Délmagyar logó

2018. 01. 17. szerda - Antal, Antónia -1°C | 8°C Még több cikk.

Nürburgring Nordschleife: a Zöld Pokol

Manapság ha megjelenik egy új szuper-sportkocsi, akkor a teljesítménye, „nullaszázas" ideje, és végsebessége mellett már azt is tudhatjuk róla, hogy milyen köridőt futott a Nordschleifén.
A csúcskategóriás gépek gyártói nem éppen hétköznapi pályát nézték ki maguknak. A Németország nyugati oldalán, az Eifel-hegyek között fekvő Nürburgring északi köre köztudottan a világ leghosszabb, és egyben legrémisztőbb versenypályája. Erdőkkel tarkított, szűk, gyakorlatilag bukótér nélküli aszfaltja majdnem 21 kilométeren keresztül követel maximális koncentrációt, miközben a pálya különböző pontjain akár eltérő időjárási viszonyok is fogadhatják a pilótát. Nem kevesebb, mint 147(!) kanyar teszi próbára az ember képességeit, ráadásul mindezt folyamatosan változó domborzati viszonyok között. Nem kérdéses, hogy az egyik legnehezebben tanulható pályáról beszélünk.

A „Zöld Pokol" név nem véletlen. A háromszoros Formula-1 világbajnok, Jackie Stewart nevezte el így a versenypályát még évtizedekkel ezelőtt, mivel a rajtrácson állva sosem volt biztos benne, hogy ismét megússza élve a futamot. A skót versenyző mindig is szem előtt tartotta a biztonság kérdését, és félelmei bizony nem voltak alaptalanok. Az 1920-as években épült pálya csak apróbb változtatásokon esett az idők során, így a hetvenes évek F1-es autóinak sebessége, valamint a kavicságyak illetve gumifalak hiánya már több volt, mint veszélyes.

Hullámvasútszerű út, beláthatatlan kanyarív, és a jellegzetesen kidíszített aszfalt - ez teszi félreismerhetetlenné a Nordschleifét.
Hullámvasútszerű út, beláthatatlan kanyarívek, és a jellegzetesen "kidíszített" aszfalt - ezek teszik egyedivé a Nordschleifét. (forrás: www.nurburgring.org.uk)

Hiába követelték sokan a módosításokat, egészen odáig nem került sor komolyabb lépésre, amíg 1976-ban be nem következett Niki Lauda hátborzongató balesete. Egy hatalmas ütközés során lángba borult az osztrák pilóta Ferrarija, és Laudát szó szerint a halál torkából húzták ki az odasiető sporttársai. A súlyos égési sérüléseket szenvedő versenyző a csodával határos módon túlélte a balesetet, sőt, pár héttel később már újra autóba ült, de ez az eset végleg rávilágított a Nürburgring veszélyeire, és hiányosságaira. Hiába volt például szolgálatba fogva egy 911-es Porsche, mégis egyszerűen túl nagyok voltak a távolságok a gyors segítségnyújtáshoz. Éppen ezért az elnökség végül úgy döntött, hogy többé nem rendeznek itt Forma-1 futamot, és a következő évben már a Hockenheimring aszfaltján repesztettek az autók.

Niki Lauda autója lángokban. A versenyzőnek nemcsak a falnak csapódást és a tüzet, hanem a másik autó ütközését is sikerült túlélnie.
Niki Lauda Ferrarija lángokban. Az égő roncsba még belerohant egy autó, ám mindezek ellenére Lauda túlélte a szörnyű balesetet.

A félelmetes múlt ellenére ma bárki ráhajthat a legendás pályára, ha érez magában elég bátorságot. Rendszeresen rendeznek itt nyílt napokat, amikor a vállalkozó kedvű autós vagy motoros néhány euro befizetése után kipróbálhatja saját, és egyben gépe tudását is. A rutinosabbak azonban óva intenek mindenkit, aki számára ismeretlen a Ring. Rengeteg olyan kanyarív található a pályán, amelyet nem lehet előre látni a bukkanók miatt, és a nagy sebességnél hirtelen elkönnyülő autó az amatőr pedál- illetve kormánykezelést pillanatok alatt megtorolja. Így aki „nagyfiút játszva" nekiindul a Nordschleifénak, azt hamarosan a vontatóautó fogja kivonszolni a szalagkorláton kívülre.

Ha igazán meg akarjuk tapasztalni, hogy milyen félelemmel vegyes élményt nyújt a pálya, akkor a legjobb választás egyértelműen a Ringtaxi-szolgáltatás. Ennek lényege, hogy egy villámgyors pilóta mellett ülve ismerhetjük meg a Nordschleifét, illetve azt, hogy milyen amikor valaki tényleg tud vezetni. Hogy ki az a pilóta, aki elvisz minket? Nos, nem Michael Schumacher, vagy Walter Röhrl, hanem egy mosolygós fiatal szőke hölgy, Sabine Schmitz. Ha a kedves olvasó most felvonta a szemöldökét, akkor elárulom, hogy őt egyik fentebb említett fenomén sem lenne képes lerázni, főleg nem ezen a pályán.

Sabine Schmitz  - a Ring királynője, avagy a leggyorsabb taxisofőr a világon.
Sabine Schmitz - alighanem a leggyorsabb taxisofőr a világon.


