Délmagyar logó

2017. 01. 19. csütörtök - Sára, Márió -7°C | 0°C

Kifogytak a piacról a néhány éves használt autók

Az új autók eladásának 2009 óta tartó mélyrepülése miatt a tavalyelőtti csaknem 20 ezer helyett ma alig 9 ezer darab három évesnél fiatalabb személyautó közül válogathatnak az érdeklődők.
Mára gyakorlatilag eltűnt egy szegmens a hazai használtautó-piacról: az új autók eladásának 2009 óta tartó mélyrepülése miatt a tavalyelőtti csaknem 20 ezer helyett ma alig 9 ezer darab három évesnél fiatalabb személyautó közül válogathatnak az érdeklődők. A feleződő kínálat mintegy 30 százalékos átlagos áremelkedést okozott ezen a részpiacon. A hiányt immár importból is egyre nehezebb pótolni, így a vevők egy részének vagy idősebb autóval kell beérnie, vagy a korábbinál jóval kisebb különbséggel elérhető újautó-kínálatot érdemes átnéznie – derül ki a Használtautó.hu internetes szakportál alábbi elemzéséből.

Miközben 2008-ig évi 160-180 ezer új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, 2009-ben ez a szám 60 ezerre zuhant, és az eladások száma a mélypontot jelentő 2010-es év (43 ezer darab) óta sem tudott visszakapaszkodni a válság előtti forgalom harmadára sem. Törvényszerű tehát, hogy az újszerű, néhány éves használt autók kínálata mára szinte teljesen kiszáradt.

„Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a gazdasági körülmények miatt mind a magánszemélyek, mind a flottákat üzemeltető cégek igyekeznek kitolni az autók cseréjét, amelyek így 4-5 éves koruk előtt egyre ritkábban jelennek meg a kínálatban" – magyarázza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője.

Az újszerű autók kínálatának visszaesése súlyosan érinti az autókereskedéseket is, amelyek beszámítási akcióik keretében kénytelenek folyamatosan nyitni az öregebb autók felé. A használtautó-kereskedők közül is sokan azért kerültek nehéz helyzetbe – vagy éppen szűntek meg az elmúlt időszakban – mivel éppen a legkedvezőbb árrést biztosító kategória tűnt el szinte teljesen a palettáról.

A hiányzó belföldi kínálatot részben ugyan pótolhatja a használtautó-import, azonban a vásárlók itt is egyre nehezebben tudják kielégíteni igényeiket. Az autóipar teljesítményét fenntartani hivatott sikeres roncsautó-programok ugyanis szinte mindenütt lezárultak 2009-ben, ami Nyugat-Európa szerte az eladások zuhanását eredményezte az elmúlt években.

A kínálat szűkülése ebben a szegmensben igen jelentős áremelkedést eredményezett: miközben az idősebb személykocsik esetében az elmúlt két évben mérsékelt árnövekedés vagy inkább a stagnálás volt a jellemző, a 0-3 éves, eladásra kínált autók átlagára a Használtautó.hu portálon közel 30 százalékkal emelkedett. Ezalatt az új autók ára alig változott.

A fenti drágulás miatt a márkák jelentős részénél csökken az új és használt autók ára közötti különbség, ami a vevők egy részét az újautó-piacra terelheti. Ezt az a tény is megkönnyíti, hogy a szalonok ma már nem csupán szolgáltatásban és extrákban licitálnak egymásra, hanem árban is jelentősen engednek – egyes szalonautók esetében a listaárhoz képest akár 25 százalékos kedvezményt is kínálnak.

„Mind az alacsonyabb induló ár, mind a szűk kínálat miatt magasabban tartott piaci érték azt eredményezi, hogy egy átlagos autó értéke az eddigi négy év helyett öt-hat év alatt csökken eredeti szintjének felére." – világít rá egy további tendenciára a Használtautó.hu ügyvezetője.

Olvasóink írták

  • 1. Mike3 2013. január 30. 15:34
    „Az hagyján, de a motorok is! Alig tudtam felhajtani egy pár éves Ninja-t”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Visszaszerezte a világpiaci elsőséget a Toyota

A természeti csapást követő évben, 2012-ben visszaszerezte világpiaci elsőségét a japán Toyota. Tovább olvasom