Délmagyar logó

2017. 11. 21. kedd - Olivér 1°C | 8°C Még több cikk.

Ikrek az autógyártásban

Az autógyártás ma már a műszaki fejlesztés mellett a pénzről, a gazdaságosságról is szól. A márkák ezért időnként összefognak és különböző karosszériaforma alatt csaknem ugyanazt kínálják. Ezekből lesznek az ikrek, és akár hárman is lehetnek.
Bevált szokás az autógyártásban, hogy egyes márkák összefognak, és közös erővel, együttműködve alkotnak meg egy modellt, vagy annak bizonyos elemeit. A múltban az is előfordult, hogy a gyártók csavarra ugyanazt értékesítették, csak más-más emblémával. Mára ez sokat finomodott, de maga az elképzelés, az ötlet továbbra is jellemző. Közös motorokat, alkatrészeket, padlólemezeket használnak bizonyos modellek, adott esetben csak a konszern márkáin belül, de előfordul egymástól független gyártók esetén is.

Hármas iker a Ford Galaxy is.
Hármas iker a Ford Galaxy is.

A régmúltból is említhető számos példa. A '70-es években például az Audi 80-asból minimális átalakítással született meg a kissé kupéhátú Volkswagen Passat, mindössze a farkiképzés változott egy kicsit. A '80-as években többek közt a Fiat és a Saab folytatott együttműködést, melynek eredményeként megszületett az úgynevezett Euro-platform. Ezt használta az Alfa Romeo 164-es, a Lancia Thema, a Fiat Croma, és a Saab 9000-es is. De a '90-es évekből is említhetők ilyen együttműködések, gondoljunk csak az egymásra megszólalásig hasonlító Ford Galaxy, Volkswagen Sharan, Seat Alhambra, vagy a Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroën Jumper triókra.

Az Audi TT is osztozott a padlólemezén.
Az Audi TT is osztozott a padlólemezén.

Ez a tendencia a harmadik évezredben is folytatódott. Vegyük példaként Volkswagen-konszernt, ahol néhány éve négyes Golf padlólemezére épült az Audi A3 és a TT, az új Beetle, a Skoda Octavia, és a Seat Toledo is, a kis Polo platformját pedig a Seat Ibiza, és a Skoda Fabia használta. Ezek a modellek nem csak az alapokon osztoztak, hanem a hajtáslánc és a futómű bizonyos elemein is. De a Ford háza táján is előfordul hasonló, hiszen a márka tulajdonában áll többek között a Mazda és a Volvo is. A Focus, a 3-as Mazda, és a V40-es Volvo is azonos padlólemezt használ, és például a ST Focus motorterében a svédek öthengeres turbómotorja ad koncertet.

A Mazda 3-as is kooperáció eredménye.
A Mazda 3-as is kooperáció eredménye.

Az utóbbi időben két igen figyelemreméltó és látványos közreműködés is létrejött. Az egyik a Citroënt és a Peugeot-t magában foglaló PSA konszern, és a Toyota együttműködése, melynek eredményeként megszületett a Citroen C1, a Peugeot 107, és a Toyota Aygo. Ezeket a városi miniket hármas ikrekként emlegeti az autósvilág, nem is véletlenül. A három autó ugyanis nemcsak, hogy hasonló, de még a gyártósoruk is megegyezik, mindhárom a csehországi Kolínban készül. Természetesen külső jegyeikben azért eltérnek a kisautók, mindhárom márka saját stílusával tette egyedivé minijét. A két francia típus nagyra tátja a száját, és magasra húzott fényszóróival kémleli a világot, a japán viszont kissé visszafogottabb, de nem kevésbé stílusos. Oldalról gyakorlatilag megkülönböztethetetlen a három kisautó, hátul pedig, ahogy a fronton is, a C1 és a 107-esé a merészebb dizájn, a tetőig nyújtózkodó hátsó lámpákkal, és azok mókás dudorjaival. Motorok terén megoszlik a hovatartozás, hiszen a 1.0 literes, 3 hengeres, változó szelepvezérléses benzinmotor a japánoktól származik, a 1.4-es, négyhengeres, közös nyomócsöves turbódízel viszont a franciáké. Természetesen óriási utas- és csomagteret nem szabad várni ezektől az autóktól, de meglepő módon még hátul is elfér 2 átlagos méretű felnőtt, legyen szó a 3- vagy 5 ajtós verzióról. Bár a három márka közös fejlesztésének elsődleges célja a költségek megosztása volt, a kényelem mellett a biztonság sem szenvedett csorbát. Már alapfelszereltségként 2 légzsák és ABS vigyáz az utasokra.

Hármas ikrek, a 107-es, az Aygo és a C1.
Hármas ikrek, a 107-es, az Aygo és a C1.

A másik összefogás szintén a franciák és a japánok között valósult meg, ezúttal azonban nem a Toyota, hanem a Mitsubishi dolgozott össze a PSA-val. A franciák a számukra új kategóriába, a szabadidő-autók mára népessé vált mezőnyébe szerettek volna belépni. Ehhez a Mitsubishihez fordultak segítségért, melynek eredményeképp egy újabb trió, a Citroën-Crosser, Peugeot 4007, és az Mitsubishi Outlander gurulhatott ki a gyárból. A hatalmas hétszemélyes karosszériák formája tulajdonképpen megegyezik, de ahogy a minik esetében, a három márka most is a saját fazonjára igazította típusait. Ha nem lenne ott az embléma az orrukon, akkor is messziről fel lehetne ismerni, és meg lehetne különböztetni ezeket az autókat, annyira ügyes és különböző mindhárom frontkiképzés.
Mitsubishi Outlander.
Mitsubishi Outlander.

A franciák látványosabb stílusa ismét tetten érhető, a Mitsubishi kissé visszafogottabb, de ugyanolyan meggyőző részletekkel bír. Oldalról, hátulról, illetve a rendkívül tágas utastérben körültekintve azonban már teljes a hasonlóság, az emblémát letakarva igencsak nehéz különbséget tenni. A technika nagy része, a négykerékhajtás, és sebességváltó a japánoké, csakúgy, mint a belső tér stílusa. A kiváló 2.2-es csendes HDI dízelmotor viszont a franciáktól érkezik, és a Peugeothoz és a Citroënhez csak ez az erőforrás választható. A Mitsubishihez viszont ezek mellett a 2.0 DI-D dízel, illetve a 2.4-es benzines is elérhető. Mindhárom autó négykerékhajtású, amelyet a kardánboxon lévő gombbal állíthatunk 3 fokozatban: Kétkerékhajajtás, automatikus négykerék és állandó négykerékhajtás közül választhatunk. Automatikus esetben az elektronikus tengelykapcsoló döntése alapján jut hátra a motor nyomatékából, maximum 30 % erejéig, a harmadik esetben pedig 50-50% az eloszlás állandó jelleggel. Így a lazább terepen még szimpla aszfaltgumikkal sem vall szégyent egyik autó sem, normál útviszonyok között pedig személyautós komfortot kínálnak.

C-Crosser.
C-Crosser.

Az ötlet tehát működik. Az eltérő márkák modelljei közötti rokonságtól nem kell tehát félni, ugyanis utólagos hangolással, igazítással egészen eltérő karaktert kaphat az autó. Ha pedig olyannyira hasonlóak a modellek, mint az imént említett triók, akkor megnyugodhatunk, hogy minden márkától a legjobb tulajdonságok, a legkiválóbb alkotóelemek, a legmodernebb szerkezetek érkeztek.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Renault – három az egyben

Július első hétvégéjére, a World Series by Renault magyarországi versenyére időzítette három… Tovább olvasom