Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Máma már ne tekerd tovább!

A használt autók kilométeróráinak visszatekerése egyre elterjedtebb hazánkban, s bár az idei jogszabályváltozás csökkentheti a visszaéléseket, a probléma nem tekinthető megoldottnak.
A használtautó hirdetéseket böngészve, meglepődve tapasztalhatjuk, hogy a meghirdetett autók többsége nem futott többet 150 ezer kilométernél, legyen szó akár 15-18 éves gépjárműről. A százezres futásteljesítmény, amolyan pszichológiai határ, a vásárlók nagy része ugyanis nem szeretne jóval százezer feletti kilométerórát látni az autójában.

– Az autók gyártási ideje és az évek során futott valós kilométer alapján könnyen valószínűsíthetőek a későbbi meghibásodások, valamint a motor, a váltó és a futómű várható élettartama is. Ám miután senki nem szeretne a megvásárolt használtautó szervízelésére nagyobb összegeket költeni, így a vevők a keveset futott autókat részesítik előnyben. Sok vásárló ezért hajlamos elhinni a meghamisított, gyakran irreális adatokat – véli Beznoszka László, a Porsche Szeged Weltauto márkavezetője.

Az órapörgetés nem növeli jelentősen a használtautó értékét, az árat ugyanis több tényező határozza meg. A sokat futott autókra viszont alig van kereslet, így a visszatekert kilométerállással egyszerűen az eladásra kínált gépkocsik piacképességét növelik.


Pedig egy 5-6 év alatt 100-150 ezer kilométert futó személyautó, melyet rendszerint autópályán vezet tulajdonosa, nem feltétlenül kopik jobban, mint az, amelyik ugyanennyi idő alatt városban futott 80 ezret.

– Egy gépkocsi életében fontosak a megfelelő időben, és az előírt technológiával végzett karbantartások. Ha a gépkocsi óráját visszatekerték, nem tudhatjuk, hogy a szükséges szervizelések valóban megtörténtek-e, és hogy nem kellett volna már kicserélni mondjuk a vezérmű szíjat, aminek szakadása jelentős motorjavítási költséget okoz. Arról nem is beszélve, hogy az autó bármikor mozgásképtelenné válhat, akár egy külföldi úton vagy egy családi autózáskor hétvégén – figyelmeztet Beznoszka László. „Éppen ezért érdemes a használtautót márkaszervizben átnézetni, és még a vásárlás előtt a vételárhoz kalkulálni az esetlegesen felmerülő javításokat, pl. a folyadékok, görgők, szűrők és szíjak cseréjét. Ennek költségét az autó árához számolva már lehet, hogy egy biztos múltú autót is kaphatunk."

Az eladásra kínált gépjárművet az óra-visszaállítás mellett több esetben a váltógomb valamint a pedálgumi cseréjével is igyekeznek a vevő számára vonzóbbá tenni, de gyakori a kormány újrabőrözése, az ülések áthúzása is.

Nem egyszerű

– A valós kilométerfutás megállapítása még szakértő szemmel is nehéz. A gépkocsi általános esztétikai és műszaki állapota nagyban függ a használat módjától. Fontos elkérni a szervizkönyvet, annak megléte és pontos, időarányos vezetettsége garancia lehet arra, hogy a gépkocsi megkapta a szükséges és időszerű karbantartásokat. Ugyanakkor gyanús lehet, ha a kérdésünkre, hogy elvihető-e a gépkocsi márkaszervizbe állapotfelmérésre, illetve átvizsgálásra, nemleges választ kapunk – mondja a szakértő. 

 
– Az autó általános megítélésén sokat javít egy polírozás és az alapos belső takarítás is. Ezek azonban csak külsőségek, amelyek a gépkocsi műszaki állapotán nem változtatnak – mondja Beznoszka László, a Weltauto szegedi szakértője. “Éppen ezért javasolt megbízható helyről, országos értékesítői hálózattal rendelkező kereskedésből választani, ahol a gépkocsik márkaszervizben átvizsgáltak és szervizeltek, aláírt részletes állapotlappal rendelkeznek, melyen fel vannak tüntetve az autó esetleges előzetes sérülései is, sőt, az eladott gépjárművekre garanciát is vállal a kereskedés."

A 2012. január 1-től hatályba lépő jogszabályi változások szerint a gépjármű birtokba vételekor és a gépkocsi műszaki vizsgájánál a kilométeradatot be kell vezetni a közúti közlekedési nyilvántartásba, ahonnan bárki lekérheti azokat. Az új autók esetében a gépkocsi első forgalomba helyezésekor 4 év a műszaki érvényesség, majd ezt követően 2 év, tehát a használtautók járműnyilvántartásba kétévente bekerülnek majd a kilométeróra adatai.

„Szintén gyanús, ha az autó belső terében ellentmondásokat találunk, pl. újszerű kormány, de kopott üléshuzat, vagy új pedálok, de kopott váltókar. Szánjunk időt az autó tüzetes körbenézésére, és lehetőleg nappal, jó fényviszonyok között, s csak tiszta állapotában nézzük meg az autót. Ne sajnáljuk a költségét egy márkaszervizben történő bevizsgálásra."

