Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

Kötelező a nappali lámpa az új autóknál az Unióban

Az Európai Unióban hétfőn életbe lépett az a szabályozás, amelynek értelmében minden új személyautót és kisteherautót kötelezően nappali világítással kell felszerelni.

Az Európai Bizottság brüsszeli közlése szerint másfél év múlva ugyanez az előírás a nagyobb teherautókra és a buszokra is vonatkozik majd. Olyan speciális lámpákról (DRL) van szó, amelyek alkalmasak a nappali világításra, és kevés energiát fogyasztanak – írja az MTI.

Korábban sok vitát váltott ki a nappali világítás kötelezővé tételének terve, de győztek az ötlet támogatói - emlékeztet a Totalcar. A DRL kifejezetten takarékos, a tompított világításhoz képest harmad-negyedannyit fogyaszt, ami érthető is, hiszen nem kell bevilágítania az autó előtti útfelületet, csupán annyi a célja, hogy nappal is messziről láthatóvá tegye az autót.

A bizottság emlékeztetett arra, hogy azokban az országokban, ahol már kötelező a nappali világítás, nagyon kedvezőek a tapasztalatok. Csökkenthető a közúti balesetek száma, amire nagy szükség van, mert 2009-ben több mint 35 ezer ember vesztett életét autóbalesetben Európában, és tizennégyszer ennyien súlyos sérüléseket szenvedtek.

Az Európai Bizottság honlapján elérhető tanulmány szerint az elemzések azt mutatják, hogy a kötelező DRL a nappali többszereplős gépjárműütközések számát 5-15 százalékkal csökkenti. Van némi ellenállás a nappali világítással szemben bizonyos ellentétes hatások miatt - gyalogosok, kerékpárosok és motorkerékpárosok valamint ráfutásos ütközések esetén -, de ezekre nincs tudományos bizonyíték.

A DRL költségét főképp a pótlólagos üzemanyagigény és az ezzel összefüggő környezeti költségek jelentik az említett tanulmány alapján. A kis járműveknél 1,6 százalékkal, nehézgépjárműveknél 0,7 százalékkal nőhet az üzemanyag-fogyasztás.

Olvasóink írták

  • 2. varadipal 2011. február 11. 09:26
    „Jó ötlet. A több mint tíz éve kötelező lakott területen kívüli tompítottat sem tudták megtanulni. Ha a gyújtással együtt bekapcsol, akkor jó, ha külön kell bekapcsolni, akkor szart sem fog érni. A Volvo már feltalálta a melegvizet 30 éve.Indításkor a tompított is bekapcsol.10-ből 3 vakegér azt gondolja, ha esőben, szürkületben nem ég a közvilágítás a lakott területen, akkor ő sem kapcsolja be a világítást, mert nagy lesz a villanyszámlája. Ezt legalább úgy kellene büntetni, mint a biztonsági öv mellőzését, hatékony lenne.Az oktatókat is rá kellene szorítani, hogy a tanfolyam alatt már rutinná váljon az indítással együtt a világítás bekapcsolása is./meg a zebra tisztelete/”
  • 1. nelek 2011. február 09. 10:06
    „Jó ötlet, különösen hogy nálunk többségben vannak a rejtőszínű (aszfaltszürke és kályhaezüst) autók.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hetven éve forog a Sulzer diesel

Hibridhajtás, kétszer 8 henger, 920 lóerő, 20 kilométeres végsebesség – ez egy 70 éves… Tovább olvasom