke volt, az 1933-ban kibocsátott Augusta héjszerkezetű karosszériával rendelkezett. A Lancia volt az első európai gyártó, amely hidraulikus féket épített járműveibe, a harmincas években pedig bevezette a könyvhöz hasonlóan nyíló ajtókat, ezek a középső oszlop hiánya miatt kényelmesebb be- és kiszállást tettek lehetővé.

Vincenzo Lancia tevékenységét az intuíció, eredetiség és bátorság jellemezte. Az új modellek fejlesztését személyesen kísérte figyelemmel, gyakran ő maga is részt vett a tesztelésekben. A magas, izmos férfi szabadidejében szeretett jókat enni, barátaival iszogatni, operába járni – különösen Wagner zenéjét kedvelte. 1922-ben feleségül vette titkárnőjét, aki három gyermeket szült neki.

Váratlanul halt meg 1937-ben, 56 éves korában. A végzetes szívroham éjszaka érte, s mert azt hitte, hogy csak egy kis múló rosszullét fogta el, nem ébresztette fel feleségét. A család orvosát csak hét órakor hívták ki, aki futva érkezett, de már nem volt mit tennie. A cég vezetését felesége, majd a II. világháború után a fia vette át. Szellemi öröksége egy újabb modell, az Aprilia lett, amely aerodinamikus megjelenésével, műszaki megoldásaival az utak királynőjévé vált.


hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Próbaúton a Toyota Avensis 2007-es dízel kombijával

Milyen? – kérdezi tömören sebességfüggő fotós kollégám, amikor kiszállok a kombi Avensis-ből a… Tovább olvasom