Délmagyar logó

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 12°C | 18°C Még több cikk.

Opel-sokk és felháborodás Németországban

Sokkot okozott szerda reggel Németországban az az éjszakai detroiti bejelentés, miszerint a General Motors mégsem adja el európai leányvállalatát, az Opelt a Magna osztrák-kanadai autóipari beszállítói vállalatnak.
A német kormány kora hajnali nyilatkozatában még csak sajnálkozását fejezte ki a történtek miatt, Rainer Brüderle gazdasági miniszter reggeli nyilatkozatában azonban a döntést már teljesen elfogadhatatlannak nevezte. A liberális politikus felháborodásának adott hangot amiatt, hogy az amerikai konszern megmásította korábbi döntését, és utalt arra, hogy ezért minden felelősség az amerikai konszernt terheli.

Brüderle felszólította a General Motors igazgatótanácsát, hogy mihamarabb terjessze elő az európai leányvállalat konszolidálását célzó tervét. A miniszter azt ígérte, hogy a kormány nem hagyja magára az alkalmazottakat, és visszaköveteli az adófizetők pénzét is. A politikus ezzel arra az 1,5 milliárd euró áthidaló hitelre utalt, amelyet a német kormány korábban bocsátott az Opel rendelkezésére, hogy biztosítsa annak talpon maradását.

Hiába az előzetes megállapodás, nem engedi az Opelt a GM
Hiába az előzetes megállapodás, nem engedi az Opelt a GM.

A németországi Opel-üzemeket működtető tartományok vezetői ugyancsak rendkívül élesen és leplezetlen felháborodással reagáltak. Ronald Koch hesseni és Christine Lieberknecht türingiai miniszterelnök egyaránt egyfajta "mélyütésről" beszélt, hangoztatva, hogy mindent meg kell tenni a munkahelyek védelme érdekében.

A német kormány szerda délelőtt rendkívüli ülést tart, és Merkel kancellár gazdasági miniszterét bízta meg azzal, hogy készítsen jelentést az amerikai döntés várható következményeiről, illetve a javasolt kormányzati intézkedésekről, amelyek közül már ismert: a német kormány visszaköveteli a GM-től az 1,5 milliárd euró áthidaló kölcsönt.

Németországban négy Opel-üzem működik, összesen mintegy 25 500 alkalmazottal. A legnagyobb és egyben központi üzem a hesseni Rüsselsheimben van, de hagyományos gyárnak számít a bochumi (Észak-Rajna-Vesztfália), a kaiserslauterni (Rajna-Pfalz) és az eisenachi (Türingia) üzem is. Az európai leányvállalathoz tartoznak még a spanyolországi, a nagy-britanniai, a lengyelországi, a belgiumi, a francia és a magyarországi gyárak is. Értesülések szerint az éjszakai döntés valamennyi németországi üzemben csalódást és felháborodást okozott, közismert volt, hogy az alkalmazottak a Magnától remélték az újjászületést.

Mégsem veheti meg az Opelt a Maqgna.
Pártában maradt az osztrák-kanadai beszállító, a Magna.

Noha a General Motorst és az Opelt pontosan nyolcvan éves kapcsolat köti össze, az amerikai konszern 1929 óta az egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező németországi autógyár anyavállalata, az elmúlt egy évben alaposan megcsappant az anyavállalat iránti német bizalom. A General Motors pénzügyi válsága az Opelt is súlyos pénzügyi helyzetbe sodorta, és hosszú tárgyalások után született meg júniusban az döntés arról, hogy az amerikai konszern részvényeinek többségét eladja az osztrák-kanadai Magnának.

Az Opel iránt több külföldi befektető is érdeklődött, a német kormány és a helyi üzemeknek otthont adó tartományok azonban kezdettől fogva a Magnát támogatták. Ily módon a mostani döntés közvetve a német kormány vereségét is jelenti, mint ahogy szakértők szerint meglehetősen kínos annak időzítése is. A bejelentés ugyanis alig néhány órával az után hangzott el, hogy Angela Merkel német kancellár beszédet mondott az amerikai kongresszusban.

