Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Megnéztük hol készül a jövő navigációs rendszere

Egy interaktív bemutató keretében ismerhette meg a szaksajtó szerdán a jövő navigációját Budapesten, Balogh Péter az NNG vezérigazgatója beszélt arról, holt tart ma az iGO Navigáció és, hogy rövidesen már nem csak a telefonunk lesz okos, hanem az autónk is.


A 2004-ben alapított budapesti székhelyű NNG Kft. mára piacvezető a globális autóipari navigációs piacon. A vállalat az autóiparnak kínál fedélzeti navigációs alkalmazásokat, de ma már az az okostelefonokat is tudják integrálni a rendszerbe. Az NNG a kis, a közép- és a felső kategóriájú járművekre is koncentrál – ezzel megnyitotta az utat a mindenki számára megfizethető autós navigáció előtt.

– Úgy érkeztünk az autóiparba, hogy előbb vagy utóbb minden kocsiban lesz navigációs rendszer, nem csak a Ferrariban, s egy kicsit meg is mosolyogtak bennünket, hogy nekünk a Punto és a Yaris is piac – emlékszik vissza a vezérigazgató, aki a Dacia példáját hozza. Ez a márka kínálja az egyik legolcsóbb – 120 ezer forint környékén elérhető – navigációs rendszert, ami ár/értékarányban nagyon korrekt. És ezt nem csak az NNG mondja, hanem a vásárló is: más forrásokból tudható, hogy tíz Daciából hatba már kérik a navit is, miközben korábban 10-15 százalék volt a várakozás.

Balogh Péter prezentációja az NNG bemutatótermében. Fotó: Kovács András (képgaléria)


A bemutatóteremben ott volt a Dacia navija, s kettővel arrébb egy Porschéjé  – ahogy Balogh Péter fogalmaz: a legjobb autó amiben ültem –, s ez tényleg nem egy kategória. Például azért sem, mert az utóbbit a neves német márka  kutatási platformjára építették: itt egy processzorról két képernyőt is vezérelnek.

Ez a porschés navi is rászól a vezetőre, de nem csak simán úgy, hogy túl gyorsan mész, hanem kicsit magasabb szinten. Nevezetesen: ehhez a kanyarívhez és az autód tudásához túl gyors a sebességed. Ezt az járgányt a szakma a 3 hipersportautó közé sorolja a La Ferrari és a McLaren F1 mellett. Most már ki is találhatják, hogy ez utóbbi kettőnek ki szállítja a navigációt.

Balról a szuper Porsche, jobbról a Dacia navija Fotó: Kovács András (képgaléria)


Szóval, a jövő navigációs rendszere már a kanyartempóban is segít, de „beszél majd" a DSG automata váltóval is, hogy felkészülhessen a következő forgalmi helyzetre, mondjuk a közeledő kereszteződésre. Vagy rászól a hibridhajtású autó vezérlésére, hogy nem kell már feltétlenül tölteni, mindjárt hazaérünk.

– A cél, hogy az autót tegyük okosabbá, s ha a gyártók különböző részlegei eddig nem feltétlenül beszéltek egymással, a jövőben majd fognak – mondja a vezérigazgató, aki egyetért abban, hogy az önmagát vezető autók felé tart a világ. Szóval, a navigációnak van még kifutása.

Nagyon sokat hallottunk az okostelefon és az autó navigációs rendszerének átjárhatóságáról, de ma az már nagyon kevés, hogy a telefon képernyőjét felviszik az autóéra. Ott ugyanis nem azt akarja látni a vezető, hanem a BMW, vagy a Mercedes stb. gyári navigációját. Kifejezett elvárása is a gyártóknak, hogy ne jöjjön át a képernyőn a rendszerszállító – ami egyúttal nagy bánat az NNG-nek. A cég így nem harsoghatja világgá referencialistáját, hogy ennek és ennek a márkának is mi szállítunk.

Madártávlat. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Vannak kevésbé titkolódzó márkák, ennek is köszönhető, hogy egy gyakorlati prezentáció keretében az újságírók megismerhették a Mazda3 fejegységébe beépített multimédiás megoldást, mely az iGO Navigációs motorját használja. A projektgazda is rendelkezésre állt, s válaszolt is a kérdésekre, ahogy a programon végig részt vevő Fülöp Miklós fejlesztési vezető is. És ott volt az irodaház udvarán egy szuper Harley-Davidson is, ugyancsak az NNG-nél, Magyarországon fejlesztett navigációs rendszerrel. Ennek az ügyfélkörnek a legrövidebb, illetve a leggyorsabb útvonal mellé jár az úgynevezett panoráma funkció is, ők ugyanis ráérnek olyan útvonalon menni, ahol sok a látnivaló.

