Délmagyar logó

2017. 10. 20. péntek - Vendel 9°C | 24°C Még több cikk.

Idén ötven éves a hárompontos biztonsági öv

Egy életet könnyen megmenthetünk: meg kell fogni, ki kell húzni és a helyére kell kattintani! A biztonsági öv egy ütközésnél 50 százalékkal javítja a túlélés esélyeit. Idén ötvenéves három pontos biztonsági öv.
1959-es esztendő mérföldkő volt, nem csak a Volvo, hanem az egész világ életében. Ebben az évben ugyanis a svéd gyár megváltoztatta az autók világát, amikor bevezette a házon belül, Nils Bohlin által feltalált hárompontos biztonsági övet – az emberiség történetének egyik legfontosabb életmentő újítását.

A legfontosabb, hogy az utas az ülésben maradjon, és az öv ezt biztosítja. A balesetek során az autóból kirepülő emberek 75 százaléka életét veszti. Nem lehet felmérni, hogy pontosan hány emberéletet mentett meg a hárompontos öv az 1960-as évek óta, de a szám kicsivel meghaladja az egymilliót. Ráadásul ennél sokkal több esetben a biztonsági övnek köszönhetően nem szenvedtek súlyos sérüléseket az utasok.

A feltaláló a hárompontos övvel.
A feltaláló a hárompontos övvel.

Megdöbbentő adat, hogy Magyarországon 2007-ben, a személygépkocsiban utazó, s közúti baleset következtében életét vesztő 555 személyből 306 mellőzte a biztonsági öv használatát, ez 55 százalék.

A biztonsági öv használatának szokásai eltérnek a világ egyes területein. Az oroszországi Szahalin-szigeten például alig 3,8 százalékos a biztonsági öv használati aránya. A legmagasabb a nagyobb jövedelemmel rendelkező országokra jellemző, például Franciaországra, Németországra, Svédországra, Ausztráliára és Kanadára. Ezekben az országokban az első ülésen ülő utasok 90-99 százaléka és a hátsó ülésen utazók 80-89 százaléka használja a biztonsági övet.

Gyerekülés egy Renaultban.
Gyerekülés egy Renaultban.

Nehéz arra magyarázatot találni arra, hogy míg Svédországban 95 százalék az általános övhasználat aránya, addig Magyarországon a járművezetők és utasaik csupán 70 százaléka csatolja be a biztonsági övet.

Az 1960-as évek óta a Volvo Cars keményen dolgozott azon, hogy növelje a biztonsági öv használatának arányát. Például Nils Bohlin egy hosszú előadókörutat tartott az Amerikai Egyesült Államokban, amely során bemutatták a hárompontos biztonsági övet, és a hallgatóságból megpróbáltak minél szélesebb kört meggyőzni annak előnyeiről.

A kutyaöv még csak kísérlet.
A kutyaöv még csak kísérlet.

Az 1960-as években született meg az a jogszabály, amely kötelezővé tette az autók biztonsági övvel való felszerelését, azonban csak 1971-ben rendelték el az első olyan törvényeket, amelyek kötelezővé tették használatát. Ez Ausztrália Victoria államában történt, és hatására a közúti halálesetek száma 18 százalékkal csökkent az első évben.

A biztonsági öv nem kevésbé életfontosságú a városi közlekedésben, alacsony sebességen bekövetkezett ütközésekkor. A statisztikák szerint ugyanis a közúti balesetek 75 százaléka 30 km/óra alatti sebességnél történik. Óránként 50 kilométeres ütközéskor azonban olyan hatásnak van kitéve az autós, mint ha egy épület harmadik emeltéről esne le.

Nils Bohlin (1920-2002)
Nils Bohlin (1920-2002)

A Volvóról

2008-cal bezárólag a Volvo Cars összesen csaknem 15,4 millió autót értékesített világszerte. A Volvo latin szó, azt jelenti: „gördülök". Mielőtt ez a szó 1927-ben felkerült az első Volvo autóra, golyóscsapágy márkanévként szolgált. A tervezők a Volvo autók szimbólumaként a vas jelét választották – a kört, átlós nyíllal. Úgy gondolták, hogy ez a szimbólum a tartósságáról ismert svéd acéllal kapcsolja össze az autót.

Olvasóink írták

  • 2. flexsnake 2009. február 20. 19:41
    „Kötelező a használata. Súlyosabban kellene büntetni ha valaki nem használja.
    Még hátul is beszoktam kapcsolni, néha hülyének is néznek, mondjuk taxiban mikor hátra ülök és lespárgázom magam :D Jobb ha nem repül ki az ember. Meg nagyon gusztustalan ha repülés közben a szélvédőt szétcsapva leszakadnak az ember testrészei, meg nem is túl higiénikus. Akkor már inkább a dobozban érjen a halál mint kívül.”
  • 1. Mathiasking 2009. február 20. 19:24
    „Az öv használatának elmulasztása esetén bírságol a rend őre! De soxor látni, hogy Ő sem használja minden esetben. Őt ki bírságolja meg?

    Egyébként az öv használata legyen mindenkinek saját felelőssége!Lelke rajta, ne a rendőr szeme! Ha van használjuk!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Próbaúton a Volvo XC60-nal

Az új Volvo XC60 dízel változatát egy hosszú, havas-latyakos hétvége erejéig teszteltük, s kiderült,… Tovább olvasom