Délmagyar logó

2017. 01. 21. szombat - Ágnes -11°C | 0°C Még több cikk.

Küzdenek a túlélésért

Szeged - Egymást érik a hírek a nehéz helyzetbe került autógyárakról – az Audi éppen tegnap zárt be egy hétre Győrött –, de a túlélésért küzdenek a kereskedők is. Az iparág válsága Csongrád megyét nem érinti, és a szalonbezárást is megúsztuk eddig, csupán egy használtautó kereskedés húzta le a rolót. De messze van még az év vége.
Tegnap egy hétre leállt a termelés az Audi Hungaria Motor Kft.-nél Győrött. Hétfőtől a Volkswagen egyik lengyelországi üzeme is bezárt öt napra, de az Opel is komoly nehézségekkel küszködik. Januárban felére zuhantak az újautó-eladások – tízből négy autószalon bebukik az idén Magyarországon, jósolják a szakemberek.

Keresik a kiutat a gyártók és a kereskedők is. Németországban a 2500 eurós „roncsprémiumnak" köszönhetően már van némi pezsgés, ennyi támogatást kapnak ugyanis azok, akik elöregedett autójukat újra cserélik. Az olaszoknál 1500 euró a roncspénz, pénteken be is jelentette a Fiat, hogy a tervezettnél korábban visszavesznek nyolcezer átmenetileg elküldött dolgozót.

A Csongrád megyei autókereskedések is megérzik a gazdasági válságot, az országos trenddel párhuzamosan nekik is csökkent a forgalmuk.

Ifkovics Zoltán, a Ford Hovány ügyvezető igazgatója elmondta: az emberek tudatáig eljutott, hogy ezután is drágulni fognak az új autók. Előbb vagy utóbb, de elfogy a 240 forintos eurón beszerzett készlet, az újraárazás meg valahol 300 forintoson kezdődik. Vagyis még mindig vesz autót, aki megteheti, mert tudja, hogy később sem jár jobban. A készpénzes vásárlások növekednek.

Nagy Szabolcs úgy véli, az idei évet nem minden kereskedő ússza meg. Fotó: Karnok Csaba
Nagy Szabolcs úgy véli, az idei évet nem minden kereskedő ússza meg.
Fotó: Karnok Csaba

A vásárhelyi Toyota Tmax általános igazgatója, Nagy Szabolcs úgy véli, amelyik márkakereskedésnél tavaly nehézségek voltak, az nem éli túl az idei esztendőt – náluk azonban szerencsére kisebb a forgalom visszaesése az országosnál. A Szegeden is szalont üzemeltető cégre, illetve a márkára korábban sem volt jellemző a nullaszázalékos önerő és a 120 hónapos futamidő – ez a vásárlóréteg tűnt el ugyanis leghamarabb –, így eddig létszámot sem kellett csökkenteniük.

A békeidőben hasznuk 50-60 százalékát hitelközvetítési jutalékból szerző autókereskedőknek elkelne az állami segítség – magától nehezen mozdul meg az autópiac. De Magyarországon kevés az esély állami „roncspénzes" akcióra, mint Nyugat-Európa gazdag országaiban. Ezért minden bizonnyal elkerülhetetlenek lesznek a szalonbezárások.

Amikor az egykori Volvo márkakereskedést, az Algyői úti Nagymihály autószalont megvásárolta a használt személygépkocsikban jó névnek számító nemzetközi AAA Auto Csoport, az eladó nem hivatalosan úgy kommentálta a döntést, hogy visszautasíthatatlan ajánlatot tett a vevő.

2007 szeptemberében az autófelvásárlás is megkezdődött, nem sokkal később az értékesítés is, mégpedig magas színvonalon. Területet is bővítettek, óriási felületet burkoltak be kővel, de az üzlet igazából nem indult be. A holland anyavállalat már júliusban döntött arról, hogy magyarországi ingatlanjainak egy részét értékesíti. Ősszel a cég a budapesti, debreceni, szegedi, pécsi és székesfehérvári telephelyeit hirdette meg – néhány hónap múlva le is húzták a rolót az Algyői úton.

200 Opel

A németországi autókereslet növekedése Szegedre úgy gyűrűzött be, hogy innen vinnének új autót a kereskedők, mert otthon néhány modellből mára kifogyott a készlet. Ruzicska Péter, az Opel Rupesky ügyvezetője lapunknak elmondta, hogy 200 Opelt kért tőle az egyik németországi márkakereskedő a minap, neki azonban egyrészt nincs ennyi, másrészt a magyarországi generálimportőr nem is engedélyez ilyen üzletkötést.

Olvasóink írták

  • 1. beaver 2009. február 24. 20:41
    „Hát nem tudom, de a 47-es mellett a MOL-os körforgalom előtti telephelyen is szép számmal vannak "új" autók. Olyanok is, amelyek szemmel láthatóan már nem az első telüket töltik ott. Nap mint nap elmegyek mellettük és bizonyos helyeken most is ugyanazokat az autókat látom mint két éve. Nem szívesen vásárolnék belőlük. Nyáron a nap égette szét, télen meg a csapadék rongálta őket. Két éve még nem volt ilyen mély a válság ...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Idén ötven éves a hárompontos biztonsági öv

Egy életet könnyen megmenthetünk: meg kell fogni, ki kell húzni és a helyére kell kattintani! Idén ötvenéves három pontos biztonsági öv. Tovább olvasom