Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -3°C | 5°C

Jeep Grand Cherokee: hegyen-völgyön Amerika

Az általunk próbált 3,0 literes turbódízellel lesz a magyar vásárlók leggyakoribb választása, a benzinesek kombinált fogyasztása még elég amerikai.
– Nagyobbra emlékszem – szaladt ki belőlem az autószalon előtt, amikor megláttam Jeep Grand Cherokee-t, fekete fényezéssel. Ez a szín valóban slankít, de az is lehet, hogy egy kicsit tényleg európaibbra szabták a tervezők a Fiat konszern érdekeltségébe tartozó autót. Maradt még bőven benne amerikai érzés, nem kell félni, azt azért a génjeiben hordozza a bő két évtizeddel ezelőtt megjelent modell. Ez egyébként már a negyedik generáció, a 2010-es, ami most elérkezett egy alapos frissítéshez, s amit először tavasszal mutattak be Genfben.

A látható változások között ott van az alapáron is LED-es menetfény, a bi-xenon fényszóró, az újratervezett első és hátsó lökhárító, s átrajzolták a felnit is a már 2014-es modellévűnek számító autón. A fölső hűtőmaszk minden változaton alacsonyabb, a fényszórók keskenyebbek, míg a ködfényszórókat magasabban helyezték el. A hátsó traktus kialakítását is módosították: itt is új, nagyobb lámpatesteket találunk LED fényforrásokkal. Aerodinamikailag hatékonyabb lett a légterelő, az újraformált csomagtérajtó pedig a korábbinál jobb hátralátást biztosít. És persze a számos belső érték is javult, amiről később ejtünk szót.

Hely a tetőn - Jeep Grand Cherokee. Fotó: Kovács András (képgaléria)

A 4828 mm hosszú, 1943 mm széles és 1792-1802 mm magas gép tengelytávja 2915 milliméter, azaz könnyen elbírná a 3. üléssort is, de ilyet nem kínál a gyártó. Van viszont irdatlan belső szélesség és alapban közel 800 literes – 1,5 köbméter fölé bővíthető – csomagtartó. A középkonzolon kevesebb lett a gomb, a funkciók egy részét az érintőképernyő váltotta fel. A műszerfal gyakorlatilag egy digitális, 7 colos TFT-panel, programozható kijelzésekkel, tetszetős, a mai kornak tökéletesen megfelelő grafikákkal. A belső burkolatok anyaga igényes, az illesztések rendben vannak, a Jeep nem enged a prémiumminőségből. Ebbe persze szerepet játszik az is, hogy az öt felszereltségi szintűből a negyedik legmagasabba ültünk, vagyis a Summit tesztautó árcéduláján 2-es volt az első szám.

A szakma szerint az általunk próbált 3,0 literes Multijet turbódízellel lesz a magyar vásárlók leggyakoribb választása, a benzinesek kombinált fogyasztása azért még elég amerikai. A 250 lóerős és 570 Nm maximális nyomatékú V6-os motor teljesen rendben volt. És lényegében elég is, a kulturált dízellel is 8,2 másodperc alatt éri el a százas tempót az üresen is 2,5 tonnás „nagyvas", végsebessége pedig 202 km/óra. (Az elég persze meglehetősen relatív, a 6,4 literes V8-as HEMI a maga 468 lóerőjével már 5 másodperc alatt katapultálja százra az autót, s a végsebesség sincs lehatárolva 250-nél.)

Hibátlan a 8 sebességes automata, alatta a terepválaszték. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Jeep

A kocsit a legnagyobb magyarországi Jeep márkakereskedő, a Pappas Auto jóvoltából tesztelhettük, a modell megtekinthető és kipróbálható a szegedi telephelyen. 

