Délmagyar logó

2017. 03. 01. szerda - Albin 3°C | 12°C Még több cikk.

Mercedes E 350: nagy lépés az önjáró autó felé

Teszteltük a három literes dízelmotorral szerelt, 258 lóerős Mercedes E 350 légrugós modelljét, de nem hagyományosan, hanem az intelligens vezetési rendszerekre koncentrálva – lassan már nem is kellünk, mint sofőr.
A szélvédőn elhelyezett sztereó kameráival a kocsi menet közben folyamatosan pásztázza környezetét, és ez még kiegészül több mint két tucat szenzorral. A számomra legnagyobb élmény, az aktív sávtartó asszisztens már komoly lépés az önálló közlekedés felé: a kocsi 0–200 km/óráig nemcsak automatikusan tartja az ideális követési távolságot – aktív tempomat –, hanem a kisebb kanyarokban a sáv közepén is marad.

Szeged és Kecskemét között a régi 5-ös úton folyamatosan teszteltük a „robotpilóta" üzemmódot, s valóban magától vette be az enyhe ívű kanyarokat, s tette mindezt nem is túl jó állapotú felfestés mellett. Időről időre persze figyelmeztetett, hogy azért néha meg is kell fogni a kormányt – a 30 másodpercen túli felügyelet nélküli autózásnak ma még jogi akadályai is vannak.

Ezt a kanyar robotpilóta üzemmodban gyűrtük le. Fotó: Kovács András - GALÉRIA

Az aktív sávtartó asszisztens záróvonalnál nagyon kulturáltan rá is fékez, miközben valamelyest visszakormányozza az autót a helyes irányba és persze ilyenkor a műszerfal piktogramja is pirosan villog. Az iránytartáshoz kötődik az oldalszél asszisztens is, itt egyoldalú fékezésekkel segít a rendszer az úton – a sávban – tartani az autót.

Amit nem próbáltam, de az autó a hátulról fenyegető ütközést is felismeri, és a vészvillogóval figyelmezteti a gépkocsi mögött haladókat. Amennyiben az ütközés elkerülhetetlen, a rendszer aktiválja az utasvédelmet. A dominó-effektus elkerülése érdekében – autópálya tömegbaleset – a megállás után a kocsit rögzítő fékkel befékezi. Amikor az értékesítőtől azt kérdeztem, kevésbé törne az autó hátulról, nem fékezné le a rendszer, az volt a válasz, a németek nem a töréskárra koncentrálnak. Sokkal fontosabb, hogy ne lökje be az autót a kereszteződésbe, egy csuklós busz elé a figyelmetlen, hátulról érkező. Meggyőző volt.

Gyárlátogatáson. Fotó: Kovács András - GALÉRIA

Melegen ajánlották, hogy próbáljam ki az intelligens világítási rendszert és jól tették. Bátran felcsaphatjuk a fényszórót és ha kissé figyelmetlenek vagyunk, csak azt kérdezzük magunktól, miért nem villantanak a szembejövők, hogy elvakítjuk őket. Azért, mert nem vakít a Mercedes. A led fénycsóvájába belenyúl a rendszer és a szembe jövő irányába csökkenti a fényerőt, miközben jobb oldalon tökéletes marad a megvilágítás és jól látszanak az út széli táblák. Valamennyi fényt enged a bal oldalra is – az autókat körbefolyja a fény –, de csak annyit, hogy a szembe jövőt semmiképpen ne vakítsuk el. Ezt is sikerült kipróbálni, tökéletesem működött, pedig a vizes, fénylő aszfalt még be is zavarhatott. De a másfél tucat provokált autóból csupán egynek a vezetője villantott ránk, ami nagyon szép eredmény – az autótól.

Az előttünk haladót sem vakítja el az autómata reflktor.
Az előttünk haladót sem vakítja el az automata távfény.

Nem részleteztük az aktív tempomatot, a gyalogosfelismerő rendszert a fáradtságérzékelőt, az ütközésre felkészítő rendszert, az aktív parkoló asszisztenst és még sok mást, amiről korábban már volt szó portálunkon, illetve lapunkban a Pótkerékben, de helyhiány miatt ez nem lenne egyszerű vállalkozás.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vezettük a 4,4 másodperces százas gyorsulású BMW i8-at

Drágább autót próbáltam már, 0-ról 100-ra rövidebb idő alatt katapultáló sportkocsihoz még nem volt szerencsém. Ez a világ legzöldebb sportautója. Tovább olvasom