Délmagyar logó

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 0°C | 6°C Még több cikk.

Kampány nélküli kötelező biztosítás

Megszűnik az év végi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány. Biztosítót akkor váltunk, ha autót cserélünk, nem sűrűsödik minden össze az év utolsó hónapjaira. Az ittas vezetés mellett az autó elhanyagolt műszaki állapota is ok lesz arra, hogy a biztosító ne fizessen.
A 2004-ben született kormányrendeletet felváltó törvény várhatóan jövő év első napján lép hatályba. A javaslat nem tartalmazza a bonus-malus rendszert, valamint a járműkategóriákat, ezekről a pénzügyminiszter hoz rendeletet a törvény elfogadása után.

A biztosítási szerződés továbbra is határozatlan idejű lesz, viszont a díj egy évre szól. A következő évi tarifát október utolsó napjáig kell meghirdetni két országos napilapban, és az év közben nem módosítható. Maga a szerződés viszont nem a naptári évhez kötődik, hanem a megkötésétől számított egy évre szól. Így elmarad az év végi a kampányőrület, de csak néhány esztendő után lesz általános az év közbeni lejárat és újrakötés, hiszen a jelenlegi autóállománynál csak az eladáskor történik meg a váltás.

Ha rossz a károkozó jármű műszaki állapota, a biztosító leveri
Ha rossz a károkozó jármű műszaki állapota, a biztosító "leveri" a tulajdonoson a kifizetett összeget.
Illusztráció: Miskolczi Róbert

A biztosítónak ötven nappal a kgfb lejárata előtt kell értesítenie az ügyfelet, akinek legkésőbb a lejárat előtt 30 nappal fel kell mondania meglévő szerződését, ha újat akar kötni a következő évre. A biztosítói értesítés az új díjat is tartalmazza. Változatlan az a szabály, amely szerint az éves díj előre jár, de a felek megállapodhatnak részletekben történő fizetésben is.

Ha rossz az autó, mi fizetünk

A biztosító követelheti az általa kifizetett összeget akkor, ha a károkozó biztosított súlyos jogsértést követett el. Ilyen például az ittas vezetés, a szándékos károkozás, a vezetés átengedése jogosítvánnyal nem rendelkező személynek és a jármű elhanyagolt műszaki állapota is. Ez utóbbi valószínűleg számos vitás, bíróságon végződő esetet jelent majd.

A kgfb területileg túlterjed az országhatáron, a magyar biztosító kifizeti a külföldön okozott károkat is, amennyiben azok az EGT országaiban és Svájcban, valamint a zöldkártyarendszer országaiban következnek be.

A törvényjavaslat előírja a kgfb kötvények központi nyilvántartását, az abban szereplő adatokat negyedévente kell összefuttatni a gépjármű-nyilvántartással, és a biztosítatlan járműveket ki kell vonni a forgalomból. Létre kell hozni egy központi kárnyilvántartó szervezetet, amely a kártörténetet regisztrálja, és ez adja ki a bonus-malus igazolásokat is.

Lassan a testtel!

A törvénytervezet lehetővé teszi az év közbeni biztosítóváltást, de ettől a járművek többsége csak 6-8 év múlva kerül át az év végi váltásból az évközibe – hívja fel a figyelmet a biztositas.hu, valamint a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének közleménye. A cseh példára hivatkoznak: ott az ezredfordulón tértek át az évközi váltásra, és még a múlt évben is a járműtulajdonosok 40 százaléka az év végén „cserélte le" biztosítóját.

Olvasóink írták

  • 1. rozator 2009. március 30. 21:03
    „Tehát!Ha a 24 éves Trabival összetörik a vadiuj Merci irányjelzőbúráját,a tulaj még a biztositása mellé kifizeti egy 15éves Skoda árát!Ezt nevezik kötelező biztositásnak?Aki ezt kitalálta,azon menjen át a Józsi az úthengerrel!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

ItalDesign: C200, Szöulból

A SsangYong az új C200 crossover sorozatérett modelljét mutatja be az április 2-án nyíló, szöuli… Tovább olvasom