Délmagyar logó

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos -2°C | 8°C Még több cikk.

Mercedes Sprinter – a méret is lényeg

Háromféle tengelytáv, négyféle karosszériaméret, 600 darabos extra lista – a Mercedes Sprinter az első transzporterként szériafelszereltségben kínálja az oldalszélasszisztenst, amely segít a vezetőnek a sávban tartani a kisáruszállítót.
Autós mellékletünk több mint két évtizedes történetének legnagyobb tesztautója járt szerkesztőségünkben, a Mercedes Sprinter. Az első kérdésem az volt, hogy ez B-kategóriás jogosítvánnyal vezethető-e, illetve sztrádán mi a végsebessége? Igen és 130 km/h, volt a két tömör válasz, amitől persze nem nyugodtam meg teljesen. Ami nem csoda, ennél hosszabb zárt felépítmény nincs, magasabb is csak egy, az még ráver 23,5 centimétert a tesztautó 282 centis magasságára.

Maga a Sprinter 736 centiméter hosszú, s tengelytávja is tekintélyes, 432,5 centiméter. Szélessége 156,5 centiméter – a sofőr mellett viszonylag kényelmesen elfér két utas is –, szóval tényleg nagy egy autó a Mercedes 3,5 tonna megengedett össztömegű kisáruszállítója. És ha már a számoknál tartunk, a rakfelület 8 négyzetméter, a térfogat 15,5 köbméter, míg a maximális raktérhossz 470 centiméter. A Sprinter praktikusan pakolható, az oldalajtón például keresztbe is befér egy szabvány méretű raklap, s a kerékdobok között is marad 135 centiméter.

Nem csak nagynak látszik, az is. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Amit egy ekkora dobozból ki lehet hozni, azt megtette a Mercedes, a front meg kifejezetten pofásra sikerült, határozott, de nem vad, inkább magabiztosságot sugall. Beülve kellemesen személyautós, pontosabban a vezetőülés állítási lehetősége, vagyis az, hogy a sofőr súlyához igazítható a rugózás és lengéscsillapítás olyan távolsági buszos, kamionos. Kicsit szokni is kell, bármilyen finoman is mozdul, azért személyautóban beleül az ember az ülésbe, és ott marad, itt meg azért hol fent, hol lent van a sofőr, ahogy az úthiba kiadja. A végén már kifejezetten kényeztetőnek hatott, s arra is rá lehet állni, hogy a jobb láb szépen a gázpedálon maradjon.

A burkolatok korrektek, a kezelőszervek kézre esnek, s fokozottan igaz ez a hatsebességes váltó kapcsolókarjára. A jó nyomatékelosztású váltó szépen dolgozik össze a 163 lóerős 360 Nm maximális nyomatékú motorral. És ami a lényeg: a nyomatékmaximum már 1400-as fordulattól rendelkezésre áll. Üresen hajtva nyugodtan be lehetett vele állni a belső sávba, s ha nem is rajtrekorder, minden további nélkül állta a sarat a személyautókkal. A 316BlueTEC motor országúton 6,1, vegyes használatban 6,5 liter gázolajat kér 100 kilométerenként.

Nem csak nagynak látszik, az is II. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Sztrádán 130-as tempónál 2750 körül fordul a motor, vagyis így kimegy a világból, hiszen a piros mező csak 4300 körül kezdődik. Amikor csak 120 körül poroszkáltam a Sprinterrel, meg is előzött egy hasonlóan nagy kisáruszállító, valahol 140-150 közötti tempóban – történetesen egy másik Sprinter. Ekkor derült ki, hogy a visszapillantó tükörből látva azért tekintélyt parancsoló a Mercedes megjelenése.

Ez a méret már inkább országúti használatot sejtet – városi terítőjáratnak is megfelelően mozgékony és dinamikus, valamint jól vezethető, ám a kisboltok körül nem mindig talál magának megfelelő hosszúságú parkolóhelyet. Forogni meg nem az igazi vele, ez a hosszúság már kéri a 15 méter átmérőjű fordulókört.

Itt figyel a turbó! Fotó: Kovács András (képgaléria)

Háromféle tengelytáv, négyféle karosszériaméret, 600 darabos extra lista, szóval jól variálható a Sprinter, amelynek belépőára nettó hatmillió forint alatt marad a 2,2 literes 95 lóerős dízelmotorral. Az autó – az első transzporterként – szériafelszereltségben kínálja az oldalszélasszisztenst, amely célzott fékezésekkel segít a vezetőnek a sávban tartani a Sprintert.

A biztonság és a kényelem is egyre személyautósabb, rendelhető hozzá holttérfigyelő rendszer, távfényasszisztens, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer. A Collision Prevention Assist pedig fény, illetve hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt a túl alacsony követési távolságra és vészfékezés esetén támogatja a vezetőt. A kényelmet – egyebek között – a parkolássegítő, valamint a sebességhatárolós tempomat fokozza.

Személyautós belső. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Rendelhető a Sprinterből négykerék-hajtású változat is, ha a használat ezt indokolja. A gazdaságos üzemeltetést az ugyancsak széria Assyst karbantartásfigyelő rendszer segíti, amely a dízelmotornál akár 60 ezer kilométeres olajcsere-periódusokat tesz lehetővé és segít a szervizköltségek csökkentésében.

Kertvárosi dimenzióban. Fotó: Kovács András (képgaléria)

Olvasóink írták

  • 1. Favre 2013. szeptember 28. 09:07
    „Skodában ilyesmi nincs, úgyhogy jöhet. Vajon Németországban is hullámpapír van a tesztautók csomagterébe letéve? :/”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Versenyképes a 4×4-es Opel Antara

Az Opel Antara nem új, azért fogtuk be egy tesztre, hogy megtudjuk, mit kínál az ár/értékarányban óriásit javuló, öszkerekesautó. Tovább olvasom