Délmagyar logó

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 18°C Még több cikk.

Időutazás a szegedi Autófernél

Beszállítója a Hadügyminisztériumnak és a Rábának, kiszállítója az orosz piacra készülő, kuriózumot jelentő, javítható gömbcsuklóknak. A 60 év alatt csupán három igazgatót „fogyasztó" szegedi Autófernél kicsit megállt az idő.

Nem 30 százalékkal, hanem 30 százalékára zsugorodott az európai haszonjárműpiac 2009-ben, s ezt már-már példás alkalmazkodással vészelte át az Autófer Zrt. Ezzel együtt Farkas Károly elnök-vezérigazgató hozzáteszi, hogy azért kap még mindig meghívót a szegedi polgármestertől a 200 legnagyobb adózó klubjába, mert kidőltek előle, mellőle a vállalkozások. – Jobb lett volna ezt valódi növekedéssel elérni, de ehhez a piac az elmúlt években nem volt partner – mondja.

Miből él a vállalkozás? Forgalombiztonsági alkatrészeket gyárt autóbuszokhoz és teherautókhoz. Kormányrudakat, kormányösszekötőket, lengőkarokat, gömbcsuklókat. Ezekből első beszállítói voltak az Ikarusnak, amíg létezett ez a márka Magyarországon. Innen az aktív orosz kapcsolat, Moszkva az Ikaruson nőtt fel, azt építi tovább, miután a magyarok nem szolgálták ki őket. A márkát a Renault vette meg, ám ezek az árak már túl magasak voltak az oroszoknak. Be is zárt a magyar Ikarus.

azazaza dd
Szétszedhető összekötő a gömbcsuklóval.
Az új piacnak köszönhetően a számokból alig lehet kiolvasni az iparágat keményen sújtó válságot. 2008-ban 346 milliós árbevétel mellett 7 millió forint mérleg szerinti eredményt realizáltak, míg 2009-ben ez a két szám 341, illetve 4 millió volt. Növekedni nem tudtak, de legalább szinten maradt a termelés. – Erre az esztendőre nagyon elégedett lennék a szinten tartással, de nem lesz egyszerű – tekint előre kissé borúlátón a 40 embernek kenyeret adó vállalkozás vezérigazgatója.

– Semmit sem szednek már szét ma az autóban – mondja Farkas Károly –, a kormányösszekötő rudakat is egyedül az oroszok kérik tőlünk úgy, hogy szerelhetőek legyenek. Még zsírzógombot is teszünk rájuk, pedig ma már élettartamzsírzós a bevett megoldás. Szóval, a keletre induló összekötőkön a gömbcsukló csapszege és perselye is cserélhető.

Lényegében kis szériás, ám annál nagyobb értékű és presztízsű az a megrendelés, melynek végeredményével az üzemlátogatás során találkozhatunk. Két, jellegzetesen katonai zöld tehergépkocsin hasonló színű felépítmény. A rádiós autó NATO-kompatibilis, már rendszerbe is állt, s itt fejlesztették illetve gyártották le az Autófernél. Vegyi-, biológiai- és atomszennyezett terepen is megvédi a katonákat a túlnyomásos felépítmény. További specialitása, hogy gépkocsin túl helikopteren, repülőgépen, vasúton és hajón is szállítható, köszönhetően annak, hogy alul-felül függeszthető.

azaza
Farkas Károly, a 60 éves cég harmadik igazgatója a NATO-kompatibilis felépítményekkel.

Rendhagyó névjegy

Farkas Károly 1969-ben lett motorkerékpár-szerelő szakmunkás, felszabadulása után 11 hónapot dolgozott a XI. számú AFIT-nál – fiatalabbak kedvéért: Autófenntartó Ipari Trösztnél. Ezután visszatért inasévei gyakorlatának helyszínére és 15 esztendőn keresztül dolgozott a Cserzyben. Közben levelezőn elvégezte a műszakii középiskolát, majd a közgazdasági egyetemet. A Volánhoz már vezetőként került, s gazdasági igazgatóként vált meg a közlekedési társaságtól 1996-ban, amikor az AFIT-ot privatizáló Ferjánczéktól megvásárolta egykori első munkahelyét. Ahol egyébként ma is van olyan üzemképes lemezvágó gép, ami már akkor is dolgozott a cégnél - annál a vállalatnál, amelynek 60 év alatt ő volt a harmadik igazgatója.

További részletek és képgaléria szakmai portálunkon, az autopro.hu oldalon

Olvasóink írták

  • 6. 777kutya 2010. március 16. 18:19
    „Nekik nem osztanak semmit bociék mint a szeviépnek, csak az iparűzésivel sarcolják őket?
    Persze, mert nem is csinálnak olyan "hasznos" portékákat..
    :-))”
  • 5. Zsoltee0716 2010. március 14. 12:39
    „Ha már felépítményt gyártanak, akkor egy busz vázat is tudnának gyártani!”
  • 4. Miska 2010. március 14. 12:35
    „Igen, régebben használatra csináltak terméket, manapság pedig fogyasztásra.

    De azért tanulságul szolgálhat, hogyha nehezen is, de az iparból, a munkából is meg lehet élni!
    A hozzáadott érték a lényeg, a szakmunka, nembeszélve a tervezésről, az innovációról.
    Csakhát ehhez tanulni kell, iskolába járni, a műszaki tudás az nem Isten ajándéka, azért bizony meg kell dolgozni!
    Ezt a vonalat kellene erőltetni, nem a fürdőüzemeltetést, zimmer freit! Azt hagyjuk a képzetlen lustákra. Majd megyünk hozzájuk hollyday-re.
    Fontos még az is, hogy profit duplázást itt egyszerűbb gyártáskapacitás bővítéssel elérni mint a vendéglátásban és egyéb szolgáltatásban (például fürdőnél egy helyett két fürdő kell a profitduplázáshoz...)
    És nembeszélve arról, hogynem viszi el a jég a fagy az aszály.
    (Csak az eszetlen gazdaságpolitika és az iszonyatos járulékterhek, eszetlen bírságok)”
  • 3. SS. 2010. március 14. 11:57
    „az autógyáraknak már nem éri meg jót gyártani, ami sokáig bírja. az autóeladás mellett a legnagyobb üzlet az alkatrészutánpótlás, ami nem is lenne baj ha nem mindent a fődarabok cseréjével kellene megoldani, minden úgy van kialakítva hogy ne lehessen javítani csak venni-venni az újat az újat...”
  • 2. Mil 2010. március 14. 10:27
    „Jó látni hogy még van ilyen. De mi lesz az országgal, amikor kihalnak ezek az öreg szakik?? Ma már ciki ez a fajta munka, egyáltalán: a kétkezi, fizikai munka. Lenézett dolog. A szakmunkásképzés romokban.”
  • 1. Busdriver 2010. március 14. 10:16
    „Az ugye szimpla véletlen, hogy az Ikarusok kormány-tolórúdjánál pont az a gömbfej nem cserélhető, amelyik a legsűrűbben megy tönkre?? :) A másik oldali gömbfej persze cserélhető.. Ergo ilyenkor a komplett tolórudat cserélni kell, ami nyilván jobban megéri a gyártónak. Nem tudom egyébként, hogy az autófer gyártja-e ezeket, csak úgy mondtam :)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Duster: új terepen a Dacia

A Genfi Autószalonon mutatkozott be a márka hatodik modellje, az új alsó középkategóriás terepjáró,… Tovább olvasom