Délmagyar logó

2017. 06. 22. csütörtök - Paulina 18°C | 33°C Még több cikk.

Ma is családi vállalkozás a 20 éves Ikesz Autó

Csongrád Megye Gazdaságáért díjat vehetett át idén Nagy Attila, az Ikesz Autó Kft. ügyvezető igazgatója, akinek vállalkozása decemberben 20 éves. Két lábon áll: a műszaki vizsgáztatás és ©koda márkakereskedés közül az utóbbi érezte meg jobban a válságot.

Építőipari szolgáltatással indult a vállalkozás, de a gépgyártás-technológus Nagy Attila a nemzetközi fuvarozásban is érdekelt volt, s csak 1995-ben adták el ezt a részesedésüket. Maga az IKESZ az építőipar, kereskedelem és a szolgáltatás,  tevékenységek rövidítése, mert kezdetekben valóban sok mindennel foglalkoztak, s csak később tisztult le az autós vonal.

A vásárlóerő csökkenését érzékeli az Ikesz, az építőipar mellett ugyanis az autós szakma a legnagyobb vesztese a lassan múló válságnak. Nagy Attila egyetért azzal a szakmai vélekedéssel, hogy tíz márkakereskedőből a végére csak hat éli túl  Magyarországon. Hozzáteszi: ha tisztán az autóforgalmazásból szervizből stb. származó pénz számít – mert ha kívülről pumpálnak tőkét a rendszerbe, akkor kisebb lehet a törülközőt bedobók aránya.

Nagy Attila 1994-ben adta el az első Skodát, egy Feliciát.
Yeti a szalonban. Nagy Attila 1994-ben adta el az első Skodát, egy Feliciát.

Az ágazat nehézségeiben nem csak a keresletcsökkenés, hanem a korábban szalonépítésre felvett (deviza)hitelek törlesztési terhe is közrejátszik. Ők is szerettek volna zöldmezős beruházást, csillogó márkakereskedést – kaptak is volna rá bőven hitelt –, de utólag igazolva látják óvatosságukat. Új, üvegportálos szalon nélkül is értek el komoly sikereket, 2004-ben például a ©koda gyár a legjobb kereskedés díjával tüntette ki az Ikeszt.

©koda-kezdet

Amikor a Skoda generál-importőre, márkaképviselőt keresett Szegedre, Nagy Attila is jelentkezett, s meg is kapta a jogot. 1994 februárjában az első eladott új autójuk egy Favorit volt, 779 ezer forintért. Rá egy évre már jött a Felicia, 1997-ben az azóta is sikertörténet Octavia, s mára luxusautója is van a ©kodának, a Superb.

Szerencsére a márkának az átlagnál jobban megy Európában és Magyarországon is. Itthon idén a ©koda piaci részesedése például 5,6-ról 10,2 százalékra emelkedett, a Fabia és az Octavia is jó eladásokat produkál szegmensében. – Az értékesítések zöme természetesen céges, mint ahogy országosan is, az viszont jó jel, hogy vállalkozások lassan magukra találnak, előbb, mint a magánszemélyek – jelzi bizakodását Nagy Attila

– Össze kellet húznunk magunkat, kevesebben vagyunk, de ezzel a létszámcsökkenéssel nem mi vagyunk a listavezetők a megyei márkakereskedők között – mondja. Eközben olyan autómárkák tűntek el rövidebb-hosszabb időre Szegedről, amelyek nélkül öt éve még elképzelhetetlen lett volna egy nagyvárosi márkakereskedői paletta. (A Honda a közelmúltban visszatért, az Opellel még csak a tárgyalások folynak, hivatalos bejelentés nincs. A szerk.)

A Skoda nagy autója, a Superb.
A Skoda nagy autója, a Superb.

A megszűnő külön zöldkártya és eredetiségvizsgálat, illetve ezek beolvasztása a komplex műszaki vizsgába olyan változásokat hozott, illetve hozhat a jövőben, amelyben Nagy Attila vállalkozása inkább győztes lehet. Az Ikesznél a tárgyi és személyi feltételek is adottak a komplett új rendszerű műszaki vizsgához. Nem csoda, hiszen 1993-ban a megye legkorszerűbb vizsgaállomásaként indultak, s valamikor Mikulás környékén ütötték rá először az Ikesz pecsétet a vizsgaokmányokra.