A Mazda nem titkolja. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Az NNG 186 országban és 50 különböző nyelven nyújt megbízható navigációs megoldásokat, szoftvereik olyan nagynevű hardvergyártók készülékein találhatók meg, mint a Becker, a Clarion, a Pioneer, a Samsung vagy az LG. Az NNG iGO Navigációs szoftverét használó eszközök száma mára meghaladja a 20 milliót és további 30 millió licencre van érvényes szerződésük. – Ami nagyon fontos, ma már a világ 10 legnagyobb autógyártójából 7-nek szállítunk, 36 márkával állunk kapcsolatban és már nagyon kevés a hiányzó – hangsúlyozza a vezérigazgató.

A Harley-Davidsonnak is beszállít az NNG. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Megtudtuk, övék az első globális navigáció, mert korábban volt USA, Ázsia, Európa, stb. és amire nagyon büszkék, ők törtek be elsőként nem hazai autós navigációs cégként Japánba. Globálisan úgy tudnak erősek lenni, hogy helyben azok, és korántsem olyan egyszerű a helyzet a világban, mint nálunk, hogy van irányítószám utcanév és házszám.

Moszkvában 10 ezer közlekedési esemény is tud történni egyetlen nap alatt, ezt elég komoly kihívás navigációs rendszerrel és dugófigyelővel kezelni. Mint ahogy Afrikát is, ahol az utaknak csak a fele aszfaltozott, mert ott inkább csapások vannak. Ezeknek is rajta kell lenniük a térképen, azzal, hogy esetleg csak összkerékhajtással járható, de van igazán kemény 4x4-es út is, ami a ma oly divatos hobbiterepjáróknak már nem javallott.

Balogh Péter büszke az eredményekre. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Nagy számok

A 80 százalékban fejlesztőkből álló vállalat létszáma mára elérte az 581 főt – 2013 év elején még „csak" 400-an voltak –, év végére pedig már 700-an is lehetnek. Nyolc irodát működtetnek világszerte: Magyarország – egyben a központ, Izrael, Svájc, Egyesült Államok (2), India, Kína és Ausztrália.

India is színes ország navigációs szempontból –  néhány éve 50 ezer készülék volt mindössze a milliárdos országban. Akinek autóra telt, annak sofőrre is, az utóbbi pedig tudta az utat és amúgy sincs igazán utcanévhálózat arrafelé. Egy országgal arrébb, Kínában meg állami monopólium a térképészet, cenzorok nézik meg a forráskódokat és nagyon akarnak titkot tartani.

Japánban sincsenek igazán utcanevek, épületek, metrómegállók és kereszteződések alapján tájékozódnak – ezzel együtt mindenki előtt járnak például dugófigyelésben. Tudta, hogy ott a leggyorsabb és leghatékonyabb keresés az, ha a vezetékes telefonszámból indulunk ki? Mi sem. Londonban viszont egyszerű a világ, a hétjegyű irányítószám egészen a ház bejáratáig viszi a navigálót.

Nagyon messzire kell látnia az NNG-nek, mert amit most fejleszt, az három év múlva kerül bele egy vadonatúj modellbe, azt minimum négy évig árulják változtatás nélkül és még az utolsó évben is adnak rá mondjuk 5 év garanciát. Ez ugye azt jelenti, hogy 12 évre kellene előre látni. – Ki az a megbízható adat-beszállító, aki 12 év múlva is ott lesz a piacon, miközben ma számos olyan vállalkozástól veszünk szolgáltatást, amelyik 3 éve még nem is létezett – vázolja a nem túl egyszerű tervezést Balogh Péter.

Kényes kérdés, hogy egy navigációs cég mikor kezdje átrajzolni a térképet, s ez történetesen az ukrán válságról jutott az újságírók eszébe. Kína és Tajvan ügye, a görög és török Ciprus, Argentína magának követelt területei kapcsán ez tényleg valós probléma. Ezek megoldását az egyes országok jogszabályban rögzítik, amit az NNG-nek térképet beszállító cégek figyelembe is vesznek, vagyis a navigációba így kerül bele kisebb-nagyobb eltérésekkel ugyanannak a területnek a térképe a különböző országokban.



Európában az NNG-é az év növekedési stratégiája
A budapesti székhelyű navigációs fejlesztő cég az European Business Awards (EBA) versenyen 31 ország közel 17 ezer indulója közül diadalmaskodott. Innovativitás, vállalkozó szellem, példaértékű megoldások – csak néhány azon szempontok közül, melyet a 150 fős, befolyásos európai üzleti döntéshozóból álló zsűri vizsgált. - Az Európa legsikeresebb növekedési stratégiájáért járó kitüntetés megerősítése mindannak, amit a filozófiánk középpontjába helyeztünk az autóiparban, és amelynek útján 2008 óta töretlenül haladunk előre. Korábbi döntésünkkel, mely szerint az alacsonyabb járműkategóriákba is el kívánjuk juttatni a navigációt, megváltoztattuk az iparág képét - mondta Balogh Péter, az NNG társalapítója és vezérigazgatója.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Itt az elektromos meghajtású Harley-Davidson - fotók

Az új típust a Harley-Davidson egy kiválasztott vásárlói köre próbálhatja ki a jövő héttől. Tovább olvasom