Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Már vezettük: telitalálat az új Volvo S60-as

Nagyon fontos modell a Volvo számára az S60-as, bele is adott mindent, formatervezési tudását éppen úgy, mint a járműbiztonsági arzenál ma elérhető szintjét – így lett belőle egy emberközeli autó, amelyet 163 lóerős dízellel próbáltunk ki.

Kevés autóról mondta még ennyire egyöntetűen a cigarettázó sajtóházi társaság, hogy tetszik neki, pedig alaphelyzetben hátulnézetből láthatták, s nekem a hátsólámpák azok, amelyek lépcsős megoldása elbizonytalanított. Ez persze ízlés dolga, egyedül is maradtam a véleményemmel, az összes többi azonban rendben van. Ha már hátulról kezdtük: dizájner kollégám egy kicsit hiányolta a masszív Volvo-vállat, én azonban nem, így, lekerekítve szimpatikusabb.

Azért elölről és oldalról igazán szép az S60-as, úgy nagyon egyben van, s ez azért dicséretes, mert sok vonalból, elemből hozták össze. Nem tolakodó a nagy embléma, eltalált méretűek a beömlőnyílások, s megoldották ami a legnehezebb volt: a nagy fényszóró mellé tettek egy sokkal kisebbet, s harmonikus lett. Először azt hittem, hogy a kicsi ötletét az egyik bajor presztízsmodell középkategóriásától „vették", Tóth Dániel azonban mutatott egy képet, hogy a Volvónak meg volt előbb - én meg elnézést kértem.


Finom élek futnak végig a motorháztetőn és az egész autón, elegánsak az ablakok krómszínű  keretei, megvan a ma oly divatos emelkedő övvonal, de nem vitték túlzásba. Nem tudom, véletlen volt-e, hogy a gyári prospektus címoldalán szereplő rézvörös metál fényezésű S60-ast fogta be a megyei márkakereskedő, a Hovány Autó Planet, mindenesetre élőben is jól áll a sportos, már-már vagány autónak.

Bent is minden rendben van, a márkának a „kicsi a szép" nyomán sikerült megteremteni az „egyszerű a szép" kialakítást. Letisztult a műszerfal, funkcionális az oly sokat emlegetett és eredeti Volvo-találmány, a lebegő középkonzol, mely fölött nagyméretű kijelző és persze magyar menü, mint ahogy a márkától azt már megszoktuk. Az ülések jó tartásúak, hosszabb távon is kényelmesek, a vezetőnek minden a kezére esik - jó vezetni a Volvót.

A kipróbált S60-asban az alap soros öthengeres dízelmotor tette a dolgát, mérsékelt, 1994 köbcentis lökettérfogattal és 163 lóerővel. Ehhez nagyon korrekt a 400 Nm-es maximális nyomaték, ám még figyelemre méltóbb, hogy ez már 1400-as fordulatszámtól a rendelkezésre áll, s nem fullad ki egészen 2850-ig. Ezzel a motorral 9,2 másodperces az autó százas gyorsulása, automata váltóval éppen úgy mint manuálissal, a végsebesség 215 km/h, vegyes fogyasztása 5,9 liter.

Ez utóbbi két adat is automata váltós modellre vonatkozik, ez dolgozott ugyanis a tesztautóban. Szépen, szinte észrevétlenül kapcsolt, s ha kézi állásba van a kar játszani is lehet vele, de felülbírál, ha alacsony fordulatszámnál próbál a vezető a kelleténél feljebb kapcsolni, vagy lassuló tempónál nem vált vissza. És persze önállóan kapcsolt vissza 2-3 fokozatot, ha ötödikben vagy hatodikban lepadlóztuk, érzékelve, hogy sietős lett a dolgunk. Bár sportfokozata nincs a váltónak, így is dinamikus az autó.


Már-már közhely, hogy a Volvo milyen sokat ad a biztonságra, ezért a légzsáktömeget, s „normál" menetstabilizáló és aktív biztonsági rendszereket itt talán nem érdemes részletezni. A Volvo-specialitások sorát a szériában szerelt City Safety koccanásgátlóval illik kezdeni, a rendszer 30 km/h alatti tempónál az elbambuló vezető helyett vészfékez és megállítja az autót – nagyobb tempónál pedig az ütközés erejét csökkenti, ami ennél az árkategóriánál sok százezres tétel. A dolog működik, mármint az első változat, 30 felett nem próbáltuk szándékosan.

A koccanásgátló tehát alap, erre tesz egy nagyon komoly biztonsági csomagot a Volvo 590 ezer forintért. Tartalma: ráfutásra figyelmeztető rendszer adaptív tempomattal és automatikus fékezéssel és gyalogosfelismeréssel, sávelhagyásra és elalvásra figyelmeztető rendszer, valamint a holttérfigyelő. Úgy gondolom, bármelyik egyszer is igazán élesben működik az autó élettartama során, meghozhatja az árát.

