Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Négy generáció egy Danuvián

Az öreg motorok szerelmese Mucsi János, egy 25 éves oldalkocsis Jawa, egy 39 esztendős Pannónia, valamint egy 1956-os évjáratú D-Csepel tulajdonosa. Mindhármat ő tette rendbe, kettőt már díjazott is a szakma.

Mucsi János büszkén sorakoztatja fel motorjait a „sajtó tiszteletére" a Petőfi-telepi ház udvarán, s egyenként mutatja be azokat, évjárat szerint növekvő sorrendben. A Csehszlovák gyártású, 638-as típusú 350 köbcentis és 27 lóerős oldalkocsis Jawa motorkerékpárt az első gazdájától vette, meg is akarta neki mutatni, miután apja segítségével sok-sok munkaóra és forint elköltése után rendbe hozta, ám az eladó időközben elhunyt.

Ez a legkevésbé veterán a három közül, tulajdonképpen hétköznapi használatra fogta, hiszen belefért az egész család. Mögötte a felesége, az oldalkocsiban ifjabb Mucsi János és Zsófi. Nagyon sokszor megbámulták, megbámulják őket, s mobilokkal is gyakran fényképezik a gyönyörűen helyreállított, s valóban nem mindennapi járművet, ha a család ezzel gurul be fagyizni a szegedi belvárosba.

Három Mucsi János három motorja (galéria)

– Az oldalkocsiban még a (mű)bőrülés is eredeti, első gazdája anélkül használta, mert inkább „fuvarozott" vele – magyarázza Mucsi János az egyik feltűnően jó állapotú részlet okát. Gyújtása már nem az eredeti, hanem Trabant mágnesgyújtás, elterjedt megoldás ez az öreg kéthengeres motorok életre keltésénél. Új a két felni, a gumik, a küllők, János talált egy üzletet a fővárosban, ahol mindent szinte azonnal megkapott, amit pedig nem, azt rövid úton megszerezték neki.

Minden szempontból középső motor az 1970-es gyártású Pannónia T5H, ahol a nagy H betű arra utal, hogy halkított. Egyrészt az oldaldobozba került légszűrőn keresztül szívja a levegőt, s így csendesebb, másrészt a kipufogó végébe szerelt furulya is halkítja a motorkerékpárt.

A felújított Pannónia (galéria)

– Két évig csak olvastam róla, s bújtam a netet, mielőtt megvettem – mondja János, aki első gazdától, egy öreg bácsitól, még szürke forgalmi engedéllyel vásárolta. Megkímélt volt, de nagyon sok mindent kellett rajta cserélni. Rengeteget járt az alkatrészek után veteránbörzékre, a végeredmény pedig egy csaknem 100 százalékosan típustiszta motorkerékpár. Leginkább a csavarokba lehetne belekötni, hiszen akkoriban nem volt 13-as kulcsnyílású, csak 14-es, mára azonban a 13-as vált uralkodóvá. Bár komplett utángyártott kipufogót is lehet hozzá kapni, ez az újrakrómozott eredeti, mint ahogy a gyújtás, a porlasztó, az első lámpa foncsorozása, a hátsó fékbowden, vagyis szinte minden. A felni olasz, de ezt a veteránok elfogadják. Miután a Pannóniát működőképesen vette, jobbára csak a szimeringeket kellet cserélni a motorban és a váltóban.

Ritkaság a festett blokkos Pannónia (galéria)

A modell festett blokkos, nem hosszú ideig gyártották ezzel a sajátosan szürke „fényezéssel". A teljes festés is nagy munka volt, különösen az aprólékos csíkozás volt időrabló, viszont gyönyörűen mutat a vékony piros közepén a lakkba szórt aranyporból készült festék.

A helyreállításba fektetett munkát mások is elismerték, az egyik tavalyi szezonnyitó rendezvényen a veterán motorok közül második lett a szépségversenyen. És nem csak szép, hétköznapi használatra is alkalmas ez az 51 ezer 444 kilométert futott, 250 köbcentis, 15 lóerős, szépen helyreállított motorkerékpár.

Mucsi János a dédnagyapa a D-Csepelen (galéria)

A gyűjtemény legmegbecsültebb darabja az 1956-os gyártású D-Csepel (Danuvia-Csepel), abban az esztendőben csupán négy darab érkezett belőle Szegedre, s az ára egy vagyonnak számított, telket is adtak már annyi pénzért. A nagyapáé volt, Mucsi Jánosé – négy generáción keresztül van János a családban –, ő hozta haza az üzletből.