Olvasóink írták

  • 11. tirpák 2012. június 22. 01:47
    „kopizzátok ide az opel 900ezer kilométerrel cikket is úgy lenne teljes a dolog”
  • 10. balihoho 2012. június 09. 12:23
    „Ez olyan dolog, mivel járműről van szó, mint nálam a kerékpár. az általam 11 éve újonnan vásárolt kerékpár, annak ellenére hogy már ötvenezer kilométernél tart, / a már vásárláskor rendszeresített füzetbe írom a km óra állását/ szóval a rendszeres következetes karbantartásnak köszönhetően, jobb állapotban van műszakilag, mint egy ugyan ennyi idő alatt, csak pár ezret futott, de elhanyagolt kerékpár. Ezzel azt akarom mondani, hogy egy rendben tartott autónál, semmi szükség a trükkökre, de egy lestrapált, elhanyagolt autó eladása, még trükkösen is nehezebb.”
  • 9. JungHeinrich 2012. június 08. 23:41
    „...az enyémbe pont 200 ezer km van és 2006 os, sztem ez reális. Ez a visszatekerösdi csak a magyar lélek , a " basszuk át a másikat" nevezetü tradicionális népi játékok része. Nem panaszkodni kell, hanem elfogadni magunkat úgy ahogy mindig is volt. :-(”
  • 8. kzk 2012. június 08. 22:28
    „Minek évente szervizelni ? most volt müszakin minden redben volt .olajcsere meg fékolajcsere is volt .gumit is veszek rá . kb havi max 200km megyek vele . inkább kerékpárral közlekedek.”
  • 7. adamantium 2012. június 08. 18:14
    „3. kzk 2012.06.08. 16:22
    és évente szervizelted is, olajcsere, fékolajcsere, egy csomó kopóalkatrész ami idővel is tönkremegy nem csak a kilométerszám miatt. 8 évesen már az eredeti gumik se biztonságosak, hiába van bennük kevés km. a keveset futott autó néha veszélyesebb mint a sokat futott”
  • 6. partizánok 2012. június 08. 18:08
    „Szépen látszik mi a helyzet.
    Sokan sokszor próbálnak ügyeskedni, minden téren.
    Nem találhat ki az állam minden helyzetre, pillanatra törvényeket, mert egyszer csak túlszabályozott lesz minden(mint ahogy már van is és ezért nem az állam a hibás).
    Az erkölcsökkel van itt baj kérem .
    Azt pedig otthon kellene tanítani.
    Nagyon gyorsan!
    Ha mi civilek nem fogunk össze,akkor csak romlani fog a helyzet.”
  • 5. benzol 2012. június 08. 16:47
    „"Ne sajnáljuk a költségét egy márkaszervizben történő bevizsgálásra."

    Pont a Porsche szegednél akartam utánajárni hogy mennyit futott egy itthon vásárolt Audi. De azt mondták nem mondhatják meg. (személyiségi jogok..) Azt mondták hogy ha a tulaj is bejön akkor megmondják. Erre behívtam a tulajt. Ekkor megmondták, hogy mi történt az elmúlt évben, ugyanis egy éve volt annál a tulajnál. Ha korábbi szervízekre is kíváncsi vagyok hívjam be az azt megelőző tulajt is. (3 tulaja volt a kocsinak) . Ekkor ráhagytam.
    Ezt nem hívnám segítségnek. Inkább segítik a tekergetőket. Pl. a Mazdánál, Mercedesnél megmondták, nekük érdekükben állt”
  • 4. janoszeged 2012. június 08. 16:33
    „ezek szerint a legélelmesebbek majd minden műszaki előtt visszatekernek 5-10-15-... ezer kilométert, nem egyben 50-100-200-at
    Mivel ezt nem a tulaj, hanem képzett személy csinálja, lesz neki rendszeres fekete jövedelme. Nagyszerű.”
  • 3. kzk 2012. június 08. 16:22
    „Az enyém 2004es és 37.000 km van benne .”
  • 2. ascendum 2012. június 08. 16:00
    „ezek szerint a legélelmesebbek majd minden műszaki előtt visszatekernek 5-10-15-... ezer kilométert, nem egyben 50-100-200-at”
  • 1. Horthyszobor 2012. június 08. 15:56
    „Lacinak lehet hinni, hisz Déris volt:) Az én kocsimban 210.000 km van. Soha nem gondolnék arra, hogy visszatekerjem, amíg megy hajtom, ha már aránytalan a szerviz és érték közötti arány eladóm. Sokan megvennék, mert tudják rendszeresen szervizelem, és nem gyilkolom az autóm:) Szerintem okos dolog a nepperek elleni harc, németeknél azt hiszem börtön jár a tekerésért.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az új téligumit már az új jelölések alapján választhatjuk

Júliustól megjelenhetnek a gumikereskedőknél a minősítő címkékkel ellátott gumiabroncsok, novembertől pedig már kötelező lesz a három betűből álló jelölés. Tovább olvasom