A beruházás soronként – volt személy, illetve teherautó – 15 millió forintra rúgott. Folyamatos kihasználtság kellet a megtérüléshez, illetve szüntelen továbbképzés, már ami a szakembereket illeti. Idén körülbelül 4500 autót vizsgáztat összesen a cég, természetesen volt ennél sokkal több is, amikor például piacvezetőnek számítottak ezen a területen.

A szervizmunka fontos része az árbevételnek.
A szervizmunka fontos része az árbevételnek.

Apja lányai

Az Ikesz olyan értelemben családi vállalkozás is, hogy Nagy Attilának két lánya is a cégnél dolgozik. Melinda közgazdász vállalkozó mérnök, a SZÉF után az egyetemet is elvégezte. Anikó is vállalkozó mérnök volt először, majd minőségirányítási szakmérnökit végzett, s a tetejében még jogász is lett.

– Az autókereskedelemnek ma nincs eredménytermelő képessége, a műszaki vizsgáztatásban is csupán tisztes aprópénz van – fogalmaz az Ikesz első embere. Fél tucat főállású szakember, folyamatosan tovább képezve, korszerű technológiával, minőségbiztosítással – és legalább napi több mint húsz autó kell az eredményességhez.

– Nem hibázhatunk, folyamatosan ellenőriznek bennünket. Az ország bármely pontjáról laptoppal követhető hogy egy győri, vagy egy szegedi – mondjuk ikeszes – vizsgabiztos, abban a percben éppen mit csinál. És persze a nagyon jó szakembergárda, jellemzően 10-15 éve dolgoznak már az Ikesznél. Régi álmuk, hogy egy blokkban legyen a Skoda márkakereskedés és a ma is a Kossuth Lajos sugárút végén működő – fejlesztési költségeit mindig kitermelő – vizsgabázis, ez azonban egyelőre halasztódik.

Olvasóink írták

  • 5. szilléri 2010. december 17. 18:47
    „Kevés vállalkozó él városunkban aki húsz éve ,,építi a kapitalizmust".
    A mi cégünk korábban két kocsit vásárolt az Ikesztől .
    Mindig korrekt és normális kapcsolatunk volt a munkatársaival is - jó csapat!
    (márkát váltottunk csak emiatt nincs Skodánk )”
  • 4. LukSzusz 2010. december 17. 09:13
    „Attilát nem lehet egynapon említeni a konkurenssel,Tárkánnyal.
    Korrekt úriember,mig a másik egy kész átverő .”
  • 3. Mike3 2010. december 11. 16:23
    „"1994 februárjában az első eladott új autójuk egy Favorit volt, 779 ezer forintért" - ha nem is az elsőt, de az elsők között lévőt vette meg édesapám. Azóta már az 4. Skodát vette náluk. Szuperkorrekt cég, igazi mintaadó. Voltam kipróbálni a Superb-et. Tudták (hiszen ismernek minket), hogy úgysem fogok kiszállni a preferált márkámból (akkor még), de így is örömmel szánták rám az időt.
    A legtöbb szalon tanulhatna tőlük! Csak így tovább!”
  • 2. hfarago 2010. december 10. 17:55
    „2007-ben 21 évesen kerültem az IKESZ Autóhoz. Nagyon jó kis csapat volt már akkor is, szerettem itt dolgozni. ( nő létemre.)Ez volt az első munkahelyem pályakezdőként. Gratulálok az elismerésért! F.H.”
  • 1. rozator 2010. december 10. 17:06
    „Suzuki tulajként kerültem egyszer az IKESZ-hez, (Skodával jöttek belém) nagyon meg voltam elégedve a céggel! További sikeres jó munkát!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megkezdődött az új Ford Focus európai gyártása

Németországban a héten megkezdődött az új Ford Focus gyártása - 1998-as bemutatása óta több mint tízmillió talált gazdára. Tovább olvasom