Minél öregebb egy motor, annál fontosabbak a részletek, itt az eredeti hátsó lámpa az, ami nagy érték, s ami gyárilag nem volt féklámpás, de mára az. Itt is elképesztő munka volt az aranycsíkozás, de a végeredmény talán még a gyárinál is szebb. A blokk János motorján teljesen polírozott, eredetileg csak az oldaldeknik voltak azok – persze csupán az exporton –, ez azonban nem zavaró, lassan úgyis kezd visszamattulni.

A beszédes motorszám. Fent: 1956, 6. hónap (galéria)

A motorszám és az alvázszám egyezik, ami ugyancsak értéknövelő a 6/6 1938 azt jelenti, hogy az 1956-os év 6. hónapban az 1938. darab motorkerékpár. János úgy számolja, hogy havi körülbelül 2000 darabot gyárthattak ebből akkoriban. Arról ugyanis látott már ünneplős-protokollos fotót, amikor a tízezredik darabot köszöntötték 1956 júniusában.

A motort, mely előtte 20 évig állt a padláson, 18 évesen kapta meg nagyapjától, akkor, vagyis 1989-ben gyorsan üzemképessé tették. Másfél évig használta is a fiatalember, majd újabb 20 esztendőt állt fedett helyen, letakarva a jobb sorsot érdemlő D-Csepel. Idén januárban ugrott neki a két Mucsi János, hogy helyreállítsa, s a munka tökéletesen sikerült.

Mucsi János tulajdonos a D-Csepelen (galéria)

– Vihetném OT-vizsgára is, mondja, de nem a pakett számít, hanem az állapot. A D-Csepel érdekessége, hogy csupán egy üléssel árulták, a második extra tartozéknak számított, s a csomagtartóra kellett csavarozni. Az eredeti, oly sajátos gumiborítás mára természetesen az enyészeté lett, ám létezik belőle utángyártott.

Idén ketagórianyertes lett a D-Csepel Szegeden (galéria)

A 4,5 lóerős motor üzemképes, normál rendszámos és érvényes forgalmi engedéllyel rendelkezik, ám nem csak jó, hanem szép is, veterán kategóriában elvitte az első helyet az idei X. Szegedi Motor Show Motorszépségversenyen.

Az üzemanyag: keverék

Mindhárom motorba másféle arányú benzin olajkeverék kellene, ám Mucsi János 1:33-1:40-essel üzemelteti azokat, s minden rendben van. A Pannónia például 1:33-assal füstöl. A lényeg, hogy jó minőségű legyen az olaj – a 2T erre megfelelő – és alaposan össze kell keverni a benzinnel, nem elég csak a tankba utána löttyinteni.

Olvasóink írták

  • 6. varadipal 2009. május 29. 09:54
    „Nagyon sokat cipekedtem 1960-as piros-fehér Panni behúzókaros robogommal, és 1970-es P10-es Duna /rakétaorrú aluminium/oldalkocsis Pannóniámmal. A Pannit elajándékoztam, a Pannóniát ellopták a Váci útról egy platós Zsukkal, amig defektes belsőt javítottam. Imádtam mindkettőt,fiatal voltam./Öreg Félős Mototoros/”
  • 5. gszlaszlo 2009. május 28. 14:27
    „Nem lehetne tesztelni ezeket a cuccokat?”
  • 4. Celtis 2009. május 28. 14:04
    „A nagyapám 19 évesen vett egy Danuviát. Aztán még abban az évben elvitték a háborúba, majd orosz munkatáborban töltött éveket. Miután hazakerült, egészségi okok miatt már nem motorozott. Viszont negyven év múlva elővette a pincéből a Danuviát és nekünk adta. Alig ezer kilométer volt benne, és kis fölújítás után pöccre indult. Sajnos a szüleimnek akkoriban nagyon kellett a pénz és eladták egy gyűjtőnek valami 20 ezer forintért. :(”
  • 3. angyalka35 2009. május 28. 12:29
    „HURRÁ, CÍMLAPON VAN. PUSZKA A SZERKESZTŐSÉGNEK!:-D
    SZEGED BÜSZKESÉGEI A MUCSI CSALÁD APRAJA ÉS NAGYJA.”
  • 2. angyalka35 2009. május 28. 10:31
    „Szupi, megérte a SOK munka, küzdelem, kitartás!!!!A Pannónia T5 már az én szívem csücske is.:-D
    A Három Mucsis kép nagyon jóóóóó! Büszke vagyok rátok, és a barátnémra is. Szerkesztőség....a Címlapon jobban mutatna!!!!”
  • 1. Cilkó 2009. május 28. 09:47
    „Gratulálok a cikkhez és a motorokhoz! :) A feleséged egy hős :)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mercedes a biztonsági autó

Idén is az SL 63 AMG gondoskodik a Forma-1 biztonságáról, s az idény első futamain bizony bőven… Tovább olvasom