Délmagyar logó

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 2°C | 13°C Még több cikk.

Idén tényleg szárnyra kaphat a nagyobbik bikacsapat

Mit csináljon egy unatkozó osztrák milliárdos a pénzével? Dietrich Mateschitz az egyik legjobb megoldást választotta: amellett, hogy hazájában számos sportklubot támogat, megjelent a Forma-1-ben is, ahol kezdetben "egyszerű" szponzorként, majd 2005-től csapattulajdonosként fialtatja az energiaitalból befolyó eurókat.
A hétvégén Szegeden rendezik meg a Red Bull utcai parádéját. A különleges alkalomból a delmagyar.hu sorozatunk harmadik részében a Red Bull és a Toro Rosso csapat történetét mutatja be.

Öt évvel ezelőtt, a 2004-es szezon végén a Ford úgy döntött, kiszáll a száguldó cirkuszból, és tokkal-vonóval eladta Forma-1-es csapatát, a Jaguar Racinget. A csapatot Dietrich Mateschitz, a Red Bull energiaital-gyártó vállalat tulajdonosa vásárolta meg. Így a 2005-ös Ausztrál Nagydíjon a Jaguar jogutódjaként ott állhattak a kocsik a rajtvonalnál, immár a Red Bull energiaitalok kék-ezüst színeiben.

Az új gárda megszerezte a McLarentől akkor kirúgott David Coulthardot, a másik autót továbbra is a Jaguarhoz a 2004-es szezonra az energiaitalosok támogatásával érkezett Christian Klien vezethette.

A Red Bull sztori (galéria)

A csapat már ekkor is megpróbált formabontó lenni: a vezetők eredeti terve szerint Klien és Vitantonio Liuzzi, a 2004-es Formula-3000 géposztály bajnoka három versenyenként válthatta volna egymást a második számú autóban, az olasz azonban végül csak négy versenyen indult.

A 2005-ös autó a leggyengébb Cosworth motorokat és Michelin gumikat használta a szezon során. Mégis az idény során gyakorlatilag végig pontszerző helyeken autóztak, David Coulthard a kudarcokkal teli 2004-es esztendő után valósággal újjászületett. Egy év múlva motort váltott a Red Bull Racing, a Ferrari V8-as erőforrásait használták. Sőt a főtervezői székbe is igazi nagyágyú, a McLaren korábbi tervezője, Adrian Newey került. A csapatfelállás a szezon utolsó feléig változatlan maradt, a két RB2 jelű versenyautót ismét David Coulthard és Christian Klien vezethette a szezon nagy részében. Az utolsó három versenyre azonban a csapatvezetés megelégelte Klien gyenge teljesítményét, és helyére a tesztsofőr Robert Doornbost ültették.

A Red Bull sztori (galéria)

Ekkor azonban már nem csak két bikás autó körözött a pályákon: a Red Bull a Minardit megvásárolva fiókcsapatot alapított Scuderia Toro Rosso néven. Az autókba Vitantonio Liuzzi és az amerikai Scott Speed ült. Noha összességében a második szezon gyengébbre sikerült a debütáló évadnál, mégis fontos mérföldkőhöz érkezett a csapat: Monacóban először állhatott pódiumra Red Bull-versenyző, David Coulthard személyében.

2007-ben ismét motort cseréltek, a Renault szállította az
erőforrást. A lassan örökös tagnak számító skót mellett az ausztrál Mark
Webber körözhetett. Ez a szezon is a közepesek közé sorolható, a legnagyobb feltűnést mégis újra a Red Bull szolgáltatta: a Brit Nagydíjon a csapat a szurkolók által beküldött képeket festette az autójára. A fotók beküldéséért 1 eurót kellett fizetni a csapatnak, amely a befolyt pénzt a Wings for life nevű jótékony célú alapítványának adományozta. A fiókcsapat egészen a Hungaroringig csendben tette a dolgát, próbáltak célba érni, ám ott megtörtént az istállók történetének eddigi legfontosabb pilótacseréje: az amerikai Speed összeveszett a csapatfőnök Franz Tosttal, aki nem volt rest, és a hőzöngő jenki helyére a BMW tesztpilótáját Sebastien Vettelt ültette. Kínában robbantottak is: Vettel a 4., míg Liuzzi a 6. helyet szerezte meg a futamon.

A Red Bull sztori (galéria)

A jó formát a kis csapat átmentette 2008-ra is, sőt alaposan az anyaistálló fejére nőtt. Míg a "nagyok", Coulthard és Webber többnyire szenvedtek a Renault motoros autókban, addig a Ferrarival hajtott Toro Rossókban lubickoltak a Sebestyének: Vettel és a francia Sébastien Bourdais is megbízhatóan vezetett, s bár a németnek kicsit rozsdásan indult a szezon a monacói nagydíjtól kezdődően legalább az egyik kocsi mindig célba ért. Sőt Vettel még azt a "szemtelenséget" is elkövette, hogy ellentmondást nem tűrő teljesítménnyel Szingapúrban futamot nyert.

Ez azért különösen nagy szó, mert a Ferrarit leszámítva a Toro Rosso volt az első olasz csapat, amely futamot nyert az 1957-es Német Nagydíj óta, amit Juan Manuel Fangio nyert meg egy Maseratival.

Idén, a csapat ötödik szezonjában, a Red Bull még közelebb került a tűzhöz: a Ferrarik és McLarenek gyengélkedése miatt a semmiből jött Brawn GP legfőbb riválisává nőtték ki magukat. Kínában meglett az első idei győzelem, amely rögtön kettősre sikerült. A Toro Rossótól átigazolt Vettel megnyerte a futamot, Webber pedig másodikként haladt át a célvonalon. A sikertörténet folytatódik: a két pilóta harmadik és negyedik helyen áll az összetett pontversenyben. De szépen hasítanak a "kicsik" is, hiszen Sebastien Buemi élete első versenyén Ausztráliában a hetedik helyen végzett, ráadásul akkor csak a Toro Rosso szerzett pontot.

Olvasóink írták

  • 5. hazaipalya 2009. május 15. 05:39
    „hát tegnap hallgattam a radio99 ben az egesz cirkusz föszervezöjét,nagyon gáz volt az adás. a riportetek végig röhögték a beszélgetést,ki is akadt egyszer a fömufti-behallatszott amit az orra alá dörmögött:na ide se jövök többet. ja mert a nevével szorakoztak,nem birták megjegyezni.nagyon gáz hogy ijen müsorok vannak szegeden. no persze nem sürün hallgatom az is igaz.”
  • 4. Virtuozo 2009. május 14. 09:24
    „(1) Igaz, Vettel Monzában nyert 2008-ban, Szingapúrban pedig Alonso.”
  • 3. hazaipalya 2009. május 14. 09:14
    „rotátor,azok meg kik? :P”
  • 2. rozator 2009. május 13. 18:28
    „Csányi, Demján, és Várszegi urak követhetik a példát!”
  • 1. pum23 2009. május 13. 17:32
    „Vettel nem nyert Szingapúrban, Monza lesz a helyes megfejtés...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Red Bull-parádé: fúj a vörös bika a 2010-es szabályokra

A szabályváltozások mindig nagy vihart kavartak a Forma-1-ben, a 2009-re szánt győzelmi… Tovább olvasom