A holttérfigyelő rendszer villogása a visszapillantó tükör alatt gyorsan megszokható és jól használható, mint ahogy a többi funkció is, amely a fáradt vezetőt és persze a jármű épségét óvja. Az adaptív tempomat nagyon jó játék, 140-re állítva utolér egy kamiont az autó, szépen visszalassít, beáll a sorba, majd kielőzve újra visszahúzza az autót a beállított értékre. Sztrádán ez tényleg hasznos és kényelmes.

Hókuszpókusz – mondja a rendszerekre az egyik barátom, de nekem kétszer igazán élesben is működött. Egyszer talán kicsit korán, egyszer viszont tényleg segített, bár valószínűleg magam is megálltam volna. Az egyik esetben a jól ismert szegedi Csap utcán utcán mentem tempósan, s túlságosan megközelítettem a balra kanyarodási szándékát időben jelző, s azt teljesen korrekt módon végrehajtó autót, a rendszer jelzett és fékezett is egyszerre. Neki már sok volt, igaz én meg már megszoktam, hogy néha idegesítően közel megyek az előttem haladóhoz, mint ezúttal, amikor a „forgalmi helyzet" teljesen világos volt. Azt nem tudnám megmondani, hogy ez 27 vagy 36 km/h tempó mellett történt, azaz a koccanásgátló, vagy a ráfutásra figyelő kezdett el dolgozni, de működött.

A másik esetben nagyobb tempónál ügyetlenkedtem, én is fékeztem volna, de a rendszer néhány tized másodperccel megelőzött "sípolt, dobolt, fékezett", s az ilyen, nem szándékosan kiprovokált beavatkozás bizonyítja, élesben is jól szolgál a Volvo. Nem csak a kocsi előtt levő autókra, a gyalogosokra is figyel a Volvo, s ugyanúgy beavatkozik a rendszer, ahogy szellemesen mondják: „Nem emberkerülő típus. De ha kell, elkerüli az embereket."


A Volvo nem olcsó autó, belépőmodellnek az általunk próbált és D3-nak nevezett dízelmotoros autó számít, 8,6 millió forintért. Később lesz kisebb, 1,6 literes dízel is, annak az ára még nem ismert. Máshol jellemzően a benzines az alapmodell, ám az S60-as 203 lóerőse itt 9,4 millió forint. Az, hogy szériában számos kényelmi és biztonsági extrával szerelik, ebben a „régióban" természetes.

Az általunk próbált modell az alap felett két szinttel magasabb felszereltségű Momentum volt, 9,66 millió forintos induló árral, amit  a már említett 520 ezer forintos biztonsági csomag, a félmilliós automata váltó, a téli csomag, az első kitekintő kamera, a Body Kit és a különleges metál fény tornázott fel szűk 12 millió forintra, hogy csak a 200 ezres vagy annál nagyobb tételeket említsük.

Ilyenkor szokott következni, hogy drága, de ár/érték arányban jó vétel az autó, de ezt most nem tudnám eldönteni. Akinek futja rá, annak biztosan jó vétel.

Az új Volvo S60-as (galéria)

Olvasóink írták

  • 7. Commander-V2 2010. szeptember 11. 00:28
    „A VOLVO stílusa jó, de ez az autó félresikerült.”
  • 6. boldiat 2010. szeptember 02. 18:48
    „Olyan tompa a hátúlja!!!!! Pl Mercedes S320 cdi ----na olyan legyen min.!-)”
  • 5. Mike3 2010. szeptember 02. 18:10
    „DE KÖNYÖRGÖM miért van ekkora túlnyúlása az első kerék előtt? pontosan olyan idiótán néz kik ,mint a 407-es pözső.”
  • 4. vki-vki 2010. szeptember 02. 15:17
    „egyszer lesz ilyen autóm :) :) fő az optimizmus... lehet hogy 20 év múlva, de lesz :)”
  • 3. kovacsa 2010. szeptember 02. 09:50
    „Kedves László, azért van élet a Skoda Fabián túl is. És ezer kilométer felett, nyaralásból visszaérve, hajnali szürkületben nagyon el tud bambulni a vezető. Akkor ezek a kütyük életet menthetnek.”
  • 2. JungHeinrich 2010. szeptember 01. 19:57
    „Miert nem örulsz hogy a gazdagok legalabb egy kicsit vigyaznak rad? Teccik, mert ez a kocsi valsza nem vadbarmoknak keszult :-)”
  • 1. gszlaszlo 2010. szeptember 01. 15:57
    „http://www.youtube.com/watch?v=ezi_AiMKTrM

    a sok "hülyeség" persze nem kell bele, nekem a "luxus" megáll az elektromos ablakemelőnél a klímánál és mondjuk a tolatóradarnál, de helyettem ne álljon meg.

    majd én vezetek úgy, ahogy akarok.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Halászlére gyűlnek össze Szegeden a BMW-sek

Szeptember 3-5. között BMW-találkozó lesz Szegeden, az eseményt a Halászléfesztiválhoz kapcsolódva… Tovább olvasom