Németországban egyelőre folynak a találgatások azzal kapcsolatban, hogy mi váltotta ki a General Motors korábbi álláspontjának megváltozását, illetve az Opel megtartásának elhatározását. Szakértők ezzel kapcsolatban úgy vélekedtek: az elmúlt hetekben ismét megerősödött és kedvező értékesítési adatokkal rendelkező konszern rádöbbent arra, hogy a hosszú távú stratégiájához szüksége van Európára, az európai piacokra és ezért az európai Opelre. Mindehhez pedig az Opelhez fűződő fejlett technológia, illetve a felhalmozott európai tudás nélkülözhetetlen, az idézett szakértők szerint különös tekintettel a rüsselsheimi üzemre, amely a jövő elektromos-, illetve hibridautóival kapcsolatos technológiák fellegvára.

Mint ahogy folynak a találgatások azzal kapcsolatban is, hogy mi lesz a németországi, illetve európai üzemek sorsa. Megfigyelők valószínűnek tartják, hogy néhány európai, illetve németországi üzemet bezárás fenyeget. Emlékeztettek ugyanakkor arra, hogy a Magna is több mint 10 ezer európai munkahely megszüntetését helyezte kilátásba, mindazonáltal általános volt a vélekedés, hogy a Magna ígéretes
koncepciót terjesztett elő.

Sztrájkkal fenyeget az Opel szakszervezete.
Sztrájkkal fenyeget az Opel szakszervezete.

Tiltakozásul az amerikai General Motors döntése ellen sztrájkra szólította fel az Opel németországi és európai alkalmazottait a németországi Opel-gyárak üzemi tanácsa. Klaus Franz, az üzemi tanács vezetője szerda reggeli nyilatkozatában bejelentette, hogy figyelmeztető jellegű munkabeszüntetésekkel kívánnak tiltakozni az ellen, hogy a General Motors a korábbi előzetes megállapodás ellenére nem járul hozzá az Opel eladásához a Magna osztrák-kanadai autóipari beszállítói vállalatnak. A sztrájkot a szakszervezetek is támogatásukról biztosították. Klaus Franz szerint a figyelmeztető sztrájkot csütörtökre tervezik, azok Németországban kezdődnek, de a többi európai Opel-üzemre is kiterjednek.

Olvasóink írták

  • 9. comet 2009. november 12. 08:26
    „"A politikus ezzel arra az 1,5 milliárd euró áthidaló hitelre utalt, amelyet a német kormány korábban bocsátott az Opel rendelkezésére, hogy biztosítsa annak talpon maradását."
    - erről szólt a történet. A GM megfejte a német kormányt, és lesz.rja az alapvető üzleti normákat is.
    Azért mert valakik azt mondták nekik, hogy megtehetik.
    Ja, és Merkel asszony majdnem olyan nacionalista ezzel az elavult "védem a hazait" szöveggel mint Obama, aki újabban védővámokkal próbálja kinn tartani a kínai árukat.
    Lenne mit tanulniuk globalizációból meg neoliberalizmusból az internacionalén nevelkedett magyar miniszterelnököktől.”
  • 8. floridaimagyar 2009. november 12. 06:12
    „Szerintem csak valaki idekinnt fel akarja tornazni az arakat es tobb penzt csinalni az uzletbol....”
  • 7. pocokkaa 2009. november 09. 07:56
    „ezért van nekem is az :)”
  • 6. Logaritmus 2009. november 06. 08:09
    „Az Opel egyre jobb es szebb autokat csinal!”
  • 5. tintasbarns 2009. november 05. 11:11
    „Szopi de lu.”
  • 4. Zs 2009. november 05. 08:33
    „:DD az kicsit talán túlzás, de a pénzügyi művilág (alias: globalizmus) kellően személytelen és minden sz.rt rá lehet kenni
    amikor dollárra próbálnak fordítani szellemi tőkét vagy "hagyományokat", akkor az valahogy már túlzás...”
  • 3. sevenof9 2009. november 04. 12:33
    „hamarosan rajonnek a zemberek,hatarokat bezarni,globalizmust leszarni es megint jon a ballonkabat-csempeszes :)”
  • 2. komlodi 2009. november 04. 11:22
    „EZ AZ! Opel volt, Opel van, Opel lesz! Hülyék lettek volna a adni a nagy fejlesztőbázisukat!”
  • 1. keiner 2009. november 04. 10:23
    „Ez a valóság. A német kormánynak is meg kell tanúlni, hogy kényszer-optimiszmus nem az igazi. Naja, Merkel tegnap beszélt a Capitol elött, hélybe kapott a nagy pofont. :-))”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

500 lóerő felett a Mercedes kombija

Az első rajtkockából indul a Mercedes E osztályának csúcsmodellje, az új 63 AMG T kombi teljesítménye 525 lóerő, s 4,6 másodperc alatt százon van. Tovább olvasom