A Ring királynőjének becézett Sabine Nürburgban született, tizenévesen már félelmetes tempóban száguldozott a pályán, és nem mellesleg profi autóversenyző – kétszer nyerte meg az itt rendezett 24 órás versenyt. Nála jobban senki sem ismeri a gonosz aszfaltcsík trükkös vonalvezetését, és minden bizonnyal egy gyengébb elsőkerekes kisautóval is képes lenne feltornászni az utasok adrenalinszintjét. De biztos ami biztos, egy 507 lóerős M5-ös BMW-vel viszi el a jelentkezőket egy körre, amellyel a kanyarokban szívesen produkálja magát, és keresztbe csúszva előzi meg az előtte Porschékban feszítő kemény fiúkat. A vezetési tudásról pedig vidáman így fogalmaz: „Bárki képes gyorsan hajtani az autópályán, de 140-nél csúsztatni az autót egy egészen más történet."

Manapság a pálya a sportkocsigyártók küzdelmének fő helyszíne. Komoly presztízsharc alakult ki a „nagyok" között, és kritikusan fontossá vált az adott típusok leggyorsabb mért köre. Beszélhetnénk a Ferrari F430 Scuderia, a Porsche 911 Turbo, a Bugatti Veyron, vagy éppen a Pagani Zonda F idejéről is, a világhálón mindegyik eredmény megtalálható – némelyik mért kört még videón is megnézhetjük. A pálya nehézségét jelzi, hogy hiába a Veyron 1001 lóereje és 2.5 másodperces 0-100-as sprintje, 2 tonna körüli tömege miatt jóval „gyengébb" sportkocsik is gyorsabb kört produkáltak nála. Legutóbb egyébként a GT2-es Porsche, és a Nissan GT-R vívott vérre menő küzdelmet, amely odáig fajult, hogy a németek egyszerűen hamisnak vélték a japán gyártó modelljének lélegzetelállító, 7 perc 29 mp-es idejét.

A teljes pályahossz egy Nissan GT-R volánja mögül:


Az utcai sportautók jelenlegi körrekordját az ACR Viper SRT-10 tartja 7:22,1-el, ettől mindössze három tizeddel marad el a Corvette ZR1 ideje. Ez különösen érdekes, hiszen ha belegondolunk, a mai napig sokan vádolják az amerikai autókat rossz kezelhetőségük miatt. Erre minden bizonnyal teljesen rácáfol e két autó, főleg a Corvette, mely gyakorlatilag módosítások nélkül produkálta ezt az elképesztő időeredményt, olyan autókat utasítva maga mögé, mint a Ferrari Enzo, A Porsche Carrera GT, vagy a Mercedes SLR McLaren.

Jelen állás szerint az ACR Viper a leggyorsabb a Nordschleifén.
Jelen állás szerint az ACR Viper a leggyorsabb utcai autó a Nordschleifén.

És hogy miért ilyen égbekiáltóan lényeges ez a köridő? Az ok nyilvánvaló. Ez a számsor hatalmas presztízsértékkel bír, az igazán tehetős vásárlók körében akár ez a néhány számjegy is mérvadó lehet az álomautó kiválasztásakor. Egy közel 21 km-es versenypályán adódó néhány másodperces különbség ugyan a való életben soha nem fog érződni, mégis „a gyorsabb a jobb" alapon minden bizonnyal tovább folytatódik a harc.

Stefan Bellof, és az örök rekord

A mindenkori pályacsúcsot természetesen egy versenyautó futotta. A hihetetlen 6:11,13-as köridőt egy fiatal német pilóta, Stefan Bellof érte el egy Porsche 956-ossal, még 1983-ban. A C-csoportos rakéta kb. 840 kg-os tömegéhez 600-700 lóerőt társított a két turbófeltöltős 2.6-os boxermotor, és ezzel a rémisztő géppel majdnem 200 km/h-s átlagsebességet(!!) produkált a tehetséges versenyző. Mindenki csodálta Bellof teljesítményét, a sors azonban sajnos rövid karriert szánt neki - két évvel később szeptember 1-én ugyanis tragédia érte. Spa Francorchamps-ban, a neves belga versenypálya hírhedt Eau Rouge kanyarjába érve olyan súlyos baleset szenvedett a németek hőse, hogy az orvosok minden erőfeszítése ellenére egy órán belül életét vesztette.

Olvasóink írták

  • 2. tony64 2009. január 21. 10:06
    „Már a leírások, és a pálya történetének hallatán is félelmetesnek tűnik a pálya. Nem csoda, hogy állandó "élménysofőrt" tartanak a pályához. Benik Balázs mellett sem kutya a hegyi sprint 180-as drifttel fűszerezve, de a zöld pokol Sabine-vel még talán rá tudna tenni egy jókora lapáttal.”
  • 1. Pfeffer 2009. január 20. 20:51
    „Stefan Bellof-ot ismertem.
    Testveret es szüleit is.
    Stefanrol egy utca van elnevezve Gießenben.
    Nyugodjek bekeben!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megérkezett az új Mégane

Az ősszel bemutatott új Mégane Berline és Coupé modellekkel megkezdődött a Renault… Tovább olvasom