A szokásos modellfrissítésnél, ráncfelvarrásnál mindenképpen érdemibb változás a luxusmárkákba már bizonyított, alapáron járó 8 sebességes ZF automata váltó, amely a kormánykerék mögötti fülekkel kézzel is kapcsolható. Ha azt vesszük, hogy a korábbi ötsebességes volt, akkor ez meglehetősen nagy ugrás, ami természetesen a fogyasztásban is visszaköszön. A gyár szerint ugyanis vegyes használatnál tudja a Jeep a gyárilag megadott 7,5 l/100 km értéket – a tesztút ennek megerősítésére nem volt elegendő. Az étvágy mérséklésében a jó kiosztású automata váltó mellett segíthet az is, hogy sztrádatempónál a légrugózás automatikusan csökkenti a Jeep hasmagasságát. És persze ott az Eco üzemmód, ez a funkció optimalizálja a fokozatváltásokat, valamint a Quadra-Lift légrugózási rendszer működését is befolyásolja.

Mindegyik változat hangolható ESP-s, felezőváltós, valamint az elektronikus első és hátsó differenciálmű is alapáras – kívánságra pedig kiegészíthető a mechanikusan önzáró diffivel. A folyópartot, a homokot és a töltésoldalt ugyan megmutattuk az autónak, nagyon terepezni azonban nem volt szívünk vele, dagonyázott vele eleget a szaksajtó felügyelet mellett.

Minden úton otthon - Jeep Grand Cherokee. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Élesbe próbáltuk azonban a visszagurulás gátlót és lejtmenetvezérlőt, jó nem a szakadékhoz vezető úton, de a Művészetek Palotájának nem tágasságáról elhíresült mélygarázsában. Valami rendszerhiba miatt kézi irányításra kapcsolt a személyzet, s bizony kifelé és befelé is fokozódtak az indulatok. A Jeep ezt egészen jól tűrte, a bátor szögű emelkedő közepén egyszerűen megállt, ahogy tanítják, csak azon kellet izgulni, hogy az előttünk levőnek is sikerüljön ugyanez, ahol a három pedálon dolgozott a két láb. Lejtőn meg szépen adagolva ereszkedett lefelé – mondom, szűk parkolóházi kalamajkában, ami a kissé széles Jeep miatt valóban izgalmas volt.

Mihez képest?

Konkurensei közül az Audi-BMW-Mercedes szentháromságon túl a Range Rover Sport, a Volkswagen Touareg és a Volvo XC90 modelleket említi a szaksajtó, hozzátéve, hogy árban versenyképes a Jeep, a már nem annyira amerikai álom. 
Országúton, sztrádán az automata távfény-kapcsolás, és a távolságkövető tempomat segíti a vezetést – egyebek mellett –, a biztonsági elektronikák között pedig ott a ráfutásos ütközésre figyelmeztetés, ami természetesen az adaptív tempomat érzékelőrendszerére épül. A Grand Cherokee luxusautó, ezt jelzi, hogy alapban is kétzónás és automata a klíma, 18 colos és könnyűfém a felni. Szériafelszereltség a gumiabroncs-nyomás figyelő, az automata fényszóró és az esőérzékelő, 8-irányban állítható az elektromos vezetőülés és 6-ban a szintén elektromos utasülés. Az autó belépőára a 3,6 literes V6-os benzinessel 14,6 millió forint.

A dupla tetőablak a luxus része. Fotó: Kovács András (képgaléria)

A bőr kárpitozás a második, Limited felszereltségtől indul, itt már villanymotor emeli és süllyeszti a csomagtérajtót, memóriás az elektromos mozgatású vezetőülés, fűthető a kormánykerék, van tolatókamera és első-hátsó parkolóradar. Az általunk próbált Summit szint kiváltsága a tizenkilenc hangszórós, 825 wattos, nagyteljesítményű Harman Kardon surround audiorendszer. Ehhez tizenkét csatornás erősítő és három mélynyomó tartozik, és különlegesen részletgazdag zenei élményt biztosít az utasoknak és a vezetőnek.

Jeep Grand Cherokee - részlet. Fotó: Kovács András (képgaléria)
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

30 új modellt vezet be 2020-ig a Daimler

A következő modell egy kompakt városi terepjáró, a GLA lesz. Tovább olvasom