Délmagyar logó

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 18°C Még több cikk.

Nagyszombat: percenként egy új autó

Percenként egy autó gördül ki a PSA Peugeot Citroën nagyszombati gyárából. A C3 Picasso mellett két Peugeot modell is itt készül, a 207-es, és az új, már Magyarországra is megérkezett 208-as.
A gyárlátogatáson speciális cipőt és kabátot húzattak a Magyarországról érkező autós szakújságírókkal, és fokozottan is felhívták a figyelmet a biztonságra. Mindezt okkal tették, hiszen a közelmúltban Kecskeméten megnyílt Mercedes-gyárhoz képest itt nagyobb a tempó. Egyrészt fele annyi idő alatt készül el egy autó, másrészt, a belső anyagmozgatás, a logisztika nem nélkülözi a hagyományos megoldásokat sem.  Ez pedig már első látásra abban nyilvánul meg, hogy targoncaszerű kis autók cikáznak, a gyártósor mellett, maguk után húzva négy-öt kisebb pótkocsit a különböző alkatrészekkel. Az újságírókra persze vigyázott mindenki, de valóban nem volt ajánlatos elbámészkodni, vagy lelépni a kijelölt útról.

Nagyszombatról érkezik az új Peugeot 208-as. Fotó: Kovács András (galéria)

Az autógyártás akkor hatékony, ha minden pontos időben ott van a szalag mellett, a munkás keze ügyében és nem kell megállítani a gyártósort. Itt nem x másodpercet, vagy percet tölt egy munkaállomáson az autó, hanem folyamatosan mozog a szalag, s vele együtt vagy mellet a munkás. Ha beragad egy csavar, vagy nem pattan a helyére valami, megszólal a zene, hogy probléma adódott. Minden munkaállomáshoz más zene tartozik, így a szakaszfőnök azonnal ott tud teremni a problémás helyszínen, s a lehető legrövidebb időn belül elháríthatja a nehézséget. Ha ez nem sikerül, nincs mese, le kell állítani a mozgó gyártósort. Erre szerencsére ritkán van példa, de ha mégis, utána alaposan kivizsgálják az okokat, hogy máskor ne forduljon elő.

Egy átlagos dolgozót négy-öt munkafolyamatra tanítanak be, ráadásul ezt egy a gyártócsarnokban található szeparált tanműhelyben teszik. Így „üzemi zajban" de még tét nélkül gyakorolhatják be a mozdulatokat, s csak akkor kerülhetnek a sorra, ha már minden tökéletes. Azokkal, akikkel csak határozott idejű szerződést köt a gyár, kevesebb munkafázist tanítanak meg, de ők is kétóránként cserélnek, mint az „örökös tagok", hogy el ne gémberedjenek egy-egy speciális mozdulatsort, testtartást igénylő munkafázistól.

Nagyszombatról érkezik az új Peugeot 208-as. Fotó: Kovács András (galéria)

Egy 10 és egy 24 perces szünet van a munkaidőben, műszakváltáskor viszont nem ál le a gyár, a szalag mellett ilyen megközelítésből nincs különösebb ceremóniát igénylő átadás-átvétel, ahogy a gyárban fogalmaznak: „melegcsákányváltás" a gyakorlat.

Portálunk kérdésére válaszolva elmondták, hogy a gyártósor mellett dolgozó munkások átlagkeresete a szlovák minimálbér duplája, vagyis bő 650 euró, s ez a helyi kereseti lehetőségekhez hasonlítva jó jövedelem, amit bizonyít az a tény is, hogy kicsi a fluktuáció. Ugyancsak kérdésére válaszolva hangzott el az, hogy minden a soron haladó autónak megvan már a gazdája. Nem feltétlenül a végső vevő, bár az is gyakori, hanem a márkakereskedők megrendelései alapján gyártanak.

Nagyszombatról érkezik az új Peugeot 208-as. Fotó: Kovács András (galéria)

Percenként egy autó

A munka pörög, percenkét gurul le egy autó a szalagról, ami kétműszakos munkarendben 960 kocsit jelent. És lesz ez még több is, az új 208-asok miatt hamarosan bevezetik a három műszakot, látogatásunk idején már javában készültek ere, tanították be az új munkásokat.  

Fontos a minőség-ellenőrzés, még akkor is, ha külső szemlélőnek furcsa, hogy egy-egy ember főállásban csak simogatja a karosszériát, vagy a műszerfalat. Ez utóbbinak látható eredménye is volt a gyárlátogatáson, vagy fél tucat műszerfalborítást vettek ki a sorról, s tették félre, egy fél gyermekkörömnyi sérülés miatt, ami feltehetően a szállítás közben keletkezhetett. Az, hogy a laikusnak alig feltűnős sérülést javítják, vagy „kuka" az egész, nem sikerült megtudnunk.

A gyár egyik érdekessége, hogy kívülálló számára teljesen logikátlanul követik egymást a soron a különböző modellek, a Citroën C3 Picasso, Peugeot 207-es és az új 208-as. Az pedig már belső gyártásszervezési specialitás, hogy a C3 modellek szerelése kicsit bonyolultabb – időigényesebb –, vagyis ezeket jól szét kell szórni a Peugeot-modellek között, nehogy szűk keresztmetszetet képezzen néhány egymás után következő C3 valamelyik munkaállomáson.

Olvasóink írták

  • 2. tirpák 2012. május 07. 09:44
    „ááá ide bevásárlóközpontok kellenek”
  • 1. Bendegúz007 2012. május 07. 06:52
    „Szegedre is 1 autó gyár kellene,egyből jobb lenne a munkalehetőség,illetve a magán beruházások is elindulnának.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elindult a VII. Csillagtúra, elárverezték az első hazai Mercedes Benzt

Immár hetedik alkalommal tartják meg a Mercedes Benz Csillagtúrát, amelyet idén a 60 éves… Tovább olvasom